رفتن به نوشته‌ها

لباس تنگ احتمال ناباروری را در مردان افزایش میدهد

مسئول کلینیک درمان ناباروری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا گفت: امروزه در جامعه ما ارتباط میان چاقی و کاهش توان باروری مردان اثبات شده است؛ چاقی با مختل‌کردن غلظت مناسب اسپرم، کاهش اسپرم‌های فعال و تغییر هورمون‌های جنسی، روی باروری مردان تأثیر نامطلوبی دارد.

دکتر ناصر امیرجنتی درخصوص تأثیر سبک زندگی غلط بر ناباروری مردان اظهار داشت: سبک زندگی ناسالم در افزایش میزان ناباروری تأثیر مستقیم دارد. بنابراین اگر افراد، سالم زندگی کرده و سبک زندگی مناسبی را انتخاب کنند، در بهبود وضعیت تولیدمثل و باروری آن‌ها مفید خواهد بود.

او ادامه داد: به‌طورکلی آلوده‌کننده‌های محیطی، تماس‌های شغلی و سبک زندگی نامطلوب از جمله عوامل تأثیرگذار در ناباروری مردان هستند؛ همچنین مصرف مشروبات الکلی، سیگار، چاقی و اضافه وزن، استرس و فرکانس موبایل از دیگر عوامل مخل در امر باروری به‌شمار می‌آیند.

استعمال سیگار غلظت، شکل و درصد اسپرم‌های فعال را متأثر می‌کند
این متخصص اورولوژی و آندرولوژی درخصوص استعمال سیگار در مردان و تأثیر آن بر ناباروری گفت: که سیگار حاوی مواد سرطان‌زا بوده و علاوه بر این، تأثیرات منفی نیز روی باروری مردان دارد؛ مصرف سیگار غلظت، شکل و درصد اسپرم‌های فعال را متأثر می‌کند. همچنین در بررسی‌هایی که به تازگی انجام گرفته، مشخص شده است بین اختلالات مادرزادی و ابتلای کودک به سرطان در آینده، و سیگاری‌بودن پدر رابطه قوی وجود دارد و قطع سیگار تنها راه مبارزه با این اثرات منفی است.

امیرجنتی با تأکید بر این‌که مصرف مشروبات الکلی باروری مردان را تهدید می‌کند، افزود: به‌خصوص افرادی که در دوره‌های طولانی‌تر و با میزان بیشتری مشروبات الکلی را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند؛ درواقع مصرف مشروبات الکلی روی هورمون‌ها و سلول اسپرم اثرات سوء دارد.

ارتباط میان چاقی مردان و ناباروری
مسئول کلینیک درمان ناباروری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با بیان این‌که شیوع چاقی در جامعه رو به افزایش است، اظهار داشت: امروزه در جامعه ما ارتباط میان چاقی و کاهش توان باروری اثبات شده است؛ چاقی با مختل‌کردن غلظت مناسب اسپرم، کاهش اسپرم‌های فعال و تغییر هورمون‌های جنسی، روی باروری مردان تأثیر نامطلوبی دارد. در مقابل، کاهش تدریجی وزن و رسیدن به وزن استاندارد، سبب تقلیل برخی از اثرات مخرب چاقی بر باروری می‌شود، اما کاهش ناگهانی وزن نیز ممکن است برای فرد بیمار اثر معکوس داشته باشد؛ چراکه کاهش محسوس ریزمغذی‌ها، تولید اسپرم را کاهش می‌دهد.

انواع شغل‌هایی که مردان در حالت نشسته بیش از حد قرار می‌گیرند، باعث ناباروری در مردان می‌شود
او با بیان این‌که به‌طورکلی دمای کیسه بیضه‌ها که بیضه‌ها درون آن قرار می‌گیرد، سه درجه پایین‌تر از دمای بدن فرد است، عنوان داشت: این حالت فیزیولوژیک، مناسب تولید نرمال اسپرم است، اما تماس‌های حرارتی بیش از حد، ممکن است این روند را مختل کند و کیفیت تولید اسپرم را کاهش دهد. انواع شغل‌هایی که مردان در حالت نشسته بیش از حد قرار می‌گیرند، باعث افزایش درجه حرارت کیسه بیضه می‌شود؛ همچنین استفاده مدام از حمام بسیار داغ، سونا و جکوزی کیفیت مایع منی را کاهش می‌دهد و با حذف این موارد، اثرات نامطلوب قابل بازگشت خواهند بود.

پوشیدن لباس تنگ در مردان احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد
این متخصص اورولوژی گفت: پوشیدن زیاد لباس تنگ؛ به‌خصوص لباس زیر تنگ در مردان، باعث افزایش درجه حرارت ناحیه تناسلی می‌شود. توصیه می‌شود مردان از لباس‌های آزاد استفاده کنند. همچنین شستشوی ناحیه تناسلی با آب سرد برای برخی از بیماران، حالت درمانی دارد.

او تأکید کرد: استرس روانی نیز بر تحرک و شکل اسپرم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. همچنین استفاده پیوسته از موبایل اثرات سوء روی تمامی ‌پارامتر‌های اسپرم دارد؛ هرچند که اثبات این موضوع نیاز به بررسی و آزمایش بیشتری دارد.

چند توصیه مهم به آقایان
امیرجنتی در نهایت با توصیه به این‌که مردان در معرض حرارت زیاد قرار نگیرند، گفت: مردان از قرار گرفتن مداوم در سونا، حمام بسیار داغ و جکوزی خودداری کنند. مصرف بیش از 2 فنجان قهوه در روز مناسب نیست. همچنین از مصرف مواد مخدر، سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنند. انجام ورزش به صورت منظم و مستمر و همچنین مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی توصیه می‌شود. حتی‌المقدور از مصرف چربی‌های حیوانی و از درگیرشدن در امور استرس‌زا نیز پرهیز داشته باشند.

مهرخانه

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار مردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *