رفتن به نوشته‌ها

سهميه بندي جنسيتي دانشگاه هابی عدالتی است

 هم‌چنين ما مقوله كاهش انگيزه را در سطح دبيرستان‌ها نيز شاهد هستيم. وي يادآور شد: در سوالي كه از وزير آموزش و پرورش داشتم، بيان كردم كه چرا رقم 1/5 ميليون مردودي به 4 ميليون افزايش يافته است؛ يكي از دلايل آن را بي‌انگيزه بودن دانش‌آموزان برشمرد. گرامي‌مقدم با بيان اين‌كه آسان‌تر بودن ادامه تحصيل در بعضي از كشورها به‌ويژه كشورهاي آسيايي را مي‌توان از ديگر دلايل عنوان كرد، ادامه داد: پسران برخلاف دختران با مساله خدمت سربازي روبه‌رو هستند كه اين مورد نيز از دلايل افزايش تعداد دختران در دانشگاه ها به شمار مي‌رود. اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با اشاره به هزينه‌ي مالي براي تحصيل تصريح كرد: به هر حال پسران به عنوان جنس مذكر بايد بر روي پاي خود بايستند و از طرفي شايد خانواده توان پرداخت هزينه‌هاي لازم را نداشته باشد. به همين دليل افرادي از ادامه‌ي تحصيل باز مي‌مانند. وي با طرح چندين سوال از جمله اين‌كه براي افزايش انگيزه‌ي دانش‌آموزان و دانشجويان در مطالعه و آمادگي براي كنكور چه بايد كرد؟ و هم‌چنين چه بايد كرد كه با كاهش مهاجرت جوانان به ساير كشورها مواجه نشويم؟ و اين‌كه چه اقداماتي لازم است تا مساله‌ي خدمت سربازي دغدغه‌اي براي جوانان نباشد؟ تاكيد كرد: حل اين علت‌ها نيازمند چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي است، نه اين‌كه به جاي حل مساله، صورت مساله را پاك كنيم. کانديداي مجلس هشتم با بيان اين‌كه رويكرد ما در مجلس آينده نسبت به عدالت جنسيتي، توجه به حقوق هريك از جنسيت‌هاست نه در مقايسه با يكديگر، اظهار داشت: بايد با مدنظر قرار دادن حقوق زن با توجه به ويژگي‌هايش و حقوق مرد با توجه به ويژگي‌ها، قوانيني به تصويب برسد كه در نهايت سبب احقاق حق هريك از جنسيت‌ها شود. وي تاكيد كرد: دوره‌ي آن نيست كه براي از بين بردن برخي از انحرافات در جامعه به سراغ جدا كردن دختران و پسران در دانشگاه‌ها برويم؛ البته اين از برنامه‌هايي بود كه در مجلس هفتم پي‌گيري مي‌شد ولي با مقاومت فراكسيون اقليت و برخي از اصولگرايان و مستقلان به سرانجام نرسيد. عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اين‌كه اساسا نمي‌توان برخي انحرافات را با اين رويكرد حل و فصلكرد، خاطرنشان كرد: بايد با رويكردي كه حقوق جنسيت در آن كاملا رعايت شود، به تصويب قوانين و مقررات اقدام کرد.

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي و کانديداي انتخابات مجلس هشتم با بيان اين که رويكرد ما در مجلس آينده نسبت به عدالت جنسيتي، توجه به حقوق هريك از جنسيت‌هاست، يادآور شد: دوره‌ي آن نيست كه براي از بين بردن برخي از انحرافات در جامعه به سراغ جدا كردن دختران و پسران در دانشگاه‌ها برويم.

اسماعيل گرامي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار روزنا در ارزيابي از اعمال تبعيض جنسيتي و سهميه بندي در جهت افزايش پذيرش پسران در دانشگاه ها اظهار داشت: قائل شدن سهميه‌ي جنسيتي براي تحصيلات عالي به معناي ناديده گرفتن اصل عدالت و حقوق جنسيتي است.

وي تاكيد كرد: پيش از پرداختن به اين مساله، شناسايي عوامل افزايش روز به روز پذيرش دختران نسبت به پسران در دانشگاه‌ها ضروري است.

 عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با طرح اين سوال كه علت افزايش دختران نسبت به پسران در دانشگاه‌ها چيست؟ يادآور شد: در اين خصوص بايد به درستي كاوش، بررسي و مطالعه ميداني صورت گيرد. گرامي‌مقدم در تشريح دلايل اين مساله تصريح كرد: يكي از علت‌ها، محدود شدن بازار كار براي پسران و كاهش انگيزه تحصيل در دانشگاه و مقاطع عالي است.

منتشر شده در مقالات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *