رفتن به نوشته‌ها

مردان ایرانی 5 برابر زنان دچار بیماری های روانی می شوند

یک روانپزشک شیوع بیماری های شدید و خطرناک روحی و روانی در بین مردان جامعه را بالا توصیف کرد و گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی در جامعه موجب شده مردان ایرانی برخلاف مردهای جوامع دیگر که تفریحاتی نظیر ورزش، گردش با دوستان و مسافرت را جز برنامه های ضروری خود می دانند، بصورت دو یا چند شغله از صبح تا شب کار کنند، این شرایط موجب شده آنها از توجه به سلامت جسم و روح خود غافل شوند. بنابراین برای توسعه جامعه و داشتن یک خانواده سالم لازم است شرایطی را فراهم نمود که مردان به راحتی بتوانند وقتی را برای سلامتی خود اختصاص دهند.

دکتر علی باغبانیان فشار اقتصادی را مهم ترین دغدغه و ریشه مشکلات روحی و جسمی مردان ایرانی دانست و اظهار کرد: در جامعه ما مسوولیت های متعددی نظیر تامین اقتصاد خانواده، تربیت و آموزش فرزندان بر عهده مردها است اگر چه ممکن است زنان نیز در این امور همکاری داشته باشند اما از لحاظ فرهنگی و حتی دینی انتظار و مسوولیت این امور بر عهده ی مردها گذاشته شده است، بنابراین با توجه به این دیدگاه و شرایط بسیار نامناسب اقتصادی جامعه، مردان کشور ما متحمل بیشترین ضربه روحی و جسمی می شوند.

مشکلات مردان ایرانی در محیط کار

وی در ادامه تصریح کرد: برخی مشکلات در محل کار نظیر کمبود امکانات، محدودیت های قانونی، ضعف مدیریتی، بی مهارتی، عدم آشنایی با اصول صحیح ارتباطی، پارتی بازی، وجود بی عدالتی ها و نابرابری های اجتماعی موجب استرس، اضطراب، خستگی و بی انگیزگی مردان جامعه ما شده است بطوریکه این شرایط بر اعصاب، فکر، ذهن، روان و حتی سلامت جسم مردان تاثیر منفی گذاشته و زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها را تنش زا می کند.

دکتر باعبانیان همچنین با بیان اینکه مردان ایرانی کمترین توجهی به سلامت روحی و جسمی خود ندارند گفت: همانطور که اشاره شد بسیاری از مردان جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور هستند دو یا چند شغله باشند بنابراین فرصت رسیدگی به سلامت روح و جسم خود ندارد و همانند جوهر خودکاری می مانند که بعد از مدتی کوتاه جوهر خود را از دست می دهند. این در حالی است که زنان به دلیل کوچک ترین درد و ناراحتی به پزشک مراجعه می کنند و کمتر از مردان در برابر مرگ های ناگهانی نظیر سکته قلبی و مغزی قرار می گیرند.

شیوع بیماری های روانی بین مردان چندین برابر زنان است

این روانپزشک با بیان اینکه شیوع بیماریهای روانپزشکی بین مردان چندین برابر زنان است تاکید کرد: یکی از این بیماری های شایع بین مردان عصبانیت است، در واقع مردان جامعه ما بیشتر از زنان عصبانی می شوند و این مشکل پیامدهای منفی را به خانواده و جامعه وارد می کند، البته در تحقیقات روانپزشکی ثابت شده است لطمه ای که فرد عصبانی به بدن خود وارد می کند 10 برابر بیشتر از فردی است که مورد تهاجم قرار می گیرد، چرا که در حالت عصبانیت فشار خون بالا می رود، مشکلات گوارشی و قلب و عروق افزایش می یابد.

مردان ایرانی بیش از زنان عصبانی می شوند

به گفته وی اگر چه بطور کلی مردان بیشتر از زنان عصبانی می شوند اما مردان ایرانی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مشغله کاری و انواع فشارهای روزمره دیگر برخلاف مردان جوامع دیگر معمولا فرصتی را برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش، گردش با هم سن سالان و مسافرت را ندارند. بنابراین زندگی مردان ایرانی کاملا تکراری و خسته کننده است و یک مرد مجبور است از صبح اول وقت تا شب وقت خود را در محل کار سپری کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تاکید براینکه شیوع افسردگی های شدید در بین مردان پنج برابر زنان است گفت: افسردگی های خفیف تا 20 درصد در بین زنان شایع است اما افسردگی های شدید که در بسیاری از مواقع منجر به بستری و درمان های دارویی طولانی مدت می شود در بین مردان پنج برابر زنان است.

خودکشی های منجر به فوت در بین مردان ایرانی بیش از زنان است

دکتر باغبانیان در ادامه میزان خودکشی های موفق در بین مردان ایران را بیشتر از زنان دانست و افزود: بسیاری از مواقع افسردگی های شدید موجب می شود فرد دست به خود کشی بزند، بنابراین بر اساس آمارهای اعلام شده، در کشور ما اقدام به خودکشی در بین زنان پنج برابر مردان است اما میزان خودکشی های موفق یا منجر به فوت در بین مردان پنج برابر زنان است. بنابراین از هر پنج اقدام به خودکشی در بین مردان یک مورد موفق آمیز می شود، اما خودکشی های موفق در بین زنان بسیار اندک است.

به گفته این روانپزشک بطور کلی 250 بیماری روانپزشکی شناخته شده وجود دارد که این بیماری ها مثل شب ادارای، وسواس و ناخن جویدن در قبل از سن بلوغ در پسر بچه ها شایع است اما بعد از سن بلوغ این بیماری ها بصورت تدریجی حالت چرخشی پیدا می کند موارد خفیف آن در بین زنان و شدید نظیر جنون دوقطبی، اضطراب، خشونت وخشم( بیش از سه برابر) در میان مردان بیشتر دیده می شود.

مثلث بیماری های روانی افراد

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل ژنتیک، استرس و ساختار شخصیتی فرد سه ضلع بیماری های روحی و روانی افراد را تشکیل می دهند خاطر نشان کرد: همه بیماری های روانی افراد تابع مثلثی است که هر سه ضلع آن در ایجاد بیماری موثر است، در عامل شخصیتی بیماری روانی، والدین باید تلاش کنند تا 18 سالگی که شخصیت افراد شکل می گیرد آنها را افرادی اجتماعی، مسلط به مهارت های زندگی و مستقل تربیت کنند و در عامل استرس نیز شرایط محیطی و اجتماعی افراد نباید فشار و استرس برای افراد وارد کند چرا که تحقیقات روانشناسی نشان داده است رفتارهای خشونت آمیز افراد تحت تاثیر استرس های محیطی و اجتماعی بروز می کند.

جامعه و خانواده سالم نیازمند توجه به سلامت مردان است

دکتر باغبانیان در پایان با تاکید براینکه برای داشتن جامعه و خانواده سالم باید مردان سالم داشته باشیم گفت: همانطور که اشاره شده آمار بیماری های جسمی نظیر سکته های قلبی و مغزی و همچنی بیماری های روانی نظیر استرس، اضطراب و عصبانیت در بین مردان ایرانی بسیار بالا است. بنابراین برای داشتن جامعه و خانواده سالم ابتدا مردها باید به سلامت خود اهمیت بدهند و مسوولان نیز شرایط محیطی و اجتماعی را طوری تنظیم کنند که کمترین میزان استرس و اضطراب را به آنها وارد کند.

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار مردانمردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *