رفتن به نوشته‌ها

رضایت به ازدواج مجدد بهتر از ترویج ازدواج موقت است

• من به جوانان توصیه می‌کنم که در سن پایین ازدواج دائم کنند و از ازدواج دائم هراسی به دل راه ندهند. ما در قرآن کریم داریم که به خاطر فقر، ازدواج را به تاخیر نیندازید. اگر کسی به خاطر مسائل اقتصادی از ازدواج فرار کند، اشتباه کرده است. خدا روزی‌رسان است.

• همان‌گونه که دختر و پسری که در خانه‌های جداگانه در کنار پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، روزی‌شان می‌رسد، اگر ازدواج هم کنند بدون روزی نمی‌مانند، البته نباید توقع بالایی داشته باشند.

• پسر من هنوز دانشجو است و در حدود 20 سال سن دارد، یکی دو ماه پیش برایش رفتم خواستگاری، تا وقتی هم که پسرم کار نداشته باشد، من و پدر عروس از آنها حمایت می‌کنیم.

• ما هرگز مردان را تشویق نمی‌کنیم که به سراغ ازدواج موقت بروند و معتقدیم که ازدواج موقت در جهت تحکیم بنیان خانواده نیست و این احتمال وجود دارد که ازدواج موقت به بنیان خانواده لطمه بزند.

• ازدواج موقت البته می‌تواند در جهت جلوگیری از فساد موثرعمل کند، ولی یک نسخه، یکنواخت و فراگیر هم نیست.

• ‌ من چند وقت پیش رفته بودم مکه. وقتی به عربستان می‌روید یک کارمند زن نمی‌بینید. اگر فقط همین مساله را در ایران عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر فقط از هر خانواده‌ای فقط یک نفر سر کار برود، مشکل اشتغال در ایران حل می‌شود.

• زن‌ها در خانه کار می‌کنند و می‌توانند در ازای کار خود از شوهرشان پول طلب کنند، اما این کار را نمی‌کنند، زنان حق دارند شروط ضمن عقد را از مرد طلب کنند اما نمی‌کنند. این مشکل زنان است که حقوق خود را مطالبه نمی‌کنند، قانون این امکان را فراهم کرده است اما زنان از آن استفاده نمی‌کنند. زنان خودشان کوتاه می‌آیند.

• اوایل انقلاب یک استفتایی شورای نگهبان از امام کرد، وقتی که قانون مدنی را بعد از انقلاب می‌خواستند اصلاح کنند، شورای نگهبان از امام سئوال کرد که زن می‌تواند حق طلاق داشته باشد؟ امام فرمودند که بله می‌تواند موقع عقد شرط بگذارد. بعد از پاسخ امام، طلاق به عنوان یکی از شروط ضمن عقد مطرح شد.

• لایحه حمایت از خانواده باعث شد که من موبایل‌ام را عوض کنم. لایحه به مجلس داده شد، بعضی از فمینیست‌ها و طرفداران حقوق زن، شماره تلفن ما را روی سایت‌ها گذاشتند و گفتند این شماره نماینده مجلسی است که در رابطه با لایحه می‌تواند تاثیرگذار باشد به او تلفن کنید و مخالفت خود را با لایحه حمایت از خانواده اعلام کنید و همین امر باعث شد که دیگر نتوانم موبایلم را نگه دارم.

• در شرایط فعلی کشور ما، اگر هر مردی بخواهد، ازدواج مجدد داشته باشد، به آسانی می‌تواند این کار را انجام دهد. نه اینکه مجاز باشد بلکه توانایی‌اش را دارد.
• می‌رود خودش عقدش را می‌خواند نهایتا یک کار خلاف قانون انجام داده است بعد شاهد می‌گیرد. بعد می‌رود دادگاه درخواست ثبت واقعه ازدواج می‌دهد. دادگاه با یک عمل انجام شده، مواجه می‌شود و به ناچار می‌پذیرد و ازدواج را ثبت می‌کند.

• بنابراین در شرایطی که ضابطه‌ای در کشور در رابطه با ازدواج مجدد نداریم، مردها راحت‌تر به خواسته خود می‌رسند. پس باید تلاش کنیم ازدواج مجدد ضابطه‌مند شود. این مهم نیست که این شرایط چه باشد. هر شرطی که بگذاری، یک محدودیت برای مرد ایجاد می‌کنی، هر چقدر که شما ضابطه برای ازدواج مجدد بگذاری، مرد را محدود کرده‌‌ای. خانم‌ها خیال نکنند که اگر ماده 23 در رابطه با ازدواج مجدد از لایحه حمایت از خانواده حذف شود، اتفاق خوبی است، خانم‌ها فکر نکنند اگر ماده 23 به تصویب برسد ازدواج مجدد برای مردان تسهیل می‌شود. بلکه دقیقا برعکس است. مردها با تصویب این ماده برای ازدواج مجدد دچار مشکل می‌شوند و ماده 23 در مقام ایجاد محدودیت برای وضعیت موجود است.

 موسی قربانی با تاکید بر اینکه « اگر ازدواج مجدد در جامعه وجود داشته باشد بهتر از آن است که ازدواج موقت ترویج شود » ، گفت : مشکل اصلی که در جامعه ما برای محدود کردن ازدواج مجدد مردان وجود دارد این است که فرهنگ جامعه به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند بپذیرد مردان ازدواج مجدد داشته باشند، در حالی که در کشورهای عربی ازدواج مجدد مردان امری طبیعی است و ازدواج مجدد یک مرد، مشکلات و دعواهای خانوادگی را ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرآنلاین این نماینده مجلس در پاسخ به دیگر سوالات ایلنا اینگونه جواب داده است :

• من هیچ وقت به جوانان توصیه نمی‌کنم که اگر شرایط آنها مهیا نبود، ازدواج موقت کنند. البته من نمی‌خواهم جوانان را از ازدواج موقت نهی کنم اما به این نوع ازدواج توصیه هم نمی‌کنم. چون ازدواج موقت تبعات دارد، به خصوص که ممکن است شرایط ازدواج موقت رعایت نشود……….

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *