رفتن به نوشته‌ها

برگزاري همایش (ازدواج موقت،ضرورت یاامتناع)

ازسوی دیگر علی نصیری براین نکته پافشاری داشت که در شرایط و ساختار فرهنگی،اجتماعی واقتصادی ایران یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از جرم، به خصوص بحث جرایم جنسی این است که نگرش ها را نسبت به ازدواج موقت تغییر دهیم و به نوعی ارزش برای آن قائل شویم، بنابراین یکی از راهبردهای اجتماعی پیشگیری از جرم که در صورت عملی شدن باعث کاهش شدید جرایم جنسی و جرایم مرتبط با آن می شود اقدامات فرهنگی در راستای قبح زدایی ازازدواج موقت و ترویج این نوع ازدواج درجامعه اسلامی است.
به گزارش خبرنگارایلنا،سهیلا صادقی فسایی درنشست ازدواج موقت،ضرورت یا امتناع که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مساله زوجیت و تشکیل خانواده مورد وفاق و اجماع همه اندیشمندان بوده و همه هم روی این مساله تاکید کرده اند که یکی از اصیل ترین نهادهای اجتماعی و حتی دیرپاترین آن نهاد خانواده است، اما بحث ازدواج و شیوه های همسر گزینی همیشه تابع ارزش ها و هنجارهای اجتماعی بوده و طبیعی است در کشوری مثل کشور ما که یکی از اصلی ترین منابع ارزش هاوهنجارهای اجتماعی بحث دیانت است، شیوه‌های همسر گزینی و ازدواج هم تحت تاثیر هنجارهای دینی قرارگیرد.
این استاد دانشگاه تهران بابیان اینکه متاسفانه در مملکت ما دید سیستمی به دیانت وجود ندارد و دین به عنوان یک پکیج در نظر گرفته نمی شود، گفت: بسیار پیش می آید که راجع به برخی از مسائل دینی به اعتراض و نقادی می پردازیم و علت آن هم این است که دید سیستمی نداریم و مسائل را جزیی می بینیم و وقتی مساله ای دینی با احوالات ما هماهنگ نیست، به شدت آن را می‌کوبیم و آن را کنار می‌گذاریم واین درست نیست.از طرف دیگرهم درجامعه ما متاسفانه علایق سیاسی به حدی غلبه دارد که جایی برای تحلیل‌های اجتماعی باقی نمی‌ماند و قبل از بررسی هر موضوعی به‌ویژه موضوعات جدلی، مانند ازدواج موقت، بحث سیاسی می‌شود و مساله تبدیل به یک جنجال سیاسی می‌شود که امکان تجریه و تحلیل جامعه شناختی آن از بین می رود.
صادقی پس از بیان این مقدمات به مساله ازدواج موقت پرداخت و گفت:ازامام رضا(ع) منقول است، “متعه حلال نمی شود مگر برای کسانی که با این حکم آشنایی داشته باشند و حرام است بر کسی که بخواهد با جهل از آن استفاده کند” و این بیان نشان دهنده این است که شارع مقدس، تاکیدش بر ازدواج دائم بوده و ازدواج دائم است که قوام ، دوام ،پایداری و ثبات خانواده ها را تضمین می کند ولی ازدواج موقت هم به عنوان یک امر اضطراری و فرعی و به عنوان امری که در بعضی مواقع ضرورت پیدا می کند در دین مقدس اسلام پیش بینی شده است.
بسیاری از ائمه در رابطه با ازدواج موقت به یاران خود نهیب زده‌اند
این استاد دانشگاه تهران گفت:البته بسیاری از ائمه در رابطه با ازدواج موقت نهیب زده‌اند و در بسیاری مواقع نسبت به آن موضع گیری کرده‌اند و حتی به اصحاب و یاران نزدیک خود گفته اند که اگر شما بخواهید به دنبال ازدواج موقت بروید ممکن است زنها و خانواده ها نسبت به ما بدبین شوند.درروایتی هم امده است که امام صادق به یکی از اصحاب خود که زن و فرزند داشته و ازدواج موقت انجام داده بود،نهیب زده است که تو چرا این کار را کردی، تو که خانواده با ثباتی داری! بنابراین براساس روایات به این نتیجه می رسیم که حاکم اسلامی و ائمه معصوم هم نسبت به ازدواج موقت حساسیت های ویژه ای داشته اند و این طور نبوده که ازدواج موقت را بی قید و شرط بپذیرند.
صادقی پس از بیان دیدگاه اسلام نسبت به ازدواج موقت، به بحث جامعه کنونی و ازدواج موقت پرداخت و گفت: لایحه خانواده که توسط قوه قضائیه به مجلس معرفی شد، لایحه خوبی بود و اتفاقا با این لایحه برای اولین بار یک قانون مدون و مشخص که می توانست خانواده را مورد حمایت قراردهد، تدوین شد اماباچند ماده ای که دولت بدون کارکارشناسی به این لایحه اضافه کرد، جنجال های سیاسی بسیاری حول و حوش این لایحه شکل گرفت و هنوز هم که هنوزاست، این لایحه به نتیجه نرسیده است.
دولت نباید برای ازدواج موقت مجوز صادر کند
او افزود: من معتقدم اگر کسی از سر اضطرار دست به ازدواج موقت بزند این یک انتخاب فردی و شخصی است ولی اینکه دولت ها و حکومت ها بخواهند، ازدواج موقت را تبدیل به یک امر تجویزی کنند وبرای آن مجوزصادر کنند، اشتباه است.

افزایش نرخ طلاق نگران کننده نیست و می‌تواند مثبت باشد
صادقی توضیح داد:با تمام فرازو نشیب هایی که درایران خانواده با آن روبرو بوده است، به نظر من در حال حاضراصلا وضعیت خانواده ایرانی بحرانی نیست. حتی در رابطه با افزایش نرخ طلاق آن هم خیلی نگران نیستم برای اینکه همانطوری که نرخ طلاق افزایش پیدا کرده ، از آن طرف هم نرخ ازدواج افزایش یافته است و از طرف دیگراصلا چه کسی گفته طلاق بد است، خیلی وقت ها وقوع طلاق خوب است و نشان دهنده این است که کسانی که قبلا در داخل خانواده طلاق عاطفی با یکدیگر داشتند، به این بصیرت و توانایی رسیده اند که طلاق را قانونی کنند و این می تواند مثبت باشد .
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: از زمانی که بحث ازدواج موقت در مجلس مطرح شده است ، دو رویکرد در رابطه با این مساله شکل گرفته،یک رویکرد،رویکردی است که ازدواج موقت را یک حکم شرعی می داند و خیلی هم ازآن دفاع می کند که بد نیست به طرفداران این رویکرد بگوییم که احکام شرعی شامل واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام است. حال چطور است که شمااز یک امر مباحی مانند ازدواج موقت این قدر طرفداری می کنید و آن را جای یک امر اصلی می گذارید؟ و ازآن طرف هم طرفداران رویکرد دیگر حالت پرخاشگرانه ای نسبت به ازدواج موقت دارند و اصل آن را زیر سوال بردند که به نظر من هر دو رویکرد ، رویکردهای افراطی است و خانواده از هر دو این نگاه ها می تواند به شدت ضربه بخورد.
طرفداران ازدواج موقت، مردان متاهل هستند نه پسران جوان
صادقی سپس به بیان کارکردهای منفی ترویج ازدواج موقت در جامعه پرداخت و گفت: من نمی دانم هدف قانون گذار درمطرح کردن ازدواج موقت در لایحه حمایت از خانواده چیست و چرا این قدراصرار دارند که برای ازدواج موقت قانون وضع شود اما به نظر می رسد طرفداران ازدواج موقت هیچ وقت پسران و مردان جوان ما نبوده اند بلکه بیشتر مردان متاهل ما هستند که از این شیوه ها استقبال می کنند و اگر برنامه‌ریزان اجتماعی ما فکر کرده اند که با قانونی کردن ازدواج موقت می توانند گره ای ازمشکلات جوانان باز کنند درواقع شواهد تجربی چنین چیزی را تایید نمی کند.از طرفی دیگر گرایش مردان متاهل به ازدواج موقت و برجسته شدن مسائل جنسی به شدت می تواند تهدید کننده انسجام خانواده ها باشد.
ترویج ازدواج موقت در جامعه، نرخ ازدواج دائم را کاهش می دهد
او ادامه داد: کارکرد منفی دیگر ازدواج موقت، بالا رفتن سن ازدواج است. در حال حاضر نیز نسبت به گذشته سن ازدواج در کشور ما تا حدودی افزایش داشته است و بالا رفتن سن ازدواج،می تواند معضلات اجتماعی فراوانی به دنبال داشته باشد، بنابراین ازدواج موقت در ساختار اجتماعی ما جا بگیرد (که البته من بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد)، این خطر وجود دارد که سن ازدواج در جامعه افزایش بیشتری پیدا کند زیرا مشکلاتی که جوانان را وادار می کند تن به ازدواج موقت بدهند، مشکلاتی نیست که به آسانی برطرف شود مثلا مشکل بیکاری و مشکل اقتصادی، مشکلات ساختاری هستند که به این زودی ها حل نمی شود و ممکن است سالهای سال ادامه داشته باشد و وقتی ازدواج موقت به عنوان یک راه حل به جامعه تزریق شود، روز بله روز شانس ازدواج دائم برایث افراد کاهش می یابد و ممکن است جوانان دیگر به ازدواج دائم تن ندهند و به این رویه و سبک زندگی عادت کنند و و یکی از تبعات گسترش ازدواج موقت در جامعه عدم شکل گیری یک بستر مناسب برای تولید نسل‌های آینده است.
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: خانواده هنوز در ایران کارکرد تولید نسل خود را دارد اما در غرب حتی این کارکرد را هم واگذار کرده است و بحث رحم‌های اجاره‌ای در غرب نشان از این دارد که خانواده می‌تواند حتی اصلی‌ترین کارکردهای خود را هم کنار بگذارد و اگر در ایران هم بخواهیم به این سمت و سو حرکت کنیم، مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌شود که دیگر قابل حل نیست.
سلامت روحی و روانی نسل های آینده با ترویج ازدواج موقت به خطر می افتد
صادقی توضیح داد: بچه ها فقط به پدر و مادرهای بیولوژیک احتیاج ندارد بلکه به پدران و مادران اجتماعی خود هم نیاز دارند و می‌دانید که بچه آدمیزاد در مقایسه با بچه‌های سایر جاندارن دیگر خیلی دیر بالغ می‌شود و خیلی دیر می‌تواند روی پای خود بایستد. مثلا تا زمانی که ما ازدواج نکردیم بچه های خانواده‌مان هستیم حتی وقتی ازدواج هم می‌کنیم بچه‌های خانواده‌مان هستیم و حمایت‌ها و ساپورت عاطفی خانواده‌های خود را طلب می کنیم اما اگر ازدواج موقت در جامعه جا بگیرد و عادی شود این خطر وجود دارد که سلامت روحی و روانی نسل های آینده ما تهدید شود.
او ادامه داد: هیچ کس نمی تواند تضمین کند که در ازدواج موقت فرزندانی به دنیا نیایند ، خلاف شرع که نیست، وقتی آدمها ازدواج موقت می کنند ممکن است بچه دار هم بشوند ولی اگر قرار باشد که این ازدواج موقت بعد ازمدتی از همدیگر گسسته شود و آدمها جدا شوند تکلیف این بچه ها چه می شود؟ باید با کدام والد خود زندگی کنند، با پدرشان یا مادرشان؟ و چه بر سر آنها می آید ؟ این مساله جدی است و باید به دقت به آن اندیشید.
این استاد دانشگاه تهران گفت: با ترویج ازدواج موقت، خانواده های شکل گرفته در معرض تهدید قرار می گیرند ، از آن جایی که معمولا بیشتر متقاضیان ازدواج موقت متاهلان هستند به نظر می آید که قانونی کردن ازدواج موقت به نوعی صدور مجوز برای ازدواج موقت مردان متاهل است.
با ترویج ازدواج موقت در جامعه، دختران برای ازدواج دائم مهریه‌های بالا طلب می‌کنند
صادقی ادامه داد: وقتی ازدواج موقت به عنوان یک راه حل موقت به جامعه تزریق شود و به جوانان توصیه شود که تا زمانی که امکان ازدواج دائم ندارند از ازدواج موقت استفاده کنند ، یک مشکل اساسی در جامعه ایجاد می‌شود و آن این است که وقتی اضطرارها از بین رفت و امکان ازدواج دائم برای افراد فراهم شد، جوانان دیگر به این راحتی ازدواج نمی‌کنند، زیرا جامعه‌ای که شاهد ازدواج موقت است برای تشکیل ازدواج دائم مسلم بدانید که ملاک‌هایش را روز به روز سخت تر و سخت تر می کند. دختران و خانواده های آنها سخت گیر تر می شوند و قطعا برای ازدواج دائم، مهریه های بالا و شرایط ضمن عقد مانند حق طلاق را طلب می کنند .
روحیه تقابلی بین زن و مرد، با ترویج ازدواج موقت افزایش می یابد
این استاد دانشگاه تهران شکل گیری روحیه تقابلی بین زن و مرد را از دیگر عوارض ترویج ازدواج موقت در جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی چنین مجوزهایی را در جامعه صادر می شود در واقع تقابل و تخاصم بین زن و مرد زیاد می شود ، آدمی که در ازدواج موقت متضرر می شود، به خودش حق می دهد که روحیه تقابلی و تخاصمی خود را نگه دارد و یک نوع بد بینی را همیشه با خود داشته باشد و در مواقع لازم ازآن استفاده کند و این در حالی است که ما با توجه به رویکرد اسلامی مان اصلا اعتقادی به تقابل زن و مرد نداریم. ما معتقد هستیم که خداوند همه جا خطاب اش مردم بوده و وقتی بحث کرامت انسانها بوده اصلا زن و مرد مطرح نبوده است و در واقع بحث هایی مثل جنسیت فرع است و اصل نیست.
مسائل جنسی در جامعه ای که در آن ازدواج موقت پذیرفته شده باشد، تبدیل به اولویت می شود
او با بیان اینکه فقط یک بعد ازدواج مسائل جنسی است، گفت: شهید مطهری می گوید عشق کثرت‌پذیر نیست و بنابراین اگر خانواده ای براساس عشق بنا شود، نباید کثرت طلبی و تنوع طلبی را درآن راه داد اما اگر قرار باشد،ازدواج موقت در جامعه ترویج شود اساس خانواده اصلا از بین می‌رود و این ترس و نگرانی وجود دارد که‌روابط جنسی و اصالت جنسی به جای عشق در خانواده ها به هدف اصلی تبدیل شود.
صادقی گفت: در خانواده فقط بحث مسائل جنسی نباید مطرح باشد بلکه در خانه رابطه عاطفی، معنوی ،فرهنگی نیز باید جز اولویت ها باشد و برای یک زن و شوهر قبل از اینکه بحث جنسی مطرح باشد باید آنها از نظر روحی به هم گره خورده باشند ، ولی وقتی در ازدواج موقت ما چنین تاکیداتی داشته باشیم، اولین چیزی که ذهن افراد به سمت آن می رود، مسائل جنسی است.
ازدواج موقت، خشونت علیه زنان را تشدید می کند
این استاد دانشگاه تهران همچنین تشدید خشونت علیه زنان را از عوارض دیگر ترویج ازدواج موقت در جامعه دانست و گفت: اگر ازدواج موقت در جامعه نهادینه شود باید نگران تشدید خشونت علیه زنان بود، زیرا مردان برای اینکه بتوانند از مجوز خود برای ازدواج موقت و یا ازدواج مجدد استفاده کنند، ممکن است در خانواده برای کسب رضایت از جانب همسر خود فشار مضاعفی را به آنها وارد کنند و یا با بی انصافی و بی مسئولیتی در قبال آنها رفتار کنند و از طرف دیگر زنی که به عقد موقت مردی نیز در می آید چون این رابطه پایدار نیست ، ممکن است از جانب مرد با هر گونه بد رفتاری مواجه شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین مردانی رفتاری خوب و منصفانه با زنان خود ارائه دهند و به این ترتیب روز به روز تنازعات و درگیری ها در خانواده ها افزایش می یابد و البته همین مساله رابطه بین والدین و فرزندان را نیز با اشکال مواجه می کند.
افزایش ازدواج موقت در جامعه، مردان را به موجوداتی که فقط به دنبال مسائل جنسی هستند، تقلیل می دهد
صادقی گفت: تکثیر بد بینی نسبت به مردان از عوارض دیگر ازدواج موقت در جامعه است.این خیلی بد است که ما مردان را به موجوداتی که فقط به دنبال مسائل جنسی هستند، تقلیل بدهیم،این بی انصافی است، ولی واقعیت این است که افزایش ازدواج موقت در جامعه نگاه ها را به این مساله می کشاند و این در شان مردان ما که بسیاری از آنها خانواده محور هستند، نیست.
این استاد دانشگاه نامعلوم بودن سرنوشت فرزندان ازدواج های موقت رااز دیگر تبعات منفی این گونه ازدواج ها دانست و گفت: نگرانی در رابطه با فرزندان ازدواج های موقت مساله مهمی نیست که نباید به سادگی از آن گذشت. ما معتقد هستیم جوامع نیاز به نسل هایی دارد که خوب پرورش پیدا کرده باشد، در حال حاضر ، بسیاری از فرزندان دو والدی هزار و یک مشکل دارند، بنابراین می توان حدس زد فرزندی که حاصل ازدواج موقت است چه مشکلاتی خواهد داشت.
بسیاری از روابط نامشروع زیر ماسک ازدواج موقت پنهان می شود
او با بیان اینکه بسیاری از روابط نامشروع در زیر ماسک ازدواج موقت پنهان می شود، گفت: درست است که قانون گذار پیش بینی کرده که ازدواج موقت ثبت شود ولی شاید خیلی از ادمها موافق نباشند که ازدواج موقت انها ثبت شود و حق آنها هم هست، بنابر این نمی توان رابطه نامشروع را از ازدواج موقت تفکیک کرد و این در شان جامعه اسلامی نیست، و خیلی چالش انگیز است.
صادقی گفت: از طرف دیگر ما راجع به خانواده یک تصورهایی را در ذهن خود ساخته ایم که حتی ممکن است خیلی هم با واقعیت بیرونی هماهنگ نباشد، مثل اینکه خانواده لنگرگاه و محل امنی است و زن و مرد در آن رابطه عاطفی دارند ، اما ممکن است واقعیت واقعا با این تصورها هم خوان نباشد، در چنین شرایطی که وضعیت مورد انتظار آرمانی با وضعیت موجود این قدر تناقض داشته باشد و تفاوت داشته باشد، معرفی این گونه شیوه های همسر گزینی واقعا چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ یعنی نه تنها ترویج این گونه های ازدواج گره ای از مشکلات باز نمی کند بلکه بر گره ها و مشکلات هم می افزاید.
ترویج ازدواج موقت در جامعه، لیبرالیسم جنسی را به دنبال دارد
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: من اعتقاد دارم دخالت دولتها در مسائل مربوط به ازدواج و سیاسی کردن موضوعات به شدت باید حداقلی باشد. دولت باید حمایت اش از خانواده حداکثری باشد یعنی دولت به جای اینکه ازدواج موقت را به عنوان راهکار در نظر بگیرد، باید تلاش کند ازدواج دائم جوانان را تسهیل کند، پیدا کردن کار و تامین خانه های ارزان قیمت برای جوانان و دادن حقوق بیکاری به جوانانی که بیکار هستند تا آنها بتوانند تشکیل خانواده بدهند، از کمک هایی است که دولت باید به جوانان ارائه کند نه اینکه برای حل مشکل ازدواج جوانان، ازدواج موقت را پیشنهاد کند. ازدواج موقت راهکاری برای مشکل تاخیر ازدواج جوانان نیست و می تواند مورد استفاده ابزاری قرار گیرد و یک لیبرالیسم جنسی را در کشور حاکم کند و ان چیزی است که از ان نگران هستم وگرنه من با اصل موضوع ازدواج موقت که شرع هم بر روی ان تاکید دارد، مشکل ندارم ولی به شدت نگران تبعات اجتماعی ترویج ازدواج موقت در جامعه هستم و ان را راه حل معقول و مناسبی نمی بینم.
در این نشست علاوه بر سهیلا صادقی فسایی، علی نصیری نیز حضور داشت و او دیدگاه های متفاوتی نسبت به مساله ازدواج موقت ارائه کرد. علی نصیری در این نشست گفت: ازدواج موقت برای رفع نیاز جنسی است و اصلا شارع مقدس ازدواج موقت را برای همین مساله گذاشته است. یعنی برای این که بن بستی در رفتارهای جنسی بشر نباشد شارع مقدس مساله ازدواج موقت را مطرح کرده است.
او ادامه داد: ازدواج به دو نوع است، ازدواج دائم و ازدواج موقت. البته ازدواج دائم اصل و ازدواج موقت فرع است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ازدواج موقت برای کسانی که امکان ازدواج دائم ندارند و در حال حاضر در جامعه ما بسیاری از افراد این مشکل را دارند، تجویز شده است تا آنها بتوانند نیاز جنسی خود را برطرف کنند، چون در غیر این صورت ممکن است به گناه بیفتند.
نصیری گفت: شارع مقدس یک راه شرعی برای حل مشکل جنسی پیش بینی کرده است که در کشورهای دیگر این مسیر از راههای دیگری طی می شود و مکان های خاصی برای رفع این نیاز در نظر گرفته شده است.
او گفت: از طر ف دیگر در دین اسلام ، شارع مقدس برای کسانی که در چهارچوب خانواده امکان رفع نیاز جنسی را ندارند، ازدواج موقت را پیش بینی کرده است. مثلا فرض کنید مردی وجود دارد که تشکیل خانواده داده و خانواده اش هم بسیار مستحکم است و می خواهد خانواده خود را حفظ کند و عاشق همسرش است اما همسرش مشکل جنسی دارد، و می گوید “اصلا سمت ما نیا، برو هر چند تا زن می خواهی بگیر ، خانواده تشکیل شده و ما با هم زندگی می کنیم، مشکلی ندارد اما این نیاز خود را خارج از خانواده تامین کن”، بنابر این چنین مردی می تواند از ازدواج موقت استفاده کند و این هم به نفع مردان است و هم به نفع زنان.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ازدواج موقت حکمی است که شارع مقدس گذاشته و از نظر جامعه شناختی هم کارکرد ازدواج موقت فقط رفع نیاز جنسی است ولی تشکیل خانواده و ازدواج دائم دو تا کارکرد اصلی دارد که یکی رفع نیاز جنسی و هدف اصلی تر بحث تولید مثل و تربیت فرزندان است. پس ما انتظار تربیت فرزندان را در ازدواج موقت نداریم.
ازدواج موقت می تواند جایگزین دوستی های دختر و پسر شود
نصیری گفت: ازدواج موقت می تواند به عنوان مقدمه ای برای ورود به خانواده باشد و جایگزینی برای دوستی های خیابانی و بعد هم منجر به ازدواج شود. در حال حاضر پسرها و دخترهای زیادی داریم که با هم دوست می شوند و اکثرا هم خانواده ها از ان مطلع هستند بنابراین با اطلاع پدر دختر خانم این دوستی را می توان در قالب شرعی جای داد. ضمن اینکه ازدواج موقت دوستی ها را به یک نفر محدود می کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مساله جنسی بخشی از زندگی بشر و تعامل وی با دیگران است . اگر ما مساله جنسی را از نظر اهمیت در ردیف سایر فعالیت ها قرا ردهیم و ان را موضوع جداگانه ای نشناسیم که گفت و گو از آن گناه است بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم برطرف می شود.
هنجارهای اجتماعی ، ازدواج موقت را محدود کرده و این اشتباه است
او با بیان اینکه رفع نیاز جنسی انسان چه مرد و چه زن سه راه دارد،سرکوب،ارضای آزاد و یاازدواج قانونی و شرعی، گفت:اسلام راههای غیر معمول رفع غریزه جنسی را مردود کرده و محدودیت های راه سوم یعنی ازدواج را رفع کرده است، برای رفع مشکل جنسی در مواردی که مرد و زن و یا پسرو دختر هیچ راهی برای ازدواج دائم ندارند ، در حقوق اسلامی نوع ازدواج موقت یا غیر دائم،پیش بینی کرده است. در این نوع ازدواج هدف اصلی تشکیل خانواده نیست، بلکه داشتن روابط جنسی قانونی در مدتی معین مد نظر است اما در وضعیت فعلی جامعه ما مشکلی که وجود دارد و مساله ای که هست این است که این راه مشروع به علت مخالفت های اجتماعی بسته شده و افرادی که به این نوع ازدواج نیاز دارند بر خلاف نظر دین یا باید محرومیت بکشند و یااز طرق مشروع استفاده کنند و این در حالی است که جامعه به راحتی با راههای غیر مشروع موافقت می کند ولی در رابطه با ازدواج موقت،حساسیت نشان می‌دهد. به طوری که اگر کسي را سراغ داشته باشند که رفتارهای غیر معمول جنسی دارد و در بحث فحشا فعال است، به حد کسی که در محل بشناسندش که این خانم مثلااهل متعه است وازدواج موقت می کند، انگشت نما نیست، بنابراین حساسیت هایی که جامعه دارد، باعث شده است که این راه شرعی بسته شود.
محدودیت ایجاد کردن برای ازدواج موقت باعث افزایش جرایم جنسی می شود
نصیری گفت: محدودیت ایجاد کردن در ازدواج موقت باعث شده که برخی گناهان جنسی ،مثل زنا،هم جنس بازی و موارد این چنینی در جامعه افزایش پیدا کند و در برخی موارد هم منجربه نزاع های دست جمعی و قتل شده است.
او ادامه داد: 20 درصد علل قتل ها درجامعه ما مربوط به قتل های ناشی از مسائل جنسی و ناموسی است و این مساله مهمی است واما متاسفانه خیلی به آن توجه نمی شود.
این استاد دانشگاه گفت: خانم دکتر صادقی روایتی از امام رضا مطرح کردند، من هم می گویم بله چنینی روایاتی وجود دارد اما محدود است،ودرآیات قرآن روایات زیادی در تایید ازدواج موقت، وجود دارد و بنابراین بر اینکه برازدواج موقت تاکید شده نمی توان شک کرد.
نصیری دررابطه با لایحه حمایت از خانواده گفت: مجلس چیز جدیدی را مطرح نکرده است، مجلس دررابطه با بحث ثبت ازدواج موقت در موارد خاص به موافقت طرفین،باردار شدن زوجه و شرط ضمن عقد، تاکید کرده،و در ماده 22 اشاره شد

ایلنا: همایش ازدواج موقت،ضرورت یاامتناع دردانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزارشد و دراین همایش دو دیدگاه و نگاه کاملا متفاوت دررابطه باازدواج موقت مطرح شد.از طرفی سهیلا صادقی فسایی، معتقد بود که ازدواج موقت راهکاری برای مشکل تاخیر ازدواج جوانان نیست و می‌تواند مورد استفاده ابزاری قرارگیرد و یک لیبرالیسم جنسی را در کشور حاکم کند و دولت ها نباید به دنبال ترویج و قانونی کردن ازدواج موقت باشند .

او ادامه داد: من بااصل ازدواج موقت، به هیچ وجه مشکل ندارم و به نظر من شارع مقدس اگرچیزی به نام ازدواج موقت را پیش بینی کرده، حتما بر اساس حکمتی بوده است،امااین که آیا ازدواج موقت می‌تواند راه حل خوبی برای جامعه امروزما باشد یا نباشد، جای بحث دارد.

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: خانواده یک لنگرگاه است یعنی جایی که زن و مرد و فرزندان می توانند در آن سکون و آرامش پیدا کنند و ما نباید خانواده را تبدیل به یک ایستگاه شلوغ کنیم.
او گفت: اگرازدواج موقت بخواهد تبدیل به یک امر تجویزی شود و بخواهد لنگرگاه را تبدیل به یک ایستگاه شلوغ کند، بسیارخطرناک است و بر روی ازدواج موقت تاکید شود به خانواده ها ضربه وارد می شود و این اصلا به نفع خانواده و بشریت نیست.

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *