رفتن به نوشته‌ها

عدم پرداخت مهریه = خودداری از روابط جنسی

حقوق زن

براساس لایحه جدید، مهریه اکنون یک تعهد قانونی است و زن حق دارد هر زمان که بخواهد آن را دریافت کند. درصورت طلاق، اگر مهریه پرداخت نشود، زن می تواند در دادگاه علیه شوهر خود شکایت کند و درصورت عدم پرداخت ازطرف شوهر، وی به زندان محکوم خواهد شد.

با اینکه این قانون به نفع زنان است، ولی قوانین فعلی جمهوری اسلامی این حق را برای آنان قائل نیست که تقاضای طلاق کنند، مگر در موارد خاص: اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا جانی بودن وی.

زنان نیمی از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران را تشکیل می دهند، ولی مانند مردان از حقوق یکسان برخوردار نیستند. علاوه بر مقوله طلاق، زنان حق بهره برداری از ارث به میزان برابر، کفالت فرزندان، یا ترک کشور بدون اجازه همسر را ندارند. در برخی مناطق روستایی، آنها حتی حق ندارند بدون اجازه شوهر خود از خانه خارج شوند.

روز سه شنبه خبرگزاری ایسنا نوشت دیوانعالی جمهوری اسلامی لایحه ای را تسلیم کرده که براساس آن زنان می توانند درصورت عدم دریافت مهریه ازسوی شوهران، از داشتن روابط جنسی با آنها خودداری کنند.

براساس این لایحه “اگر زنی مهریه خود را دریافت نکند، می تواند از انجام وظایف قانونی و شرعی خود نسبت به شوهرش خودداری کند”. در ایران زن حق دارد پس از طلاق مهریه خود را ازطرف شوهر دریافت کند، ولی براساس قوانین، هر زمان که زن بخواهد، شوهر موظف است مهریه را بپردازد.

میزان مهریه که معمولاً سکه طلاست، در سند ازدواج درج می شود. مقدار آن از چند سکه تا چند هزار سکه متغیر است. با این حال، مهریه سال ها به عنوان یک مسأله تشریفاتی غیرقابل پرداخت محسوب می شد.

منتشر شده در حقوق زنانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *