رفتن به نوشته‌ها

داروهای آسیب زای هندی در حلق کودکان سرطانی

سونامی سرطان بیداد می کند
این فوق تخصص خون می گوید: آنقدر سرطان کودک افزایش یافته که می توانم ادعا کنم با سونامی سرطان در کودکان رو به رو هستیم. هفته گذشته در محک 10 مورد لوسمی جدید داشتیم. بچه های 3 تا 4 ساله که با یک خون دماغ یا تب مراجعه کرده بودند و بررسی ها مشخص کرده بود سرطان خون دارند. این هفته برای خود من تجربه تلخ و بی سابقه ای بود. علاوه بر آن در همین مدت بیش از 15 مورد تومور مغزی، 6 مورد تومور چشم و ده ها مورد انواع سرطان فقط در بیمارستان محک بستری شدند. دکتر وثوق که 50 سال است در این عرصه فعالیت دارد نیز اعلام کرد که تا امروز چنین چیزی را تجربه نکرده، این همه مراجعه کننده سرطان جدید دریک هفته اتفاقی باور نکردنی است.

اقدام های کاهش آلودگی هوا نمایشی است
از دکتر هدایتی در مورد اقدام هایی که در بحث کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده سوال شد که پاسخ داد: تمام این کارها نمایشی است. این مشکل با اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی مقطعی درمان نمی شود. اینها مسکنی است که برای بیمار سرطانی استفاده می کنند و اصلا روش بهبودی یا درمان اختصاصی نیست. آمار سرطان بالاست، تومورهای بچه ها باید 2 تا 3 تا در هر 100 هزارتا تولد بچه سالم باشد اما در حال حاضر خیلی از این اعداد و ارقام جلو زده ایم.

تبلیغات چیپس مهمتر از سرطان است!
فوق تخصص بیمارستان محک می گوید: برای همه چیز تبلیغ در صدا و سیما داریم بجز برای آگاهی دادن در مورد سرطان. من 3 سال درخواست کردم 4 اسلاید در حوزه مشکلات چشمی را اجازه دهند تا به مردم نشان بدهم اما کسی این اجازه را به من نمی دهد. معتقدند این موارد در اولویت نیستند، برای من عجیب است که چیپس و پفک در اولویت هستند اما اطلاع رسانی از سرطان چشمی کودکان در اولویت قرار ندارد. 

بحران در داروهای بیماران سرطانی
دکتر هدایتی در موضوع داروی بیماران سرطانی هم وارد شد و گفت: ماجرای دارو بسیار حاد شده است. کیفیت پایینی دارد. داروهای هندی که وارد بازار شده مبتلا به سرطان را درگیر بیماری های دیگری می کند. دارویی که تا مدتی پیش وارد می شد و بیماران سرطانی سال ها از آن استفاده می کردند و عارضه ای نیز در آنها ظهور نمی کرد دیگر وارد نمی شود و داروهای جایگزین نیز که داروهای هندی هستند باعث شده مصرف کننده به مشکلات کبدی دچار شود. تست های کبدی به شدت افزایش یافته است.من خودم دارویی هندی را تهیه کردم که پلمپ است اما دارویی درون جعبه قرار ندارد، چطور کارخانه ای که به وجود دارو درون جعبه اهمیت نمی‌دهد می‌تواند اهمیتی برای کیفیت داروی خود قایل باشد؟ و جای تعجب دیگر این که چطور کنترل کیفیت بهداشت دارویی کشور این دارو را وارد و آن را در داروخانه های کشور نیز توزیع می کند! سیتارپین دارویی که سال ها استفاده می شد و تزریق رگی و نخاعی می شد و مشکلی هم برای بچه ها نداشت، الان این دارو نیست و داروی دیگری وارد می‌شود که تزریق نخاعی آن مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. شرکت جدیدی که این دارو را وارد کرده است بروشور این دارو را نخوانده که این دارو متعلق به کودکان نیست و نمی شود آن را تزریق نخاعی کرد. این دارو توزیع شده، پزشک استفاده می کند و خدا به داد بیماران برسد.

اگر محک نبود نیمی از کودکان سرطانی می مردند
دکتر هدایتی می گوید: اگر مجموعه محک نبود نیمی از کودکانی که در حال حاضر تحت درمان هستند باید انتظار مرگ را می کشیدند. تهیه داروهایی که هر بار مصرف آن 3 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد برای من پزشک مشکل است چه برسد به خانواده هایی که درآمد پایینی دارند. بیمه های درمانی ما شکل اساسی دارند ولی آن طور که باید طبق برنامه های توسعه چهارم و پنجم نقش خودرا انجام نمی دهند. بیماران ما الان از سرطان ناراحت نمی شوند، هزینه های تحمیلی است که آنها را از پا در می آورد. از دکتر هدایتی در مورد اما و اگرهایی که برخی کارشناسان در مورد تاثیر پارازیت ها بر سلامتی انسان می گویند سوال شد که پاسخ داد: ثابت شده است گوشی موبایل سرطان مغز را ایجاد می کند. پارازیت ها هم در این زمینه تاثیر مخراب شان ثابت شده است. اگر ما مسلمان هستیم باید جوابگوی امواجی باشیم که تاثیر آنها بر افزایش سرطان ثابت شده است. اما در نهایت آرزو می کنم بچه های ایران هیچ وقت مریض نشوند و هیچ گاه این حس نوع دوستی مردم ایران نسبت به درمان بیماری از بین نرود و در آرزوی روزی هستم که مسئولان ما واقع‌گرا‌تر شوند.

اگر محک نبود نیمی از کودکان سرطانی می مردند

این مرد حرف های زیادی در خصوص سرطان کودکان دارد. حرف هایی که خنده را روی لبانش می خشکاند. «حمایت» گفت و گویی مفصل با این مرد دردآشنای بخش سرطان بیمارستان ها دارد که در ادامه می خوانید. 

سرطان وتاثیر آلودگی هوا 
دکتر هدایتی می گوید: شایع ترین سرطان بچه‌ها سرطان خون یا آ. ال. ال یا لوسمی لمفو بلاستیک حاد است. بعد از آن تومورهای مغزی در رتبه سوم تومورهای لمفوم قرار دارند. متاسفانه امروز سرطان نسبت به 30 سال پیش خیلی بیشتر شده است. نوع غذاهایی که می خوریم و نوع زندگی ووسایل تفریحی و اضافات دو رو برما مانند تلویزیون هایی که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند، برق های فشار قوی و مواردی از این دست به شدت در میزان سرطان در کودکان تاثیر دارد. ثابت شده است آنهایی که درپالایشگاه های خاص کار می کنند به سرطان مبتلا می شوند. بنزین یکی ازموادی است که باعث سرطان خون و کم کاری مغز استخوان می شود. همچنین ثابت شده است آنهایی که کشاورزی می کنند و با کودشیمیایی سر و کار دارند و سم پاشی می کنند دچار کم کاری مغز استخوان می شوند. یک سری از شغل ها با رنگ و آزبست (نوعی خاص از پشم شیشه که در پدال خودرو استفاده می شود) سر کار دارند که این مواد در آنها ایجاد تومور ریه می کند.فرد سیگاری واطرافیانش را مبتلا به سرطان می کند. آلودگی هوا مطمئنا اثر دارد ریه همه ما مشکل دارد. همه اینها از مواردی است که کودک را بیمار می کند. 

منتشر شده در اخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *