رفتن به نوشته‌ها

تعدد زوجات توهين به مردان ايراني است

متن كامل بيانيه به شرح زير است:‌
تصمیم‌گیری در مورد لایحه حمایت از خانواده به آخرین مراحل خود رسیده است. تاکنون، اکثر مواد این لایحه به غیر از سه ماده جنجال برانگیز آن به تصویب رسیده، و قرار است در هفته های آتی در مورد این سه ماده نیز تعیین تکلیف شود. موادی که مربوط به رسمیت بخشیدن به ازدواج موقت، تسهیل چندهمسری، و محاسبه مهریه متعارف است. مسائلی که به اذعان بسیاری از صاحب نظران، نه تنها حامی اعضای خانواده نیست، بلکه جایگاه و حقوق آنها را به مخاطره می اندازد.
روابط خانوادگی و زندگی مشترک، زمانی توأم با آسایش و امنیت خواهد بود که بر پایه حقوق و مسئولیت های برابر و عادلانه بنا شده باشد. در حالی که، وضع قوانین نابرابر به اسم حمایت از خانواده، نه تنها تحکیم کننده روابط نیست، بلکه بر مشکلات و اختلافات خانوادگی می افزاید.
در جامعه امروز ایران، تمایل به برابری جنسیتی، دیگر خواسته‌ای نیست که صرفاً محدود به زنان ایرانی باشد؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر چنین روندی در میان مردان نیز رواج یافته است. بسیاری از مردان ایرانی به این نتیجه رسیده اند که تحقق برابری جنسیتی صرفاً موضوعی به نفع زنان و خاص آنها نیست؛ بلکه، تمام اعضای جامعه از این برابری منتفع می شوند. برابری جنسیتی باعث بالاتر رفتنِ کیفیت زندگی مردان می شود، سطحِ سلامت آنان را افزایش می دهد، میزان رضایتمندی آنان از زندگی را بالا می برد و بهره وریِ نیروی انسانی در کل جامعه را ارتقا می بخشد. در نتیجه برابری جنسیتی یک مسئله همگانی است.
در چنین شرایطی، ترویج و تسهیل تعدد زوجات (موقت یا دائم)، نه تنها تحقیر زنان و در جهت نهادینه کردن نابرابری های جنسیتی است، بلکه توهین به مردان نیز محسوب می شود. گویی مردان تنها موجوداتی در پی ارضاء نیازهای شهوانی هستند. امری که مربوط به تعداد محدودی است، اما متاسفانه به نام تمام مردان ایرانی تبلیغ می شود.
ما مردان، معتقدیم که تصویب قوانین برابر یکی از پیش شرط های تحقق برابری جنسیتی در جامعه است. همچنین اعتقاد داریم که تلاش و کوشش در این جهت، صرفاً بر عهده زنان نیست، بلکه برای رسیدن به برابری ضرورت دارد تا مردان نیز مشارکت فعالانه داشته باشند. از این رو، ما مردان امضاءکننده این بیانیه، ضمن اعلام مخالفت با تبلیغ و ترویج تعدد زوجات، خواهان تجدید نظر در مواد تبعیض آمیز این لایحه هستیم.
به گزارش برنگار ايلنا، از جمله مردانی که این بیانیه را امضاء کرده‌اند، می‌‌توان به آرش نراقی، حمید دباشی، رامین جهانبگلو، سعيد مدني (پژوهشگر)، عباس ولی، علی‌اكبر مهدی، فرهاد نعمانی و مهرداد مشایخی اشاره کرد.

ایلنا: بیش از 330 نفر از مردان مدافع حقوق برابر، با امضای بیانیه‌ای نسبت به تسهیل و ترویج چندهمسری در قالب لایحه حمایت از خانواده اعتراض کرده و خواهان تجدید نظر در مواد تبعیض آمیز این لایحه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين بيانيه آمده است، ترویج و تسهیل تعدد زوجات (موقت یا دائم)، نه تنها تحقیر زنان را به دنبال دارد و در جهت نهادینه کردن نابرابری‌های جنسیتی است، بلکه توهین به مردان نیز محسوب می‌شود. گویی مردان تنها موجوداتی در پی ارضاء نیازهای شهوانی هستند. امری که مربوط به تعداد محدودی است، اما متاسفانه به نام تمام مردان ایرانی تبلیغ می شود».

منتشر شده در اخبار مردانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *