رفتن به نوشته‌ها

بچه هايي كه طبيعي به دنيا نمي آيند

دكتر مامايي زهرا ياراحمدي درباره عمل سزارين و عوارض آن معتقد است‌: متأسفانه بسياري از زن‌ها در هنگام وضع حمل مي‌توانند به روش طبيعي زايمان كنند در حالي كه به خاطر راحتي و ترس از درد، سزارين را در بيشتر موارد ترجيح مي‌دهند بدون اينكه از عوارض آن مطلع باشند. وي افزود: يكي از شايع‌ترين عوارض سزارين عفونت است كه مي‌تواند رحم و اعضاي مجاور آن چون مثانه را درگير كند، علاوه بر آن با ميزان خونريزي بيشتري هم در سزارين نسبت به زايمان طبيعي روبه رو هستيم. مشكلات تنفسي و برخي حساسيت‌ها كه به دليل مصرف داروها از جمله عوارضي است كه بعد از عمل سزارين طبيعتاً به وجود مي‌آيد اما عوارض به همين جا ختم نمي‌شود. مشكلات رواني و خطرات جراحي و مالي از ديگر مشكلات است كه در زمان بستري مادر در بيمارستان عمل سزارين تقريباً دو برابر و نيم زايمان طبيعي هزينه دربر مي‌گيردكه اين براي بعضي خانواده‌ها مشكلاتي را به وجود مي‌آورد.

وي در ادامه مي‌افزايد‌: البته برخي از ماماهاي ما با توجه به بلوغ رسيدن مادران، سزارين يا طبيعي را حق او دانسته و كه خودشان انتخاب كنند اما من به عنوان يك دكتر هنوز هم به مادران پيشنهاد مي‌كنم با توجه به عوارض شديد آن از اين كار پرهيز كنند.

وي در ادامه به خطرات نوزادي سزارين اشاره كرد و گفت: اگر تاريخ دقيق زايمان مشخص نشود خطر تولد نوزاد زودرس در سزارين‌هاي انتخابي وجود دارد ضمن اينكه به علت داروهاي بي هوشي، عمل جراحي يا عدم تحريك كافي به خاطر نبود دردهاي زايمان امكان تولد نوزاد با نمره سلامتي پايين وجود دارد از سويي مشكلات تنفسي در اين قبيل نوزادان بيشتر مشاهده مي‌شود و حتي در موارد نادر امكان آسيب به نوزاد با تيغ جراحي وجود دارد.

دكتر ياراحمدي درباره اقدامات كاهش سزارين در ايران مي‌گويد

در سال‌هاي اخير اقداماتي خوبي در جهت كاهش سزارين در ايران به مرحله اجرا رسيده است، اقداماتي چون: ترويج زايمان طبيعي با استفاده از روش‌هاي غيردارويي كنترل درد، برقراري كلاس‌هاي آموزشي براي آگاه كردن مادران از روند يك زايمان طبيعي و سالم، حمايت رواني و فيزيكي مادر و احترام به باورها و خواسته‌هاي او در طول دردهاي زايماني و زايمان، ايجاد فضاي فيزيكي مناسب براي انجام زايمان طبيعي و همراهي مادر توسط يكي از اطرافيان، برگزاري كلاس‌هاي آمادگي براي زايمان از جمله مواردي است كه تا به حال مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه خيلي هم جواب داده است. اما به راستي چرا با توجه به اينكه اكثر ماماها از عوارض اين عمل هشدار مي‌دهند بازهم آمار سزارين در ايران اينقدر بالاست. آيا پيشنهاد سزارين به خانم‌ها فقط توسط برخي دکترها به غير از موارد خاص چيزي جز سود مالي را دربر مي‌گيرد چرا خطرات جانبي عمل سزارين براي آن فردي که مادر شده براي آن پزشک مهم نيست. طبق آخرين آمار
60 درصد زايمان‌هاي زنان ايراني سزارين است. « ناهيد خداكرمي» مدير انجمن مامايي کشور در اين باره معتقد است: «در حالي كه به طور طبيعي فقط بايد 10 تا 15 درصد زايمان‌ها به صورت سزارين انجام شود، اما متأسفانه عمل‌هاي سزارين در برخي بيمارستان‌هاي خصوصي به صد درصد رسيده و در بيمارستان‌هاي دولتي در تهران و در شهرستان‌ها اين عمل 60 تا 70 درصد كل زايمان‌هاست. »

فاصله ما از اين لحاظ هم با كشورهاي ديگر عجيب و باور نكردني است: «85 درصد زايمان‌ها در ايرلند به طور طبيعي انجام مي‌شود. در سوئد 40 درصد زايمان‌ها طبيعي است و در منزل به وسيله ماما صورت مي‌گيرد و در امارات 89 درصد زايمان‌ها به شكل طبيعي انجام مي‌شود. » اما چرا در ايران آمار اين مورد جاي تاسف دارد.

جوان آنلاین:

هر خانم بارداري در طول بارداري و مخصوصاً در ماه آخر به فکر زايمان و نوع آن است كه چگونه زايماني ‌داشته باشد. زايمان امري است كه به طور طبيعي انجام‌پذير است ولي در موارد معدودي پزشك تصميم مي‌گيرد زايمان را به طريق سزارين انجام دهد. در اين موارد، سزارين براي نجات جان مادر و نوزاد انجام مي‌شود و بايد خطرات آن را پذيرفت. اما در موارد غيرضروري به عنوان يك عمل جراحي بزرگ خطراتي را براي مادر و نوزاد به همراه دارد….

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *