رفتن به نوشته‌ها

جدال علمای عربستانی بر سر مفتی شدن زنان

شیخ عبدالله بن منیع اظهار داشت: درخواست ورود زنان به شورای علمای بزرگ با جنگ و جدالهای فقهی بسیار رو به رو است که وی نیز با این طرح مخالف است .

وی گفت: در دوران حضرت محمد (ص) زنان عهده‌دار مناصب اداری نبودند، از این رو پیشنهاد می‌شود زنان از نظر علمی و شرعی ساماندهی شده و به عنوان مشاور یا عضو در کمیته فتوا فعالیت کنند .

وجود زن مفتی متخصص امور زنان زمانی مطرح شد که هیفا خربوش سخنران متخصص شریعت به اهمیت زن مفتی در عربستان اشاره کرد و گفت: زنان در بیشتر اوقات در زمینه امور شرعی خود سکوت می‌کنند و برای آنها سخت است که با علمای دینی تماس بگیرند و از آنها سؤال کنند. از این رو بهتر است که زنی عالم و دانا سؤالات خاص آنها را پاسخ دهد و اینگونه می‌بینیم که زنان بهتر از مردان عمل می‌کنند .

دکتر الفت عبدالمنعم استاد فقه دانشکده شریعت دانشگاه طائف البته با نظر او مخالفت کرد و افزود: این زنان تنها عالم هستند و مفتی نیستند و شهادت زن به تنهایی قابل قبول نیست پس چطور می‌تواند فتوا دهد .

سهیله زین العابدین فعال عربستانی تصریح کرد: مجمع فقه اسلامی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی مشارکت زنان در امور فتوا را رد کرده است در حالی که نیاز بسیاری به مشارکت زنان وجود دارد و برای فتوا دادن زنان و مردان باید با همدیگر تشکیل جلسه دهند و مشکلات را برطرف کنند .

درپی درخواست برخی از علمای مسلمان در راستای مطرح شدن زنان به عنوان مفتی، جدالهای شرعی و فقهی وسیعی در عربستان ایجاد شده‌اند .

به گزارش ايونا به نقل از اسلام‌آنلاین، برخی از علمای مسلمان درخواست کرده‌اند زنان به این شورای علمای بزرگ که مؤسسه رسمی دینی است، بپیوندند تا مسائل مرتبط با زنان را مورد برسی قرار دهند .

شورایی دیگر در این خصوص گفت: مجاز نیست زنان به عنوان مفتی وارد شورای علمای بزرگ شوند، زیرا اینک زنان عهده‌دار امو مشاوره هستند و به آنها اجازه داده می‌شود که به سؤالات زنان پاسخ دهند .

دکتر عبدالرحمان زنیدی استاد فرهنگ اسلامی دانشگاه عربستان با اشاره به اینکه زنان به شورا بپیوندند، تصریح کرد: آنها امور وابسته به زنان، مشاوره و پاسخگویی به سؤالاتشان را به عهده گیرند و هیچ مانع شرعی برای این کار وجود ندارد .

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *