رفتن به نوشته‌ها

دليل اصلي 20 درصد طلاق‌ها در كشور دخالت خانواده‌هاست

وي در ادامه افزود: خانواده، كوچكترين سازمان اجتماعي است كه اهميت آن در تمام ابعاد جامعه قابل مشاهده است؛ اما چه مي‌شود كه زن و مرد در خانواده از يكديگر دور مي‌شوند و طلاق عاطفي در خانواده‌ها رخ مي‌دهد؟اين روانشناس با بيان اينكه طلاق عاطفي عبارت است از وضعيتي ميان زن و شوهر كه روابط آنها دچار مشكل مي‌شود، عنوان كرد: در اين نوع طلاق، سرمايه عاطفي ميان زوجين به حالت انفعالي درآمده و پس از آن به فقر عاطفي تبديل مي‌شود و پيوند زناشويي آنها دچار شكست مي‌شود؛ در وضعيت طلاق عاطفي صحبت‌هاي زن و شوهر بسيار كوتاه مي‌شود و در جمع غريبه‌ها سعي مي‌كنند رفتار مهرباني با هم داشته باشند ولي در خلوت، ارتباط عاطفي آنها غمزده است.

* گذران اوقات فراغت با دوستان عاملي در ايجاد شكاف عاطفي

ساعتچي ادامه داد: اگر زمينه‌هايي را كه زن و مرد در زندگي مشترك درخصوص آن مشكل پيدا مي‌كنند، شناسايي كنيم، زمينه‌هاي طلاق عاطفي براي ما مشخص مي‌شود؛ بايد بدانيم نگرش‌هاي زن و مرد در موضوعات مختلف هميشه يكسان نيست؛ بنابراين نگرش‌هاي آنها نسبت به رويدادهاي زندگي تفاوت‌هايي با هم دارد.

وي با اشاره به اينكه گاهي اوقات اعتياد مرد موجب ايجاد شكاف و طلاق عاطفي در خانواده مي‌شود، تصريح كرد: دايره دوستان نامطلوب زن و مرد و گذران اوقات با آنها موجب ايجاد شكاف و فاصله در خانواده مي‌‌شود همچنين تفاوت‌هاي فرهنگي ميان زن و مرد در آغاز زندگي مشترك و نداشتن دانش براي حل اين تفاوت‌ها، فاصله زن و مرد را از يكديگر بيشتر مي‌كند.

ساعتچي خاطرنشان كرد: بدبيني و سوءظن مرد به زن موجب ايجاد شكاف در روابط آنها مي‌شود، دخالت خانواده‌ها نيز مشكل ديگري در زمينه دور شدن زن و مرد از يكديگر است همچنين علت اصلي 20 درصد از طلاق‌ها در كشور دخالت خانواده‌ها در زندگي جوانان است و اين قضيه تا آنجا پيش رفته است كه در ايران خانواده‌ها با هم ازدواج مي كنند نه دو جوان زيرا در برخي از مواقع خانواده‌ها اجازه زندگي به زوجين را نمي‌دهند.

* تولد فرزند، ارتباط سرد مادر و پدر را بهبود نمي‌بخشد

اين روانشناس اضافه كرد: طلاق عاطفي معمولاً تدريجي است و در پي ناكامي‌هاي مكرر و عدم ‌ارضاي خواسته‌هاي رواني و مالي بروز مي‌كند، طلاق عاطفي هم‌اكنون در ميان خانواده‌هاي ايراني در حال افزايش است؛ بسياري از خانواده‌ها به مشكلات زندگي زناشويي بي‌توجه هستند و به اميد اينكه با تولد فرزند مشكلاتشان بهبود پيدا كند، براي حل آن اقدام نمي‌كنند ولي بايد دقت كرد بي‌‌توجهي به مسائل و گذشت زمان مشكلات را گسترده‌تر مي‌كند.

وي با تأكيد به اينكه در طلاق عاطفي و ايجاد مشكل ميان پدر و مادر، بيشترين آسيب به روح و روان كودك وارد مي‌شود، عنوان كرد: در اين اوضاع، كودك قرباني والدين شده و ممكن است در آينده دچار مشكلاتي متعدد از جمله ناراحتي‌هاي روحي و رواني شود.

ساعتچي گفت: زن و شوهر بايد بدانند كه ‌زماني را براي گفت‌و‌گو، ابراز محبت و تبادل‌نظر به يكديگر اختصاص دهند و اين امر را در اولويت امور خود قرار ‌دهند؛ يادگيري و به‌كاربردن مهارت‌هاي گفت‌وگوي سالم در حل اختلافات خانوادگي بسيار تأثيرگذار است.

دليل اصلي 20 درصد از طلاق‌ها در كشور دخالت خانواده‌ها در زندگي جوانان بوده و اين قضيه تا آنجا پيش رفته است كه در ايران خانواده‌ها با هم ازدواج مي كنند نه دو جوان
 يك روانشناس گفت: دليل اصلي 20 درصد از طلاق‌ها در كشور دخالت خانواده‌ها در زندگي جوانان بوده و اين قضيه تا آنجا پيش رفته است كه در ايران خانواده‌ها با هم ازدواج مي كنند نه دو جوان زيرا در برخي مواقع خانواده‌ها اجازه زندگي به زوجين نمي‌دهند.
محمود ساعتچي در‌خصوص طلاق عاطفي در جامعه اظهار داشت: محيط خانواده، آشيانه‌اي است كه مردان، بعد از كار روزانه در خارج از آن و زنان بعد از كار درون منزل در آن به آرامش مي‌رسند؛ فرزندان بايد در كانون خانواده با احساس آرامش، زندگي را تجربه و در اين محيط رشد كنند و والدين نيروي تازه‌اي را براي كار در روز بعد به دست آورند. …
منتشر شده در اخباراخبار خانوادهاخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *