رفتن به نوشته‌ها

آمار تحلیلی طلاق در برابر ازدواج…

■ خبرگزاری ها از قول رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق امار واقعه ازدواج و طلاق در سال 96 را نقل کردند و نتیجه گرفتند در کل نزدیک به یک سوم ازدواج های ایران در سال 96 به طلاق منجر شد.
■ این تحلیل ژورنالیستی بر اساس علم جمعیت شناسی، غلط است. مقایسه نسبت طلاق به ازدواج های یکسال، اشتباه است، زیرا این دو واقعه در گروه جمعیتی یکسانی رخ نمی دهند، ازدواج در بین افراد مجرد و مطلقه رخ می دهد و طلاق در بین متاهلین و اساسا دو گروه جمعیتی جداگانه هستند.
همچنین طلاق هایی که در یک سال بخصوص روی می دهد ممکن است در سال قبل درخواست شده باشند، و معمولا بر پایه ازدواج هایی هستند که در سال های قبل رخ داده اند. بنابراین با توجه به تفاوتی که به طور مشهود میان افرادی که در معرض رویدادهای ازدواج و طلاق هستند وجود دارد، نسبت ازدواج به طلاق نمی تواند گویای وضعیت ازدواج و طلاق در کشور باشد.
■ برای پاسخ به پرسش “از هر چند ازدواج یکی به طلاق ختم می شود؟” باید مطالعات طولی را که شامل امارهای مختلف چندین سال متوالی است، مدنظر قرار داد. مطالعات نشان می دهد، نیمی از طلاقها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می دهند و بر همین اساس می توان شاخص بقای ازدواج را برآورد کرد.
■ نتایج مطالعه طولی انجام شده بر روی ازدواجهای رخ داده در سال ۱۳۹۱، تقریبا ۷ درصد خانواده های شکل گرفته در آن سال، تا نیمه سال ۱۳۹۶ در اثر طلاق دچار از هم گسیختگی شده اند. یعنی از هر ۱۴ ازدواج رخ داده در سال ۱۳۹۱ یکی تا نیمه سال ۱۳۹۶ به طلاق ختم شده است، انتظار می رود همین درصد طلاق در سالهای آتی هم رخ دهد، یعنی از ششمین سال ازدواج تا پایان عمر زوجین. پس انتظار می رود در مجموع 14 درصد از کل ازدواجهای سال 91 به طلاق منجر شوند. یعنی از هر هفت ازدواج سال 91 تا زمان مرگ زوجین، یکی به طلاق ختم خواهد شد و همین مقدار نیز برای ازدواج های سال 96، برآورد می شود که کمتر از نصف برآورد سی درصد طلاق ادعایی ژورنالیستی است.
■ کاهش ازدواج در سنوات اخير (ناشی از کاهش افراد در معرض ازدواج) و افزایش طلاق (ناشی از افزایش افراد در معرض طلاق) باعث شده تا رسانه هایی که اصرار بر استفاده از این شاخص با تفسیر اشتباه از آن دارند، موجی از هراس عمومی را با تأکید بر به طلاق انجامیدن یکی از هر پنج/چهار/سه ازدواج ایجاد نمایند. باید دقت نمود که این بیان رسانه ای نادرست به درک نادرست موضوع نیز دامن زده است.
■ بررسی آماری درصد وقوع طلاق در بین متاهلان نشان می دهد که اتفاقا در سال 96 از میزان طلاق اندکی کاسته شده است و از 8.8 در هزار در سال 93 به 8.4 در هزار در سال 96 رسیده است.
اینکه گمان می رود کشور ما با بحران طلاق روبروست، حاصل دغدغه‌هاي دیگری است که باید مورد بررسی جامعه‌شناختی قرار گیرد.
■ منبع آمار ذکر شده در این متن: سالنامه آمارهای جمعیتی 1396، بخش اول: طلاق در ایران. نوشته محمدباقر عباسی و همکاران. تهران: سازمان ثبت احوال کشور، دفتر امار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت. بهار 97
منتشر شده در آمار و گزارشاخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *