رفتن به نوشته‌ها

قتل خانوادگی – چه بر سر خانواده های ایرانی آمده ؟

بررسی اخبار قتل در سه ماهه نخست امسال نشان از آن دارد که بیشتر جنایت ها یا در فضای خانواده رخ داده و یا توسط یکی از اعضای خانواده رقم خورده است. این در حالی است که پس از قتل های خانوادگی، این نزاع است که عاملی برای وقوع جنایت شده است.
 بهار1395 در حالی سپری شد که رسانه ها دستکم 69 فقره قتل را رصد کرده و درباره آن اطلاع رسانی کردند. بررسی این 69 فقره قتل نشان از آن دارد که سهم قتل های خانوادگی در پرونده جنایات قابل تامل است.

این در حالی است که در این مدت 20 فقره از قتل هایی که مطبوعات و رسانه ها آن را منتشر کردند خانوادگی، 25 فقره از قتل ها ناشی از وقوع نزاع، 7 فقره کودک کشی و یک فقره نیز کشته شدن جنین گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آنچه در قالب عدد و رقم قتل های سه ماهه بهار عنوان شد صرفا حاصل بررسی قتل هایی است که دررسانه ها منتشر شده بود. 69 فقره قتلی که در این گزارش مرور شده است در خبرگزاری های خبرآنلاین، ایرنا و روزنامه های ایران، خراسان و همشهری منتشر شده بود.

جنایاتی که شبکه های اجتماعی را تسخیر کردند

بررسی قتل هایی که در بهار1395 روی داده نشان می دهد ماجراهایی در کشور رقم خورده که توانسته سهم قابل توجهی از توجه شبکه های اجتماعی را به خود بخواند. نمونه آن ماجرای قتل «ستایش» در ورامین بود. قتل این دختر افغان به دست یک نوجوان 16 ساله واکنش های مختلفی در پی داشت. رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده حاصل حساسیت هایی است که در پی توجه شبکه های اجتماعی به ویژه با تمرکز بر تبعه افغان بودن مقتول ایجاد شد.

در خانواده های ایرانی چه رخ داده؟

بررسی قتل های که در رسانه ها منتشر شده و شما در 59 ردیف جدول آنها را می توانید مرور کنید همگی ذهن را به سوی این پرسش سوق می دهد؛ برای خانواده های ایرانی چه اتفاقی افتاده است که سهمی حدود 30 درصد از جنایات کشور را به خود اختصاص داده است.

قتل از جمله جرایمی است که آمار سیاه ندارد. در واقع به ازای هر یک جسد شما یک پرونده قتل خواهید داشت و شاید برهمین اساس هم بتوان بررسی این جرم را نبض دقیقی از جامعه تلقی کرد. سردار مسعود منفرد، جانشین رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی کشور نیز در بهار گذشته به این نکته اشاره کرد که 86 درصد از پرونده های قتل توسط پلیس کشف و برای رسیدگی به دستگاه قضایی سپرده می شود.

وقتی سردار محمدرضا مقیمی، فرمانده پلیس آگاهی کشور نیز تاکید کرد که 31 درصد از جرایم جنایی سال 1394 توسط بستگان مقتولان رقم خورده ترسیم آنچه در بهار امسال با همین کیفیت رخ داده ساده تر شده است.

شاید بهتر باشد آنچه در سه ماهه نخست امسال در قالب جرم «قتل» در کشور روی داده و رسانه ها منتشرش کرده اند را با این نگاه دنبال کنیم که کدام وقایع در خانواده ها رخ داده است.

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار حوادثاخبار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *