رفتن به نوشته‌ها

اريون از سرطان تخمدان جلوگيري ميكند

وقتی سیستم ایمنی بدن با یک عامل خارجی درگیر می‌شود، خاطره این درگیری در حافظه سیستم ایمنی ضبط می‌شود. در نتیجه اگر عامل مشابهی، دوباره به بدن حمله کند، سلول‌های سیستم ایمنی، که شیوه دفاع را در خاطر دارند، به سرعت فعال می‌شوند و “دشمن” مشابه را با موفقیت از بین می‌برند. درست به همین علت است که واکسن‌ها عملکرد موفقی دارند. با تزریق واکسن، عامل ضعیف شده بیماری وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی را برای مقابله با حمله احتمالی آن عامل بیماری‌زا هشیار می‌کند.

شباهت در شیوه دفاع

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گویند ابتلا به ویروس اوریون با همین روش، موجب ایمنی زنان در برابر سرطان تخمدان می‌شود. این تحقیق تازه توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی، انگلیسی و کانادایی دانشگاه هاروارد و با معاینه دقیق ۱۶۱ بیمار مبتلا به اوریون صورت گرفته است.

غدد بزاقی و بناگوش تمامی این بیماران به دلیل ابتلا به ویروس اوریون ملتهب بوده است. در اثر این التهاب، نوعی آنتی‌بادی یا پروتئین از بین‌برنده ویروس، در بدن این افراد تولید شده است که MUC1 نام دارد. این پروتئین گونه‌های مختلفی دارد. گونه مشابه MUC1 هنگام رشد تومورهای سرطانی در تخمدان، یا سرطان خون هم در بدن تولید می‌شود. ‎


تولید پیوسته آنتی‌بادی  

تولید آنتی‌بادی MUC1 مدت کوتاهی پس از ابتلا به ویروس اوریون و به دلیل التهاب غدد بناگوشی در خون آغاز می‌شود. این آنتی‌بادی پس از بیماری نیز‎ پیوسته، به مقدار اندک در بدن تولید می‌شود.

نکته جالب در تحقیق تازه پژوهشگران هاروارد اینجاست که این آنتی‌بادی در بدن زنانی که بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، در سطح خارجی سلول‌های دستگاه تناسلی و در بافت سینه آن‌ها به مقدار بیشتری یافت می‌شود.

پژوهشگران گمان می‌کنند حضور این پروتئین، مانع بروز التهاب‌های جدی‌تری مانند رشد تومور سرطانی تخمدان می‌شوند. بر اساس محاسبه پژوهشگران دانشگاه هاروارد، زنانی که بیماری اوریون را پشت سر گذاشته‌اند و بدنشان این آنتی‌بادی را پیوسته تولید می‌کند تا یک پنجم کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

نکته قابل ذکر این‌جاست که واکسن اوریون، ویروس ضعیف شده بیماری است و تنها سیستم ایمنی را هشیار می‌کند. این واکسن موجب تولید آنتی‌بادی نمی‌شود.

برخی از پزشکان تا کنون معتقد بودند زنانی که بیماری اوریون را پشت سر گذاشته‌اند، کمتر گرفتار سرطان تخمدان می‌شوند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که این برداشت صحیح است. البته واکسن اوریون چنین اثری ندارد.

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *