رفتن به نوشته‌ها

فرزندان مادران ايراني و پدران خارجي به تابعيت ايران پذيرفته مي‌شوند

علي لاريجاني رييس مجلس از كميسيون قضايي و حقوقي خواست كه با توجه به راي مثبت نمايندگان به اين طرح، به نظر اكثريت مجلس توجه كند و با تدبير خود مشكلات اين افراد را حل كند.

با تصويب كليات تعيين تكليف تابعيت فرزندان مادران ايراني و پدران خارجي، فرزنداني كه از مادر ايراني و پدر خارجي متولد شده‌اند به تابعيت ايران پذيرفته مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، به اين طرح راي مثبت دادند و بر اين اساس آن را براي رسيدگي به كميسيون قضايي و حقوقي ارجاع كردند.

بر اساس ماده واحده اين طرح، فرزندان متولد از مادر ايراني و پدر خارجي كه با اخذ مجوز ازدواج كرده‌اند، ايراني محسوب مي‌شوند.

هم‌چنين طبق تبصره يك اين ماده، فرزنداني كه پيش از تصويب اين قانون از مادر ايراني و پدر خارجي متولد شده باشند به تابعيت ايران پذيرفته مي‌شوند. در اين موارد وزارت كشور پس از اخذ مدارك مثبته وقوع عقد شرعي نسبت به صدور پروانه ازدواج اقدام مي‌كند.

با تصويب تبصره 2 اين ماده نيز مقرر شد، نحوه اشتغال به مشاغل حاكميتي و دولتي اشخاصي كه طبق اين قانون به تابعيت ايران پذيرفته مي‌شوند طبق آيين‌نامه‌اي ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون توسط وزارت كشور و با همكاري وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و قوه قضاييه تدوين شود و به تصويب هيات وزيران برسد.

به گزارش ايسنا، پيش از اين طرح، اصلاح اين قانون به كميسيون قضايي و حقوقي مجلس ارائه شده بود كه اين كميسيون به دليل ملاحظات سياسي و امنيتي، كليات آن را مورد تصويب قرار نداده بود و اين طرح رد شده بود.

منتشر شده در اخباراخبار حقوقی خانوادهمسائل حقوقی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *