رفتن به نوشته‌ها

مخالفت وزير دادگستري با ازدواج سرپرست با فرزند خوانده و پاسخ نماينده مجلس

وزیر دادگستری گفت: باید بر روی لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست اصلاحاتی انجام شود تا تبصره ماده 27 این لایحه برای افکار عمومی مساله‌ساز نشود.

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی در حاشیه ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، گفت: سازمان بهزیستی توضیحات لازم را در مورد این قانون داده است و این قانون، قانونی پیشرفته و ارزشمند است و زوایای خوبی را برای حقوق کودک مورد توجه قرار داده و بنا شده اطلاع‌رسانی در این زمینه شود.

وی با تاکید بر این که روح قانون، عدم ازدواج فرزندخوانده با سرپرست است، ادامه داد: این موضوع در موارد استثنایی امکان‌پذیر است که قانونگذار هم اشاره داشته با نظر دادگاه انجام شود؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود تا چنین مسائلی برای افکار عمومی مساله‌ساز نشود. بنا شده که ما این موضوع را پیگیری کنیم تا این دغدغه برطرف شود ضمن این که احکام شرعی باقی بماند ولی مساله‌سازی نکنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به تبصره ماده 27 لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ادامه داد:‌ اساس فرزندخواندگی این است که ازدواج با فرزندخوانده صورت نگیرد که ما پیگیر حل شدن این موضوع در تبصره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست هستیم.

پورمحمدی درباره برگزاری ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار کرد: بحث اصلی این جلسه در زمینه حقوق کودک و شهروندی است. از آنجا که قوانین اسلام و قانون اساسی بسیار غنی هستند، می‌توان گفت فوق‌العاده به حقوق در کشورمان بها داده شده است، ولی متاسفانه یکی از نقص‌های ما در اجرا و عدم هماهنگی است که چنین نشست‌هایی ما را در اجرای قوانین و هماهنگ‌سازی کمک می‌کند.

خبرنگار دیگری از پورمحمدی پرسید که شما اعلام کرده بودید که رسیدگی به مشکلات سازمان زندان‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اولویت‌های کاری‌تان است، نتیجه موضوع چه شد؟ که وزیر دادگستری پاسخ داد: رسیدگی به مشکلات سازمان‌های زندان‌ها و ثبت اسناد و املاک و پزشکی قانونی مدنظر ما است. بودجه این سازمان‌ها را مدنظر داریم و از این رو با منابع نیروی انسانی ریاست جمهوری و قوه قضائیه صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: قرار است که بودجه سال جاری و بودجه 93 این سازمان‌ها را پیگیری کنیم؛ زیرا دولت به سازمان‌های ثبت، زندان‌ها و پزشکی قانونی اهمیت ویژه‌ای دارد و وظیفه دارم به عنوان مسئول و رابط بین دو قوه مسائل این سازمان‌ها را جدی‌تر دنبال کنم.

در همین حال سبحانی‌نیا اظهار کرد: موضوع ازدواج با فرزندخوانده در حاشیه طرح حمایت از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست مطرح شد و هیاهویی که در حاشیه آن ایجاد شده متاثر از فضای تبلیغاتی خارجی است و هنوز به تصویب نرسیده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم ختمی که از سوی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده بود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چنین چیزی با شکلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود در مورد ازدواج با فرزندخوانده به هیچ وجه یکی نیست و این موضوع از نظر شرعی نیز نمی‌تواند مورد تایید باشد.

وی افزود: در مورد کلیات طرح نیز هنوز در مرحله مقدماتی است و این طرح در صحن علنی مطرح نشده است و قطعا فرصت برای اظهارنظر در مورد آن وجود دارد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان‌بندی مجلس برای رای اعتماد به وزرا، گفت: هنوز وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی نشدند و ما منتظر معرفی آنها توسط رییس‌جمهور هستیم و باید ببینیم آیا جناب آقای دکتر روحانی روی همین اشخاصی که به عنوان سرپرست منصوب کرده‌اند نظر دارند یا خیر، بعد از آن است که می‌توان در مورد مجلس و فضای آن نظر داد اما قطعا آنچه که مسلم است رییس‌جمهور تا سه ماه طبق قانون فرصت دارد وزرا را معرفی کند و الان نیز تا پایان زمان قانونی مهلت زیادی باقی مانده است.

وی با تاکید بر این که روح قانون، عدم ازدواج فرزندخوانده با سرپرست است، ادامه داد: این موضوع در موارد استثنایی امکان‌پذیر است که قانونگذار هم اشاره داشته با نظر دادگاه انجام شود؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود تا چنین مسائلی برای افکار عمومی مساله‌ساز نشود. بنا شده که ما این موضوع را پیگیری کنیم تا این دغدغه برطرف شود ضمن این که احکام شرعی باقی بماند ولی مساله‌سازی نکنیم.

در همین حال سبحانی‌نیا اظهار کرد: موضوع ازدواج با فرزندخوانده در حاشیه طرح حمایت از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست مطرح شد و هیاهویی که در حاشیه آن ایجاد شده متاثر از فضای تبلیغاتی خارجی است و هنوز به تصویب نرسیده است…..

sobhaninia.jpg
IMG_2226.jpg

منتشر شده در اخبارمقالات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *