رفتن به نوشته‌ها

امين موقت برای بچه های بد سر پرست

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور يكي از مشكلات پيش روي واگذاري اين كودكان را اختلاف برداشت قضات از مواد قانوني ذكر و اظهار كرد: حكم «امين موقتي» خانواده‌ها در برخي استان‌ها و توسط قضات به راحتي صادر و در برخي استان‌ها اين امر بالعكس است، لذا احساس مي‌شود، يك خلاء قانوني در اين مورد وجود دارد كه نيازمند اصلاح آن هستيم.

وي ادامه داد: براي رفع اين مشكل در يك بند از لايحه فرزندخواندگي كه در كميسيون لوايح دولت مطرح است، رفع اين موضوع به صورت صريح ذكر شده است، بنابراين در صدد هستيم، قضات با استناد و چنين مفاد قانوني، احكام مورد نياز را براي افرادي كه به عنوان «امين موقت» خواستار نگهداري از كودكان هستند، را صادر كنند.

به گفته سيد محمدي، درصد بالايي از كودكان بدسرپرست در مراكز بهزيستي رسوب كرده‌اند كه بهزيستي در صدد است با حفظ نسب اين كودكان، آن‌ها را به صورت موقت به خانواده‌هاي ذي‌صلاح واگذار كند، لذا اگر قانون واگذاري فرزندان بدسرپرست تسهيل شود، مي‌توان كودكان مورد نظر را در خانواده‌هاي جايگزين ساماندهي كرد.

وي در پايان خاطر نشان كرد: 75 درصد از 20 هزار كودك نگهداري شده در مراكز بهزيستي، داراي پدر و يا مادر و يا جد پدري هستند، اما به دليل آن كه سرپرست آن‌ها محكوم به اعدام، مشكلات خاص اخلاقي، محكوميت به زندان‌هاي طولاني و غيره هستند، صلاحيت نگهداري فرزندان خود را نداشته و دادگاه حكم ردصلاحيت والدين آن‌ها را صادر كرده است، بنابراين در مراكز نگهداري از كودكان بهزيستي نگهداري مي‌شوند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اولين همايش مشترك سازمان بهزيستي با قوه قضاييه، گفت: 75 درصد از كودكان نگهداري شده در مراكز بهزيستي داراي خانوادهاي بدسرپرست هستند كه با رفع ابهامات قانوني مي‌توان، حداقل 50 درصد از اين كودكان را به خانواده‌هاي متقاضي به عنوان «امين موقت» تحويل داد.

سيد مهدي سيد محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: پيش‌بيني مي‌شود، حداقل هفت تا 10 هزار خانوار به عنوان «امين موقت» براي تحويل گرفتن اين كودكان وجود داشته باشد.

به گفته وي، بر اساس مباحث مطرح شده در اين همايش قرار است، قضاوت به يك نقطه نظر واحد و يك وحدت رويه در بحث «امين موقت» يعني واگذاري فرزندان بدسرپرست به خانواده‌هاي جايگزين رسيده و شيوه‌هاي رايج واگذاري را به سمت آسان‌سازي و رفع موانع تغيير دهند.

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *