رفتن به نوشته‌ها

ازدواج موقت براي مواقع ضروري است

عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد تصريح كرد: با واقعيت‌هاي اجتماع بايد برخورد صحيح كنيم تا بتوانيم رابطه بين دختر و پسر را مشروع و در چارچوب احكام شرعي شكل دهيم.
به اعتقاد ميرشمس ازدواج موقت امر ناپسندي نيست ، ولي در رابطه با مردان متأهل سودجو مسلماً‌ امري ناپسند و ناشايست است و رسانه‌ها بايد اين موضوع را آموزش دهند و در سطح جامعه فرهنگ سازي شود.
وي در مورد ارتباط دختر و پسر و ازدواج موقت گفت: دخترها و پسرها براي شناخت همديگر در حدي كه بتوانند بدون اضطراب و با اطلاع خانواده خود با يكديگر ايجاد ارتباط كنند كافي است و خوشبختانه دختران اجازه نمي‌دهند كه از آنها سوء استفاده شود.
وي تأكيد كرد: بايد در اين رابطه آموزش وسيعي به خانواده‌ها و دختران و پسران داده شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه با اشاره به صحبتهاي شهيد مطهري گفت: ازدواج موقت تنها براي زن و مردي است كه امكان ازدواج دائم را ندارند و نبايد از اين حكم سوء استفاده شود و قانون بايد راه‌هاي سوء استفاده از اين موضوع را مسدود كند.
اين استاد فقه‌ و حقوق گفت: فلسفه تشريع ازدواج موقت نشان مي‌دهد كه اين مسئله براي اين نيست كه مردان هر زني را كه مورد نظرشان باشد به عقد خود درآورند، بلكه با دقت نظر در سيره عملي مسلمانان صدر اسلام، روايات و پرسش‌ و پاسخ‌هاي معصومين مي‌توان گفت شارع مقدس ازدواج موقت را براي پاكدامني و دوري جامعه مسلمانان از فساد و فحشا در حال ضرورت، تشريع كرده است. براي افرادي كه امكان تشكيل خانواده را ندارند يا در مسافرت‌هاي طولاني به سر مي‌برند به دليل اينكه نمي‌خواهد اين دسته از افراد از لحاظ غريزه جنسي تحت فشار قرار گيرند، ازدواج موقت را مطرح مي‌كند.
وي ادامه داد: با توجه به مضمون روايات و مذاق شريعت،‌ ازدواج موقت براي مواقع ضروري و جلوگيري از روابط نامشروع است و از اين رو ائمه اطهار اصحاب را به شدت از ادواج موقت نهي كردند اين موضوع به گونه‌اي است كه شائبه حرمت بوجود مي‌ِآيد. ( به اين معني كه اين مسئله حرام به نظر مي رسد و يا احساس مي شود كه كراهت دارد.)
مير شمس اظهار داشت : برخي از فقها معتقدند، ازدواج موقت حكم ثانوي است و فقط براي موارد ضروري است و خواسته شارع مقدس ازدواج دائم است اما با توجه به شرايط كنوني جامعه و روابط دختر و پسرها چاره‌اي نداريم جز اينكه حكم ازدواج موقت را زنده كنيم تا بتوانيم وضعيت موجود را سامان بخشيم.
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد تصريح كرد: با توجه به مشكلات جوانان و وجود اين موضوع در جامعه، بايد نسبت به افزايش آگاهي و اطلاعات مردم اقدام كنيم.

فاطمه مير شمس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس با اشاره به مشكلاتي كه در رابطه با ازدواج و بالارفتن سن ازدواج ،‌افزايش طلاق،ناسازگاري‌هاي زن‌ و شوهر‌ها و وضعيت نامناسب رابطه دختر و پسر ، وجود دارد ، گفت : اين مشكلات جامعه و خانواده‌ها را دچار تزلزل و اضطراب كرده است.
اين استاد فقه و حقوق ادامه داد: با توجه به مطرح شدن ازدواج موقت و تصور گروهي از مسئولين و كارشناسان مبني بر توهين به زن، با توجه به اينكه ازدواج موقت از احكام پيشرفته اسلام است، ‌مي‌تواند به صورت آزمايشي در قالب نامزدي عنوان شود.

وي تأكيد كرد: بايد رفت‌ و آمد‌هاي دختر و پسرها زير نظر خانواده‌ها باشد و لازم است خط قرمزها براي هر دو طرف به وسيله شروط ضمن عقد مشخص شود. البته ادامه بكر دختر نيز بايد به طور ضمني (شرط ضمن عقد) قيد شود. به دخترها نيز آموزش لازم داده شود.

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *