رفتن به نوشته‌ها

زن هفتاد ساله اولین فرزند خود را بدنیا آورد

یک زوج هفتاد و چند ساله برای اولین بار دارای فرزند شده‌اند.

دالجیندر کائور، که حدود هفتاد سال سن دارد، پس از دو سال درمان لقاح مصنوعی در ایالت هاریانا در شمال هند با استفاده از تخمک زن دیگری حامله شد و یک فرزند پسر به دنیا آورد. او یکی از سالمندترین زنانی است که حاملگی و وضع حمل او گزارش می‌شود.

از آنجا که این زن شناسنامه ندارد، سن دقیق او معلوم نیست اما خود می‌گوید حدود هفتاد سال سن دارد. نداشتن شناسنامه در هند امری غیرعادی نیست.

دالجیندر به رئیس مرکز ملی لقاح مصنوعی در شهر هیسار، که درمان در آنجا صورت گرفته، گفته است که پنج تا هفت سال از شوهرش، موهیندر سینگ گیل، کوچکتر است و شناسنامه شوهرش نشان می‌دهد که هفتاد و نه ساله است. بنابراین احتمالا این زن باید بین هفتاد و دو تا هفتاد و چهار سال سن داشته باشد.

این زوج، که به کشاورزی اشتغال دارند، چهل و شش سال پیش ازدواج کردند و شوهر این زن گفته است که تقریبا امید خود به داشتن فرزند را از دست داده بودند و هنگامی با دوستان خود از درمان با لقاح مصنوعی سخن گفتند، مورد ریشخند و حتی سرزنش قرار گرفتند زیرا بسیاری از آشنایان آنان معتقد هستند که فرزند را خدا می‌دهد و نباید در کار خدا مداخله کرد.

موهیندر سینگ می‌گوید که به جای دلسرد شدن از این اظهارات، برای حاملگی همسرش دعا کرد و می‌افزاید “خدا دعای ما را شنید و زندگی ما را کامل کرد.”

به گفته پزشکان، نوزاد این زوج سالمند که پسر است، کاملا سالم است و هنگام تولد چهار کیلو و چهارصد گرم وزن داشت. اسم او را “آرمان” گذاشته‌اند.

آنوراگ بیشونی، بنیانگذار و رئیس مرکز ملی لقاح مصنوعی در شهر هیسار، که فارغ التحصیل دانشگاه لیدز بریتانیاست، گفته است که پیش از این نیز در چند مورد، زنان سالمند در این مرکز تحت درمان قرار گرفته و توانسته‌اند باردار شوند. از جمله در سال ۲۰۰۸، یکی از بیماران او برای نخستین بار در سن هفتاد سالگی حامله شد و یک دختر به دنیا آورد. در یک مورد دیگر، یک زن شصت و شش ساله سه قلو زایید.

دالجیندر و همسرش که از داشتن فرزندی از خود نومید شده بودند، چند سال پیش کودکی را به فرزندی قبول کردند اما او بعدا برای تحصیل به آمریکا رفت و دیگر به هند بازنگشت.

بعضی از پزشکان نسبت به درست بودن حاملگی افراد در سنین بالا ابراز تردید کرده‌اند زیرا این احتمال وجود دارد که فرزندی که متولد می‌شود به زودی والدین خود را از دست بدهد.

در مورد جنبه اخلاقی حاملگی در سنین بالا، آنوراگ بیشونی می‌گوید که بعضی معتقدند که باید محدودیتی در این مورد اعمال شود و مثلا از انجام لقاح مصنوعی برای زنان بالای سنین چهل و پنج تا پنجاه سالگی خودداری کرد. اما او معتقد است که اگر قرار است محدودیتی وجود داشته باشد، باید هم برای زن و هم برای مرد، منظور شود.

موهیندر سینگ به خبرگزاری فرانسه گفته است که در مورد تفاوت سنی با فرزندش و آینده او نگرانی ندارد. او گفته است: “مردم می‌گویند بعد از اینکه شما مردید، این بچه باید چه کار کند؟ اما من به خدا اعتقاد دارم، و او مراقب فرزندم خواهد بود.”

بی بی سی

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *