رفتن به نوشته‌ها

بسیاری از مشاجرات و طلاق‌ها به‌دلیل عدم تامین جنسی است

یک روانپزشک با تشریح وضعیت سلامت جنسی که در کشور مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: متأسفانه بسیاری از بحث‌ها، مشاجرات و طلاق‌ها به‌دلیل اختلال‌های جنسی است، هم‌اکنون نیز کلینیک‌های معدودی در کشور مشاوره‌های سلامت جنسی ارائه می‌کنند.

مباحث جنسی یکی از موضوعاتی است که در جامعه ایرانی به‌دلیل فرهنگ حجب و حیای مردمان این سرزمین، همیشه از پرداختن به آن پرهیز می‌شود، در حالی که متعاقباً هر انسانی باید این دانش را کسب کند ولی از گذشته‌های دور در خانواده‌های ایرانی صحبت درباره مباحث جنسی یک خط قرمز تربیتی محسوب شده است.

حال این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از جمله آلمان در کلاس‌های درس؛ مباحث سلامت جنسی بر حسب سن، رعایت شئونات فرهنگی و دینی و مقطع تحصیلی دانش آموزان آموزش داده می‌شود تا این افراد در بزرگسالی دانش لازم را برای یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های زندگی داشته باشند؛ مهارتی که در کشور ما صحبت از آن با گره خوردن ابروهای والدین عجین است.

در این رابطه محمدعلی همتی روانپزشک و معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره وضعیت سلامت جنسی در کشور به تسنیم عنوان کرد‌: متأسفانه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور مورد غفلت قرار گرفته است، مسائل و مشکلات جنسی است؛ به‌خصوص مسائل جنسی بین همسرانی است که کمتر و یا فرصت طرح موضوع پیدا نمی‌کنند، یا خجالت و حجاب‌های اجتماعی مانع بیان این مسائل می‌شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی کشور ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بحث‌ها، مشاجرات و طلاق‌ها به‌دلیل زمینه‌های اختلال‌های جنسی است.

همتی درباره میزان آماری این اختلالات که باعث معضلاتی مانند افزایش طلاق در کشور می‌شود، عنوان کرد: شاید درصد مشخصی را در این مورد در جامعه ایرانی نتوان عنوان کرد ولی جوامع دیگر که بررسی‌های دقیقی دارند عددهای قابل توجهی ذکر می‌کنند، بنابراین نظام سلامت کشور ما نیز باید به این مسئله توجه ویژه‌ای کند.

وی درباره وضعیت کنونی ارائه خدمات در زمینه سلامت جنسی در کشور گفت: کلینیک‌های معدودی برای مسائل جنسی در کشور داریم که عنوانش نیز همان کلینیک‌های جنسی است، مثلاً بیمارستان مصطفی خمینی یک کلینیک دراین‌باره دارد، یکی و دو مورد نیز برای جانبازان در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) برای ارائه مشاوره وجود دارد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی کشور در پایان خاطرنشان کرد: ولی در کل نیاز به آن است که در کشور به مسئله سلامت جنسی توجه ویژه‌ای شود.

منتشر شده در اخبار خانوادهاخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *