رفتن به نوشته‌ها

کار نداریم ، پول نداریم ،چرا زن بگیریم ؟

وی افزود: با یک کارشناسی مختصر می بینیم که این آمارها درست نیست ؛ البته باید توجه کرد که در دین ما ، طلاق حلال است اما به شدت نکوهش شده است و جایزی است که اسلام ، روی خوش به آن نشان نداده است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر تعدادی طلاق که در کشور ما اتفاق بیفتد ، باید ناراحت باشیم و اقتضا می کند به صورت دقیق ، عمیق ، همه جانبه و علمی این موضوع از سوی نظام مورد بررسی قرار گیرد و آسیب شناسی شود.
***دلیل افزایش طلاق وکاهش ازدواج 
درهرصورت کاهش ازدواج از جمله موارد خطرناک در یک جامعه است , چراکه بالارفتن امار طلاق در کنار کاهش امار ازدواج زنگ خطری جدی تر خواهدبود.
بنا بر انچه تاکنون دیده شده و درجامعه مطرح است , مسایل اقتصادی یکی از جمله اصلی ترین موانع ازدواج است و اشتغال رکن اصلی مسایل اقتصادی به گونه ای که کمتر جوانی است که شغل وکار مناسب داشته باشد اما ازدواج نکرده باشد .
درهمین حال زهره سادات لاجوردی معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: مهریه و جهیزیه از مسائل مهم در ازدواج است، اما متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌های ناصحیح در زمینه جهیزیه و مهریه هستیم و ناآشنایی برخی از خانواده‌ها با فلسفه این دو باعث شده که مهریه و جهیزیه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شوند. 
این درحالی است که اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بیکاری مهم‌ترین مانع بر سر راه ازدواج جوانان است.

نماینده کوهدشت ضمن بیان مطلب فوق در ادامه افزود: در کشور ما متأسفانه سن ازدواج بالا رفته است و جوانان ما یا دیرتر موفق به ازدواج می‌شوند یا این‌که اصلا نمی‌توانند ازدواج کنند که این خودش علل دیگری دارد.

وی درباره دلایل این پدیده یادآور شد: اصلی‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود جوانان برای ازدواج اقدامی نکنند وضع معیشتی خانواده‌ها و بیکاری جوانان است.

ملکشاهی ادامه داد: بحث اشتغال مانع بزرگی بر سر راه ازدواج جوانان است چون وقتی شغلی نباشد وضع معیشت هم تثبیت شده نیست و طبیعی است که خود جوانان و خانواده‌هایشان نگران آینده باشند. به‌هرحال وقتی جوانان نتوانند خودشان را اداره کنند چطور می‌خواهند تشکیل خانواده داده و مسئولیت همسر یا احیانا بچه‌هایی را هم بپذیرند؟ برای همین از اصل، ازدواج را کنار می‌گذارند.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی افزایش سن ازدواج را معلول شرایط دانست و اظهار داشت: اگر علل اصلی که همان ایجاد اشتغال و بهبود وضع معیشتی مردم و جوانان است حل شود، چنین معلول‌هایی مثل بالارفتن سن ازدواج خودبه‌خود حل می‌شود.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم اشتغال و ازدواج را دارای ارتباط تنگاتنگی ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که دولت مشکل بیکاری در جامعه را حل نکند، سایر اهرم‌های تشویقی نمی‌تواند منجر به افزایش نرخ ازدواج در جامعه شود.

ایرج عبدی ، اظهار داشت: مسئولان راهکارهایی مانند تسهیلات ارزان قیمت را راهی برای تشویق جوانان به ازدواج می‌دانند اما این راهکارها به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش سن ازدواج و افزایش میزان ازدواج شود، زیرا بیکاری یک عامل بازدارنده در این جهت است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی شیوه فعلی دولت را در حل مشکل بیکاری بی‌تاثیر دانست و عنوان کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر مشکل اشتغال را حل نکند تا حداقل ازدواج‌های انجام شده به طلاق ختم نشود.

وی در ادامه افزود: برای ماندگاری زندگی‌های مشترک باید اشتغال‌های پایدار در جامعه ایجاد شود تا تعداد کمتری از خانواده‌ها به سمت فروپاشی بروند.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در کشور گفت: همان قدر که مسائل فرهنگی تاثیر خود را در افزایش سن ازدواج و کاهش میزان ازدواج برجا گذاشته است، بیکاری و مشکلات اقتصادی نیز پیامدهای منفی خود را نشان می‌دهد.

عبدی با بیان اینکه اعتبارات و منابع کشور باید در جهت ایجاد شغل هزینه شود، افزود: متاسفانه بخش عمده‌ای از اعتبارات و منابع کشور برای اشتغال‌زایی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

***مشاغل پایدار نیست
درعین حال ممکن است برخی این نکته را بکار برند که هم اکنون هم جوانان دارای شغل هستند ودرامدی کسب میکنند ,اما نکنه مهم این است که این مشاغل یا دایمی نیست که درصورت بیکار شدن سرپرست خانواده خود باعث دهها مفسده وازجمله طلاق خواهد شد , یا انقدر درامد ندارند که فرد بتواند بار یک خانواده را بدوش بکشد وتنها مخارج مجردی اورا تامین میکند.
درهمین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اگر اشتغال جوانان حل شود آموزش‌های 16 ساعته ازدواج بی‌معنا خواهد بود، گفت: فقدان امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ازدواج جوانان است.
وی اظهار داشت: یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن مشکل جوانان، شناخت و درمان مشکلات آنهاست. 
وی مهم‌ترین دلیل نرفتن جوانان به سمت ازدواج را فقدان امنیت شغلی دانست و افزود: اگر جوانی دارای شغل مناسب باشد ازدواج می‌کند و اگر دارای امنیت شغلی باشد، طلاق نمی‌گیرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اصل 28 قانون اساسی گفت: دولت موظف است که اشتغال را برای آحاد مردم فراهم کند و این امر به عنوان حقی برای همه به رسمیت شناخته شده است. وی با بیان اینکه برای حل مشکل اشتغال باید اصل 28 قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: مجلس برای حل مشکل اشتغال از ابزارهای نظارتی‌ خود استفاده کند و از دولت بخواهد به وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته، عمل کند و اصل مذکور را اجرایی کند. 
درهمین حال دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به کاهش نرخ ازدواج در سال 90 گفت: عملکرد دولت و سازمان‌های مسئول در رابطه با کاهش سن ازدواج و افزایش میزان ازدواج مطلوب نیست. 
محسن علیمردانی ، اظهار داشت: آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال بیانگر رشد 1.7 درصدی ازدواج در سال 90 و همچنین افزایش سن ازدواج است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر دولت مبالغ تسهیلات مربوط به ازدواج را افزایش داده که این کار به نوبه خود اقدام مثبتی به شمار می‌رود، اما این موضوع کمک زیادی به افزایش نرخ ازدواج در جامعه نکرده است.
وی دارا بودن شغل پایدار را مهمترین فاکتور در افزایش تمایل جوانان به ازدواج دانست و تصریح کرد: اقدامات فرهنگی و اجتماعی در مورد اشاعه و ترویج ازدواج زمانی پاسخگو است که مساله بیکاری جوانان حل شود و دولت برای جوانان اشتغال پایدار ایجاد کند.
علیمردانی تاکید کرد: اگر مساله بیکاری در جامعه حل نشود، در آینده نزدیک شاهد بالا رفتن بیشتر سن ازدواج و کاهش نرخ ازدواج در کشور خواهیم بود.

 

قدس آنلاین مینویسد:

طلاق با درصد بسیار بالا انگیزه جوانان از ازدواج را بسیار کاهش داده و گزارش پیش رو بررسی و آسیب شناسی این موضوع میباشد …

""

درمقابل نرخ ازدواج جوانان روزبه روز کاهش میابد ومیانگین سن دختران و پسران بالاتر میرود و این زنگ خطری است که باید درخصوص دلایل ان کنکاش کرد.
آخرین آمارهای ثبت احوال نشان می دهد که در سال 1390، تعداد 142 هزار و 841 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل4.1 درصــد افـزایش داشته است. 
تعداد طلاق ثبت شده شهری نیز برابر با 121 هزار و 91 رویداد و تعداد طلاق روستایی نیز برابر با 21 هزار و 750 واقعه است. همچنین طی این مدت بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله با 35 هزار و 517 واقعه بوده و بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی 29-25 ساله با 38 هزار و 647 واقعه بوده است.

 در سال 1390 بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده ، مربوط به مردان ترکیب سنی 29-25 ساله است با زنان 24-20 ساله بوده که تعداد آن برابر با 16 هزار و 71 واقعه می باشد. 
آمارهای مربوط به ازدواج ثبت احوال نیز نشان می دهد طی این مدت 874 هزار و 792 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که بدون احتساب آمار ثبت ازدواج های معوقه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 1.7 درصد افزایش داشته است. 
تعداد ازدواج ثبت شده شهری نیز برابر با 631 هزار و 457 رویداد و تعداد ازدواج روستایی نیز 243 هزار و 335 رویداد بوده است. 
همچنین بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 24-20 ساله با 340 هزار و 400 نفر بوده است و بیشترین ازدواج ثبت شده زنان در گروه سنی 24-20 ساله 302 هزار و 991 نفر بوده است. 
براساس آمارهای موجود بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده نیز مربوط به ترکیب سنی مردان 24-20 ساله با زنان 19-15 ساله بوده که تعداد آن 160 هزار و 108 واقعه بوده است.

آمارهای به هم ریخته…

درهمین حال یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر تهران در بحث طلاق رتبه اول و خراسان رتبه دوم را دارد که این آمارها در کشور نگران‌کننده است. 
معصومه ابتکار اظهار داشت: بحث خانواده یکی از موضوعات اساسی و پایدارترین موضوعات هر جامعه است. 
وی تصریح کرد: آمارهای امروز جامعه زنگ خطری است که به صدا درآمده است که همه مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که کارکردهای ما در حوزه خانواده قابل قبول نبوده است. 
ابتکار ادامه داد: متأسفانه در کلانشهرها از جمله تهران و خراسان رضوی موضوع طلاق در رتبه‌های اول و دوم قرار دارد و این آمارها نگران‌کننده است که باید دستور‌العملی برای ساماندهی تحکیم بنیاد خانواده تدوین شود. 

ابتکار ادامه داد: مشکلات زوجین در 5 ساله اول زندگی بسیار بالا است و باید در این مقطع سعی شود آموزش‌های مهارت‌های زندگی به زوجین داده شود. 

درمقابل این اظهارات , نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به ارائه آمارهای مختلف طلاق و هشدار ها نسبت به این ناهنجاری در کشور گفت: در آمارهای فعلی در برابر هر 8 ازدواج یک طلاق اعلام می کنند و در تهران از هر چهار ازدواج ادعا می شود که یکی به طلاق ختم می شود ، اما ما خودمان بین مردم که زندگی می کنیم و با نگاهی اجمالی می بینیم که اینگونه هم نیست.

منتشر شده در اخبار طلاقسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *