رفتن به نوشته‌ها

افراد با اعتماد به نفس پايين، مد را ترويج مي‌دهند

وي در مورد تعريف امروزي مد عنوان كرد: هر آنچه كه امروزه يك گروه به خصوص، هرچند كم شمار انتخاب مي‌كنند، از لباس و پوشش گرفته تا رفتاري خاص و يا بياني متفاوت از آن به عنوان مد ياد مي‌شود.

اين متخصص روان شناسي و مشاوره تفاوت تعريف اصلي و امروزي مد را در اين دانست كه در تعريف اصلي مد كثرت جمعيت مطرح است و انتخاب اين كثرت بر اساس فرهنگ جامعه تعيين مي‌گردد. يعني عقل عمومي و سليم جامعه بر اساس فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و ساختارهاي اجتماعي جامعه مد را تعيين مي‌كنند و اين مدگرايي في ذاته خوب است.

افراد با اعتماد به نفس پايين، مد را ترويج مي‌دهند

وي در مورد تعريف امروزي مد افزود: كساني كه از عزت نفس و اعتماد به نفس پايين برخوردارند و به وسيله الحاق كردن و چسباندن يك سري مسايل ظاهري سعي در نشان دادن و ارزشمند جلوه كردن خود دارند، اين پديده را ترويج مي‌دهند يا از آن پيروي مي‌كنند كه اين گونه مدگرايي صرفا با تقليد همراه است، به طور مثال يك جوان با ديدن شلواري پاره در رسانه‌ها آن را به عنوان پوشش خود انتخاب مي‌كند، در حاليكه اين انتخاب به دور از تفكر بوده و سطحي و ظاهري است و في ذاته خوب نيست.

تبريزي معرفي مد و الگو را بسيار تاثير گذار دانست و اظهار كرد: مد يا الگويي كه متناسب با فرهنگ و ساختار يك جامعه به صورت ارزشمند نشان داده شود مطمئنا گرايش جوانان را به همراه خواهد داشت.

وي وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما را جزو نهادهايي عنوان كرد كه بايد به صورت جدي تر در زمينه معرفي الگو اقدام كنند.

اين متخصص روان شناسي و مشاوره در ادامه در مورد راهكار مناسب معرفي الگو بيان كرد: بايد در جامعه با استفاده از پرسش نامه‌هايي كه توسط مردم تكميل مي‌‌شود، محبوب ترين افراد جامعه شناسايي شوند و از قشرهاي ورزشكار و هنرمند گرفته تا ساير قشرهايي كه داراي محبوبيت در ميان اكثريت مردم جامعه هستند به عنوان الگو به جامعه معرفي شوند تا ازاين طريق الگو و مد مورد استقبال قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه لباس و پوشش بر رفتار افراد تاثير مي‌گذارد، خاطر نشان كرد: امروزه دانشي داريم كه حركت بدن ما متناسب با پوشش ما و ابزار مورد استفاده ما تعيين مي‌شود كه به آن «ارگونومي» مي‌گويند، «ارگونومي» يعني: ابزار به نوعي‌اند كه بر روي ما تاثير مي‌گذارند كه چه رفتاري را بروز دهيم و به عنوان مثال دو صندلي كه از لحاظ طراحي با هم تفاوت دارند باعث بروز دو عمل حركتي متفاوت از ما مي‌شوند.

با طراحي هر لباس تاثير حركتي و رفتاري خاص آن لباس گرفته مي‌شود

تبريزي ادامه داد: در مورد لباس هم همين طور است، وقتي كه شما لباس تنگي بر تن داريد مجبوريد حركتي متناسب با آن لباس و هرگاه لباس سنگين بر تن داريد حركت خاص ديگري را بروز دهيد. بنابراين از طراحي هر لباس تاثير حركتي و رفتاري خاص آن لباس را مي‌گيريد.

وي در پايان در مورد نگراني خانواده‌ها نسبت به پوشش فرزندانشان، يادآور شد: خانواده‌ها نگرانند كه فرزندانشان از فرهنگ و ساختارهاي اجتماعي آن جامعه و در مجموع از اصول و ارزش‌هاي جامعه خود دور شوند و نگران خود باختگي فرهنگي فرزندانشان هستند.

108-20.jpg

يك متخصص روان شناسي و مشاوره در تعريف مد، گفت: مد يك اصطلاح آماري است و بدان معناست كه يك پديده تكرار و فراواني‌اش بيشتر از ساير پديده‌هاي مشابه خود باشد.

دكتر مصطفي تبريزي در گفت‌وگو با ايسنا، در تعريف كاملتر مد، افزود: به عنوان مثال عده‌اي پيراهن، عده‌اي كت و عده‌اي ديگر تي شرت مي‌پوشند، حال از ميان آن‌ها هر كدام تعدادش بيشتر باشد مد است و اصطلاح آماري مد به اين معناست.

منتشر شده در آمار و گزارشمقالات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *