رفتن به نوشته‌ها

رابطه ازدواج و طلاق با سایز كمر آقایان و خانم‌ها!

پژوهش پروفسور ژن‌چائو در سال ۱۹۷۹ بر روی بیش از ده هزار زن و مرد بین ۱۴ تا ۲۲ ساله از سرتاسر آمریكا آغاز شد. وضعیت شركت‌كنندگان در این تحقیق تا سال ۱۹۹۴ به صورت سالیانه مورد بررسی قرار می‌گرفت و پس از آن به صورت یك سال در میان. بر این اساس با تمركز بر دو سال اول پس از ازدواج و طلاق، دانشمندان به تفاوت‌های جالبی میان زنان و مردان مختلف دست یافتند:
نخست این كه افراد متأهل، چه مرد و چه زن، پس از ازدواج در مقایسه با افراد مجرد با افزایش وزن مواجه شدند. در عین حال زنان میزان افزایش وزن بیشتری نسبت به مردان نشان دادند. در مقابل، دو سال پس از طلاق، زوج‌های جدا شده در مقایسه با كسانی كه متأهل ماندند، سنگین‌وزن‌تر شدند. در این گروه مردان افزایش وزن بیشتری نشان دادند. در پژوهش فوق این موضوع كه چه تغییراتی در شیوه زندگی و عادات اشخاص – از قبیل رژیم غذایی یا تحرك جسمی – پس از طلاق یا ازدواج صورت می‌گیرد بررسی نشده است. در عین حال در آغاز پژوهش ذكر شده است كه ‌نژاد، میزان چاقی، تحصیلات و سطح درآمد در نتایج این تحقیق بی‌تأثیر بوده‌اند. كیان و تومین برای توجیه یافته‌های پژوهش خود، بر پایه مطالعاتی كه پیشتر توسط دیگر محققان در این زمینه انجام شده است، نظریه‌هایی نیز ارائه داده‌اند. آن‌ها می‌گویند كه پس از ازدواج زن‌ها شوهر خود را به در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم‌تر تشویق می‌كنند، مسئله‌ای كه می‌تواند در مردان به حفظ وزن، و چه بسا، به از دست دادن چند كیلو وزن اضافه نیز منجر شود.
در همین حال، پس از طلاق، مردان عموماً به عادات ناسالم و منجر به اضافه وزن پیشین خود بازمی‌گردند. از آن سو، زنان، پس از ازدواج و شروع زندگی مشترك، به دلیل استرس ناشی از نگهداری از بچه و خانه‌داری، بیشتر می‌خورند و كمتر ورزش می‌كنند. پروفسور كیان می‌گوید: «تغییر وضعیت تأهل، مانند هر تحولی در زندگی، بر انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. هر یك از این تحولات هم شوك مربوط به خود را به فرد تحمیل می‌كند. پژوهش ما نشان می‌دهد كه نوع برخورد مردان و زنان در برابر این شوك‌ها متفاوت است. برای مثال، زنانی كه هرگز ازدواج نمی‌كنند بیشتر از مردانی كه ازدواج نمی‌كنند، مواظب سلامت و اندام خود هستند. بدین ترتیب، پس از ازدواج، احتمال اضافه وزن در زنان از مردان بالا‌تر است. در این بین، مردان از فرایند نظارتی كه عضویت در خانواده در بر دارد، بهره‌مند شده و در مقایسه با زنان وزن‌شان كم می‌شود.» این یافته‌ها در بین افرادی كه به هنگام ازدواج یا طلاق سن‌شان ۳۰ سال یا بیشتر بوده است، شدت بیشتری نشان می‌دهد. الگوی اضافه و كاهش وزن در جوان‌تر‌ها، در مقایسه با این گروه سنی، چندان ثابت نبوده است.

ازدواج و طلاق رویدادهایی متحول‌كننده در زندگی هر آدمی به شمار می‌آیند. دامنه این تحولات هم آن چنان گسترده است كه ابعاد گوناگونی از زندگی را در برمی‌گیرد، از جمله سایز باسن و كمرتان را!

به نوشته هفته‌نامه تایم، ازدواج و طلاق هر دو، به ظاهر، باعث افزایش وزن در زوجین می‌شوند، اما بر پایه یك پژوهش علمی جدید هر یك از این دو رویداد بر روی زنان و مردان تأثیری متفاوت دارد. محققان در دانشگاه دولتی اوهایو در آمریكا به این نتیجه رسیده‌اند كه زنان «پس از ازدواج» نسبت به مردان وزن بیشتری پیدا می‌كنند، در حالی كه سایز دور كمر آقایان «پس از طلاق» بیش از بانوان افزایش می‌یابد.

پیش از این، مطالعات درباره رابطه اضافه وزن و زناشویی به ارقام متوسط اضافه و كاهش وزن پرداخته بودند، اما پروفسور ژن‌چائو كیان و دیمیتری تومین، دانشجوی مقطع دكترای او، تصمیم گرفتند برای درك بهتر تأثیر وضعیت تأهل بر وزن افراد، تغییرات وزنی را در دو جنسیت مختلف به صورت جداگانه بررسی كنند. این روش نه تنها مشخص می‌كند كه تأهل و تجرد بر وزن افراد چه تأثیری داشته، بلكه نشان می‌دهد كه تأثیر یاد شده بر روی زنان و مردان متفاوت نیز هست.

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *