رفتن به نوشته‌ها

سن ازدواج دختران افزایش یافته است

وی افزود: این در حالی‌ است که تحقیقات و منابع آماری مختلف، ارقام متفاوتی از میانگین سن ازدواج جوانان ارائه می‌کنند؛ به عنوان مثال سازمان ثبت احوال که وظیفه ثبت واقعه ازدواج در کشور را بر عهده دارد، میانگین سن ازدواج دختران را 5/21 سال اعلام کرده است.

کاظمی پور گفت: آسیب‌های روانی و اجتماعی را از پیامدهای افزایش سن ازدواج دختران عنوان کرد و با اشاره به نتایج جدیدترین مطالعه و تحقیق ملی در این خصوص اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های اخیر در سطح کشور که بر روی یک‌ هزار و 200 زوج جوان 19 تا 40 ساله در 2 ماه اخیر توسط مرکز مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه انجام شده است، میانگین سن ازدواج پسران 26 سال و دختران 2/22 سال بوده است.

وی ادامه داد: مقایسه این افزایش سن با سنوات زناشویی و ازدواج نشان می‌دهد، میانگین سن ازدواج در افرادی که در یک سال گذشته ازدواج کرده‌اند، بالاتر است. کاظمی پور گفت: 80 درصد از پاسخگویان مشکلات مالی و اقتصادی را مهم‌ترین دلیل افزایش سن ازدواج پسران اعلام کرده‌اند.

او میگوید:همچنین پاسخگویان در این تحقیق، متوقع بودن دختران و تجمل گرایی را با میانگین آماری 40 درصد، نخستین عامل افزایش سن دختران در کشور اعلام کرده‌اند و پس از آن مشکلات مالی و نداشتن جهیزیه مناسب که خود در نتیجه تجمل گرایی و چشم و همچشمی است، ادامه تحصیل، نیافتن همسر ایده‌آل از نظر اخلاقی و اعتماد نداشتن به پسران به علت شیوع بی‌بند و باری اجتماعی در برخی از آنها، سختگیری والدین، برآورده شدن نیازها از راه‌های نامشروع و تحولات اخیر اجتماعی به عنوان دلایل افزایش سن ازدواج دختران ذکر شده است.

وی با اشاره به تصور عموم مردم مبنی بر این که مشکلات اقتصادی و بیکاری مهم‌ترین مانع ازدواج به موقع است، افزود: اگر این طور باشد، جوانان بی‌سواد و کم سواد که مشکل بیشتری در یافتن شغل و حل مسائل اقتصادی دارند، اصلاً نباید ازدواج کنند در حالی که نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این افراد بسیار زودتر از سایرین ازدواج می‌کنند، در واقع این موضوع ثابت می‌کند که میزان تحصیلات با افزایش سن ازدواج رابطه مستقیم دارد، به طوری که هر چه فرد تحصیلات بیشتری دارد، توقع بالاتری از اشتغال و سطح زندگی دارد بنابراین دیرتر ازدواج می‌کند.

بر اساس نتایج آخرین بررسی‌های انجام شده در کشور، میانگین سن ازدواج برای دختران 22 و پسران 26 سال است.

 شهلا کاظمی‌پور با اشاره به ایجاد تحول در سن ازدواج جوانان و به ویژه دختران در یک دهه اخیر، اظهار داشت: این تحولات باعث افزایش سن ازدواج در دختران شده، به طوری که براساس آخرین سرشماری در سال 85، سن ازدواج دختران از 6/19 سال، در سال 1355 به 5/23 سال به طور میانگین رسیده است، اما در مورد پسران این افزایش سن تنها یکسال بوده و از میانگین 26 سال به 27 سال رسیده است.

منتشر شده در اخبار زنانسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *