رفتن به نوشته‌ها

چگونه با فرزندانمان حرف بزنیم!

گاهی اوقات والدین از حرف‌هایی که به فرزندشان می‌زنند، پشیمان می‌شوند پس باید در انتخاب جملات و واژه‌هایی که به کودکانمان می‌گوییم خیلی بیشتر دقت کنیم.

1- برچسب زنی

زدن برچسب به کودکان مثل تنبل، لوس، خودخواه و … بسیار آسان است اما هرچقدر این فرایند بیشتر شود و ادامه یابد، کودک این ویژگی را به عنوان بخشی از هویت خود می‌پذیرد.

2- اظهار ناامیدی

“من از تو قطع امید کردم.” این جمله واقعا کشنده است. شاید تاثیر گفتن این جمله چندان آشکار نباشد اما به آنها می‌فهماند که آن شخصیتی نیستند که ما می‌خواهیم. کودکان به تایید والدین به شدت نیاز دارند و گفتن این عبارات به آنها یادآوری می‌کند که تا چه حد شکست خورده هستند.

3- افتخار کردن

“من به تو افتخار می‌کنم.” کارشناسان گفتن این عبارت را نیز پیشنهاد نمی‌کنند. هرچند تشویق فرزندان ضروری است و به آنها ارزش می‌دهد اما می‌توان این عبارات را به این صورت گفت: «تو باید به خودت افتخار کنی .”

4- اگر!

ما همواره از «اگر» برای دادن پاسخ بهتر به کودکمان استفاده می‌کنیم مثلا اینکه‌ اگر وسایلت را جمع کنی اجازه می‌دهم تلویزیون تماشا کنی… این کلمه کودکتان را شرطی می‌کند. کارشناسان کلمه «هرگاه» را پیشنهاد می‌کنند و این انتخاب به کودک یاد می‌دهد تا زمانی که کار خوبی نکنند پاداش دریافت نمی‌کنند.

5- اما!

زمانی که از «اما» در جمله استفاده می‌کنید تاثیر مثبت جمله شما خنثی می‌شود چرا که کودک شما تنها «اما» را می‌شنود و تاثیرات منفی آن به دنبالش می‌آید.

6- باهوش

مطالعات نشان می‌دهد تعریف اغراق‌آمیز از کارهای فرزندان یا استفاده از کلماتی مثل باهوش و نابغه در واقعیت بر آن‌ها اثرات مخربی خواهد داشت. چرا که کودکانی که به دلیل هوششان تشویق می‌شوند موفقیت‌های کمتری نسبت به کودکانی که به دلیل تلاششان تشویق می‌شوند به دست می‌آورند.

ایسنا

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانتوصیه هاکودکان و جوانان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *