رفتن به نوشته‌ها

11 میلیون نفر در حال پشت سر گذاشتن سن باروری هستند!!

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت از وجود بیش از 11 میلیون دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج در کشور خبر داد که درحال پشت سر گذاشتن سن باروری هستند.

به گزارش ایسنا، محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه درهمایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در گرگان، اظهار کرد: بخش قابل مهمی از این جمعیت که بین 18 تا 35 سال دارند، در حال پشت سر گذاشتن سن ازدواج و باروری سالم هستند که این امر زمینه ساز کاهش نرخ باروری در کشور است.

وی، میانگین نرخ باروری درکشور را 1،8 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ مطلوب باروری 2،1 درصد است که همه دستگاه های کشوری و نیز مجموعه وزارت بهداشت، باید تلاش کنند نرخ باروری را در کشور در راستای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری، افزایش دهند.

مطلق، افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل اصلی در کاهش نرخ باروری دانست و اضافه کرد: هم اکنون میانگین سن ازدواج در مردها 27 سال و خانم ها 25 سال است که این میانگین در برخی استان ها از جمله تهران بالاتر بوده و روند صعودی نیز دارد.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای کنونی، سن ازدواج در کشور پنج سال افزایش یافته است که باید تلاش شود حداقل 2 سال آن را کاهش دهیم تا به نرخ مطلوب باروری یعنی 2،1 درصد برسیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، یادآور شد: اگر کاهش سن ازدواج درکشور رخ ندهد، درسال 1430 نرخ باروری صفر و پس از آن نیز منفی خواهد شد که این امر مشکلات عدیده ای در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد خواهد کرد.

مطلق، افزایش آمار طلاق را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری در کشور برشمرد و گفت: روند صعودی طلاق ها نگران کننده است به گونه ای که تنها درسال گذشته 163 هزار و 572 واقعه طلاق ثبت شده که 5،3 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

وی افزود: نکته مهم و نگران کننده دربحث طلاق ها این است که 80 درصد آن در سن زیر 30 سال اتفاق می افتد که زمان مناسب باروری است، ضمن اینکه 14،2 درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی و 50 درصد نیز در پنج سال اول زندگی حادث شده است.

به گفته وی، افزایش سن ازدواج و بالابودن آمار طلاق باعث شده که در کشور سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری از دست برود، ضمن اینکه هم اکنون 6 میلیون و 600 هزار خانم 15تا 49 سال ازدواج نکرده درکشور وجود دارد.

مطلق، علاوه بر موارد فوق افزایش فاصله بین فرزندان، تک فرزندی، سقط جنین، اعتیاد و ناباروری را از دیگر عوامل در کاهش نرخ باروری درکشور برشمرد و از برنامه ریزی های متنوع آموزشی و درمانی وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری در کشور و تحقق سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه جمعیت خبر داد.

منتشر شده در آمار و گزارشاخباراخبار ازدواجاخبار بهداشت خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *