رفتن به نوشته‌ها

افزایش نگران كننده كودك‌آزاری و همسر آزاری

*درباره نحوه فعالیت های مركز اورژانس اجتماعی مقداری توضیح دهید.
-اورژانس اجتماعی شامل بسته كاملی از مداخله در بحران های فردی و خانوادگی و اجتماعی است و از طریق خط تلفن 123 مردم با ما ارتباط برقرار می كنند ضمن اینكه خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات این اورژانس بطور شبانه روزی آماده خدمت به مردم هستند. تیم سیار اورژانس اجتماعی شامل یك مددكار و یك روانشناس است كه بعد از تماس به محل اعزام و پیگیر حادثه می شوند تا جایی كه اگر لازم باشد فرد آسیب دیده را به مركز مداخله در بحران منتقل می كنند و مركز بر اساس شرایط فرد تصمیم گیری می كند.

*بیشترین مشكلات پیش آمده در سال جاری كه منجر به مداخله اورژانس اجتماعی و اعزام تیم سیار این اورژانس شد، چیست؟
-بیشترین موارد پیش آمده در سال جاری مربوط به خشونت خانوادگی بوده كه شامل كودك آزاری و همسر آزاری بوده است. در موارد دیگر نیز ما بحث سالمند آزاری و كودكان خیابانی را داریم. اورژانس اجتماعی برای مداخله به محل اعزام می شود و بسته به موضوع، مشكل پیش آمده یا توسط مددكاران اورژانس حل و فصل می شود و یا اگر حكم قضایی الزامی باشد اقدامات لازم صورت می گیرد. همچنین مواردی هستند كه كودكان بد سرپرست هستند بر این اساس ما از قوه قضائیه حكم قضایی می گیریم تا كودك تحویل سازمان بهزیستی شود.

*آخرین آمار فعالیت های اورژانس اجتماعی چگونه است؟
-بر اساس آمار بدست آمده، در شش ماهه اول سال جاری، 140 مركز مداخله در بحران در كشور فعال بوده اند و 11539 نفر از مردم در سطح كشور پذیرش شده اند. در حال حاضر 97 خط اورژانس اجتماعی در سطح كشور فعال هستند كه امسال 43785 تماس مرتبط داشتیم و 189 تیم سیار نیز در كشور فعال هستند. همچنین در شش ماهه اول سال جاری 20550 مراجعه و پیگیری داشتیم. تیم سیار اورژانس اجتماعی در حاشیه شهرها و مناطق جرم خیز مستقر شده تا بر اساس نیاز و تحلیل موقعیت، مشكلات اجتماعی آن منطقه را حل كنند.

*در مقایسه با سال قبل این آمار چگونه بوده است؟
-خوشبختانه این آمار به نسبت سال قبل افزایش یافته است و این موضوع حاكی از اعتماد مردم به ما است، ضمن اینكه امسال احداث مركز مداخله در بحران از 138 مركز به 140 مركز افزایش یافته است.

*در حال حاضر حدود سه سال از فعالیت این اورژانس به عنوان مداخله در حل بحران های اجتماعی می گذرد، برخورد و باور مردم نسبت به حضور شما چگونه است؟
-معرفی و شناساندن خط اورژانس اجتماعی باعث شده است افراد مشكلاتی كه پیدا می كنند را بیشتر با ما در میان بگذارند و این نشان می دهد كه اطلاعات مردم و اعتماد مردم به این مركز افزایش یافته است. البته مشكلاتی هم سر راه ما هست كه یكی از این مشكلات كه حائز اهمیت است تجهیز اورژانس اجتماعی به وسایلی نظیر بیسیم است. ضمن اینكه تبلیغات اورژانس اجتماعی نیز نقش مهمی ایفا می كند تا مردم بیشتر آشنا شوند. هنوز زمان لازم است تا اورژانس اجتماعی به اندازه سایر اورژانس ها و فوریت های پزشكی برای مردم شناخته شود و افكار عمومی به ما اعتماد كنند. برای حل این مشكل طرحی را به دولت ارائه كرده ایم كه امیدواریم هیات دولت آن را تصویب كند و ما بتوانیم از لحاظ قانونی بیشتر وارد عرصه شویم.

*هدف سازمان بهزیستی از فعالیت اورژانس اجتماعی در سطح جامعه چیست؟
-با توجه به اینكه متولی اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است، اجرای آن را در سه سطح پیشگیری، مداخله و تماس با اورژانس پیش بینی كرده است. وقتی حادثه پیش می آید ما مجبوریم مداخله اورژانسی داشته باشیم. ما امروز پیرامون اعتیاد و كودك آزاری فعالیت بیشتری داریم. سازمان بهزیستی علاوه بر این موضوع به این افراد مهارت های زندگی را آموزش می دهد. همچنین در معضلاتی نظیر خودكشی، كودك آزاری و همسر آزاری سازمان بهزیستی در شرایط اورژانسی وارد عمل می شود تا مشكل حل شود. به نظر می رسد اگر اورژانس اجتماعی در تمام سطح كشور بیشتر گسترش پیدا كند سازمان بهزیستی توانسته نقطه عطفی در حل مسائل اجتماعی ایجاد كند تا زمینه ای برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.

*با توجه به وقوع حوادث روزانه اجتماعی در جامعه ما و حضور اورژانس اجتماعی می خواستم بپرسم شنیع ترین اتفاقی كه در سال جاری افتاده، چه موردی بوده است؟
-حدود چند هفته قبل در شرق تهران گزارش خانواده‌ای را كه شامل مادر و سه كودك بودند به ما دادند و تیم سیار ما بعد از مراجعه متوجه شدند كه متاسفانه تمامی افراد خانواده معتاد بودند. ضمن اینكه پدر این خانواده هم معتاد بوده و در زندان است. سن این كودكان 5، 7 و 9 سال بود كه یكی از آنان دختر و دو نفر دیگر پسر بودند. هر سه این كودكان معتاد به كراك بودند و مادر آنها فرار كرده بود. تیم ما مجبور شد با گرفتن حكم قضایی مداخله كند و این كودكان بستری و تحت درمان قرار گرفتند. واقعا حادثه ناخوشایندی بود. تمام بدن این كودكان بشدت زخمی شده بود، ضمن اینكه اصلا تاكنون به مدرسه نیز نرفته بودند. در عین حال آنچه باعث خوشحالی ما شد بهبودی این كودكان بعد 15 روز بود. در حال حاضر این كودكان در مركز ما اسكان دارند تا شرایط آنها برای مركز اقامت كودكان بد سرپرست فراهم شود.

سازمان بهزیستی به منظور كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم و حمایت از افراد در معرض آسیب های اجتماعی از قبیل كودك آزاری، سالمند آزاری، همسر آزاری، دختران فراری، كودكان خیابانی، خانواده‌های در معرض طلاق، خودكشی و برخی معضلات دیگر، اقدام به راه‌اندازی خط سه رقمی تلفن «اورژانس اجتماعی» كرده است.

«اورژانس اجتماعی» تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی است و با اعزام تیم سیار به محل به طور مستقیم در حل مشكل مداخله می كند. اورژانس اجتماعی حاصل فعالیت چند ساله سازمان بهزیستی كشور است و بر اساس بند ب تبصره 15 قانون بودجه سال 86 كل كشور شكل گرفته است. تماس با شماره تلفن 123 ما را به این مركز وصل می كند.

دادنا به منظور بررسی فعالیت های این مركز و آمار ماموریت ها و حوادث در سال جاری سراغ دكتر فرهاد اقطار، سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی كشور رفته و پیرامون معضلات و مشكلات اجتماعی این مركز گفتگویی انجام داده است كه در پی می آید………

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *