رفتن به نوشته‌ها

آمار ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

احمد میدری گزارشی از پیگیری‌های دولت دراین‌باره ارائه کرد. در ابتدا علت ورود وزارت رفاه به مسئله را بیان کرد و گفت که مسئله به زمانی برمی‌گردد که وزارت رفاه در پی ساماندهی کودکان کار برآمده بود و با مسئله بی شناسنامگی مواجه شده بود. وزارت رفاه در پی رفع فقر است و یکی از بدترین اشکال فقر، نداشتن هویت است. این مسئله را وزارت رفاه برای اولین بار در شورای رفاه مطرح کرد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد و حدود سه سال است که در کمیسیون‌های دولت دنبال می‌شود. سابقه پیگیری این مسئله در مجلس هم حدود ۱۵ سال است اما به دلایلی به نتیجه نرسیده است. آمار و ارقام متفاوت است و ما هیچ تصویری از بچه‌های بی شناسنامه نداریم.

وزارت رفاه از زنانی که ازدواج فراملی داشتند درخواست کرد تا کد ملی خود را پیامک کنند و با آنان تماس گرفته شد تا بتوانیم بدانیم که چند نفر در کشور با این مسئله روبرو هستند که حدود ۱۴ هزار و ۶۱۸ کد ملی برای ما ارسال شد. بر اساس اظهار خودشان ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند. در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده است کمتر از ۷ هزار است. ازنظر رفاه اجتماعی کوچک و بزرگ بودن عدد مهم نیست به این خاطر که حق افراد است و اگر ما نخواهیم این حق را اعاده کنیم، با مسائل بدتری روبرو خواهیم بود و این فقر حقوقی به فقر مالی تبدیل می‌شود و می‌تواند انسان‌های فقیر را در کشور افزایش بدهد.

احمد میدری

در این تلاشی که وزارت رفاه برای سرشماری انجام داد، ۱۴ ملیت شناسایی شدند که با زنان ایرانی ازدواج‌کرده‌اند، در ایران هستند و بچه‌هایشان شناسنامه ندارند.

دو ملیت اصلی افغانستانی و عراقی است؛ ۶۰ درصد افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد سایر ملیت‌ها.

آمار نشان می‌دهد این تصور که زنان ایرانی از سر فقر با مردان غیرایرانی ازدواج می‌کنند، دیدگاه درستی نیست. ۵۴ درصد بچه‌هایی که از این ازدواج‌ها متولدشده‌اند، گواهی تولد از بیمارستان دارند. ۴۶ درصد دیگر یا در منزل بود یا گواهی نگرفته‌اند که این خود از نظر سلامت، نشان‌دهنده آسیب است.

۵۲ درصد از این بچه‌ها پسر و ۴۸ درصد دختر هستند.

۱۷ درصد یک فرزنده هستند، ۲۳ درصد ۲ فرزند، ۲۰ درصد ۳ فرزند، ۱۴ درصد ۴ فرزند و ۲۴ درصد بیش از ۴ فرزند. به علت نداشتن شناسنامه خیلی از این‌ها نمی‌توانند به مدرسه بروند.

۲۱ درصد از این بچه‌ها به سن مدرسه نرسیده‌اند و ۲۷ درصد در سن تحصیل هستند. ۶ درصد فارغ‌التحصیل شدند. ۲۵ درصد ترک تحصیل کردند و ۲۹ درصد اصلاً مدرسه نرفته‌اند.

از نظر پراکندگی استان‌ها خراسان رضوی، سیستان بلوچستان و تهران سه استان اصلی هستند که با این مسئله روبرو هستند.

✅۱۴ هزارو ۶۱۸ زن ایرانی ساکن ایران به وزارت رفاه اعلام کرده اند که با مردان خارجی ازدواج کرده اند و به گفته خودشان ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند.
✅همسران این زنان از ۱۴ ملیت مختلف بودند که ۶۰ درصد افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد سایر ملیت ها.
✅آمارها نشان داده این تصور که زنان ایرانی از سر فقر با مردان غیرایرانی ازدواج می کنند، درست نیست.
✅۵۴ درصد بچه هایی که از این ازدواج ها متولد شده اند، گواهی بیمارستان دارند. ۴۶ درصد دیگر یا در منزل متولد شده اند و یا گواهی نگرفته اند که این خود نشان دهنده آسیب است.
✅فقط ۶ درصد از این بچه ها فارغ التحصیل شده اند، ۲۵ درصد از آنان ترک تحصیل کرده اند و ۲۹ درصد اصلا مدرسه نرفته اند.
✅سه استان اصلی که با این مساله روبرو هستند؛ خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران هستند.
منتشر شده در اخبار ازدواجاخبار خانوادهاخبار زناناخبار کودکان و جوانان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *