رفتن به نوشته‌ها

مردی در شمال افغانستان زبان همسرش را برید

در ده سال گذشته، دولت افغانستان، نهادهای مدنی و جامعه بین‌‌المللی، تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان کرده اند.‌

اما عده ای معتقدند که چنین تلاش‌هایی اگر ثمری هم داشته است، محدود به شهرهای بزرگ افغانستان بوده و در روستاهای دور افتاده هنوز خشونت علیه زنان ادامه دارد و هنوز درصد بالایی از این خشونت ها، به دلیل سنتی بودن جامعه، مخفی باقی می‌مانند.

اخیرا سازمان ملل از دولت افغانستان و پیمان ناتو خواسته که حفاظت از حقوق زنان را شامل اولویت‌های برنامه امنیتی این کشور کنند.

دفتر سازمان ملل در افغانستان، یوناما، این درخواست را در آستانه برگزاری نشست سران پیمان ناتو، که در ۲۰ و ۲۱ مه در شیکاگوی آمریکا برگزار خواهد شد، مطرح کرده است.

یوناما روز شنبه، ۲۳ ثور/اردیبهشت در اعلامیه ای نوشت: “دولت افغانستان و پیمان ناتو باید تضمین کنند که حمایت از زنان و دختران در مرکز روند انتقال و پس از انتقال در چهارچوب برنامه‌های امنیتی افغانستان است.”

یان کوبیش، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته است: “حالا زمان آن است که کاری برای تامین امنیت پایدار و حمایت از زنان افغان، که برای مدت طولانی فشار جنگ را تحمل کرده اند، انجام شود.”

سازمان ملل تاکید کرده که در نشست شیکاگو باید به نگرانی‌های زنان در افغانستان پاسخ صریحی ارائه شود و حفاظت از حقوق آنها شامل اولویت های برنامه های امنیتی شود.

نیلاب مبارز، یکی از سخنگویان یوناما در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان ملل این درخواست را در این مقطع زمانی مطرح کرده، به بی‌بی‌سی گفت که افغانستان روند انتقال را تجربه می کند و از این لحاظ طرح این موضوع در این زمان اهمیت دارد.

شوهر این زن از ساکنان روستای “جنگوری” ولسوالی چهاربولک است.

پلیس، شوهر این خانم را باز داشت کرده است.

فریبا مجید، رئیس امور زنان ولایت بلخ در یک نشست خبری گفت: جنین هفت ماهه این زن نیز در اثر ضرب وشتم شوهرش، سقط شده است.

به گفته خانم مجید، این نخستین باری است که در ولایت بلخ زبان زنی بریده می‌شود.

مسئولان صحت/بهداشت در بلخ می‌گویند که زبان این زن هشت بخیه خورده است و مداوای آن ادامه دارد.

مادر زنی که قربانی این خشونت شده است نیز در کنفرانس خبری در کنار فریبا مجید رئیس امور زنان ولایت بلخ بود.

او گفت دخترش پیش از این نیز بارها از سوی شوهرش مورد خشونت قرار گرفته اما این بار آنها مجبور شدند، مسئولان امنیتی را خبر کنند.

""

پیش از این نیز، زنان در افغانستان به گونه‌های مختلف از سوی همسران‌‌شان شکنجه شده اند.

دوسال پیش، مجله تایمز، عکسی از یک دختر افغان به نام عایشه را با گوش‌ها و بینی بریده چاپ کرد.

شوهر عایشه، یکی از جنگجویان طالبان بود و ظاهرا زنش را به دستور یک محکمه صحرایی طالبان مجازات کرده بود.

منتشر شده در اخباراخبار حوادثحقوق زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *