رفتن به نوشته‌ها

فاجعه اخلاقی قرن ‘جعبه‌های ویژه نوزادان سرراهی’!!!

گهواره کودک سر راهینمایندگان مجلس ایالت ایندیانا با نصب جعبه‌های ویژه برای والدینی که می‌خواهند به طور ناشناس نوزداشان را سر راه بگذارند، موافقت کردند.

در صورت تصویب این طرح در مجلس سنای ایندیانا، این ایالت نخستین منطقه آمریکا خواهد بود که جعبه‌های ویژه‌ای برای سر راه گذاشتن نوزادان نصب می‌کند.

بسیاری از ایالت‌های آمریکا، از جمله ایندیانا، به منظور جلوگیری از مرگ نوزادنی که در کوچه و خیابان رها می‌شوند، با تصویب قوانینی به والدین اجازه داده‌اند در صورت نخواستن نوزادشان، آنها را به یک “نقطه امن” همچون بیمارستان، مرکز پلیس یا پایگاه‌ آتش نشانی تحویل دهند بدون این که نگران پیگرد قانونی باشند.

اما حامیان این طرح در ایالت ایندیانا که قانونی مشابه را حدود ۱۵ سال پیش به تصویب رسانده، اکنون می‌خواهند با نصب چنین جعبه‌هایی از مرگ نوزادانی که به “نقاط امن” تحویل داده نمی‌شوند هم پیشگیری کنند.

بنا بر گزارش ‘انجمن حمایت از کودکان سر راهی’ دو سوم کودکانی که به طور غیرقانونی رها می‌شوند، می‌میرند.

گروه‌های حامی نصب این جعبه‌ها امیدوارند عملیات نصب حدود ۱۰۰ عدد از آنها از ماه ژوئیه امسال در ایندیانا آغاز شود.

نصب جعبه‌های ویژه برای نجات نوزادان سر‌راهی در اروپا و آسیا سابقه‌ای طولانی دارد اما در آمریکا تاکنون تجربه نشده است.

منتقدان اروپایی این جعبه‌ها که به “گهواره فرشته” هم شهرت دارد می‌گویند مزیت تشویق والدین برای تحویل نوزادان در بیمارستان‌ها یا مراکز پلیس این است که چنانچه نوزاد به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز داشته باشد، در این “نقاط امن” می‌توان زودتر به او کمک کرد. ضمنا نیروهای آموزش دیده در این مراکز می‌توانند به مادری که نوزادش را سر راه می‌گذارد هم کمک کنند و چنانچه به کمک مالی و حمایتی نیاز داشته باشد، او را به مراکز خدماتی معرفی کنند.

سابقه استفاده از “گهواره فرشته” در اروپا به قرون وسطی باز می‌گردد، هنگامی که صومعه‌ها یک در پشتی برای این کار تعبیه می‌کردند تا مادران نوزادان ناخواسته خود را در خفا پشت آن بگذارند و بروند.

در آسیا هم استفاده از چنین روش‌هایی سابقه دارد. در چین، اخیرا افزایش آمار رهاکردن نوزادان حتی باعث شده که در مواردی دولت این گهواره‌ها را محدود یا جمع آوری کند و حمایتش از چنین طرح‌هایی را متوقف کند.

الیزابت تروسل، سخنگوی کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در این باره می گوید دولت‌ها باید برنامه‌هایی برای پیشگیری از سرراه گذاشتن نوزادان به اجرا در آورند؛ طرح‌هایی نظیر پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، کنترل جمعیت و مبارزه با فقر.

بی بی سی فارسی

منتشر شده در اخباراخبار حوادثاخبار کودکان و جوانان

یک دیدگاه

  1. zahra zahra

    متاسفانه در کشورهای توسعه یافته درپرورش انسانها برای زندگی فردی مبالغه زیادی میکنند و از سنین بسیار پایین کودکان و نوجوانان رو درمعرض روابط جنسی قرارمیدهند.برای نوجوانی که هنوز بحران هویتی رو پشت سرنگذاشته درک این مسائل بسیار سخته و نتیجه ش هم همین تولیدمثلهای ناخواسته و غیرقانونی میشه وحالا دولتها برای حمایت از برنامه های فردگرایانه شون ناچارن که اینطوری دنبال راه حل باشن … جعبه هایی برای بچه های ناخواسته … و اون بچه زمانیکه به دنیا بیاد حتی یکبار هم نمیتونه طعم واقعی آغوش پدرومادر رو بچشه و مسلما هرگز معنی داشتن خانواده رو درک نمیکنه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *