رفتن به نوشته‌ها

سن مناسب ازدواج برای دختران 15 تا 22 سال است

او ادامه داد: با نگاهی به آمارهای طلاق در کشور مشاهده می‌شود تعداد طلاق‌های توافقی که مختص به جامعه روشنفکری کشور است، رو به افزایش است و این نشان‌دهنده این است که با وجود اینکه دختران و پسران جوان ما در نظام خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی رشد کرده‌اند چگونه زیستن در محیط خانواده را یاد نگرفته‌اند و شیوه برخورد با زندگی را بلد نیستند. او ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت و نظام خانواده، تاثیر و تاثر متقابل بر هم دارند و غفلت از هر کدام باعث می‌شود دیگری نتواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد.

 یزدان‌پناه تصریح کرد: در حال حاضر جامعه ما با یک بحران روبرو است و آن افزایش تعداد ورودی دختران به دانشگاه‌های کشور است. سن ازدواج در جوانان سیر صعودی و شتابی نامعقول گرفته است از سوی دیگر رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده معتقد است: سن مناسب برای ازدواج زمانی است که جوان احساس می‌کند آمادگی جسمی و استعداد لازم را دارد که به جز موارد استثنا برای دختران بین 15 تا 20 سال و برای پسران 20 تا 25 سال است. او می‌گوید علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج پیش از آنکه بعد اقتصادی داشته باشد ریشه در باورهای فرهنگی دارد. جواد صادقی در همایش ملی راهبردهای تحکیم خانواده در ایران با انتقاد از کسانی که بدون صلاحیت در رابطه با مسائل مربوط به خانواده اظهارنظر می‌کنند گفت: باید اظهارنظرها در رابطه با مسائل خانواده دقیق باشد زیرا خانواده‌های ما آسیب‌پذیر هستند و گاهی حتی نمایش یک فیلم می‌تواند تبعات نامناسبی در خانواده‌ها داشته باشد.

 او ادامه داد: وقتی تلویزیون پیرمردی را نشان می‌دهد که عاشق دختری می‌شود و همسر او بعد از سال‌ها که در کنار این پیرمرد زندگی کرده از امنیت لازم در زندگی برخوردار نیست مخاطبان این فیلم‌ها نوعی احساس‌ عدم آرامش در زندگی پیدا می‌کنند. صادقی در رابطه با لایحه حمایت از خانواده گفت: پیش‌نویس قانون جدید خانواده بیش از یک سال و اندی است که در مجلس مانده و هنوز نهایی نشده است چراکه گرفتار افراط و تفریط و مسائل روزنامه‌نگاری و هیجانات ناشی از آن شده و متوقف باقی مانده است.

 رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده بیان کرد: به تحقیق می‌توان گفت یکی از عوامل تزلزل و تهدید عزت و استحکام خانواده‌ها بالا رفتن سن ازدواج و تجرب جوانان است که ارائه راهکارهای مناسب برای جوانان در شهرهای بزرگ و کوچک توسط مسئولان و متولیان امر از ضروریات است. صادقی در رابطه با پیامدهای تاخیر ازدواج گفت: تاخیر ازدواج می‌تواند تاثیرات روحی و جسمی، آثار اجتماعی و باروری نامناسب داشته باشد. کوتاه و زودرس بودن سن بلوغ جنسی و طولانی شدن آن مشکلات روحی و روانی، بحران‌های شخصیتی ایجادمی‌کند.

رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده در رابطه با مشکلات مربوط به باروری در سن بالا گفت: سن مناسب برای داشتن فرزند از جمله عوامل عمده در تعیین زمان ازدواج است و مادران معمولا از 15 تا 43 سالگی قدرت باروری دارند و فاصله سنی 23 تا 28 سال بهترین زمان جهت بارداری مادران به لحاظ جسمی و روانی است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان سما گفته است سن مناسب ازدواج برای دختران 15 تا 22 سال است. این روزها مسئولان مختلف اعم از وزیر و معاون و رئیس سازمان های مختلف، هر سخنرانی ای که می کنند، اولین جمله شان در مورد آمار پایین ازدواج و سن بالای آن و علت های آن است.

 هرکدام ازاین مسئولان هم دلیلی برای این سخنانشان می آورند، یکی مانند رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران دلیل افزایش طلاق در 6 ماه اول امسال را حوادث پس از انتخابات می داند و یکی هم مانند معاون آموزشی و پژوهشی سازمان سما با هشدار نسبت به افزایش طلاق‌های توافقی که مختص جامعه روشنفکری کشور است می گوید که شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که امکان تحصیل برای پسران میسر نیست وافزایش بحران آمیز تعداد ورودی دختر به دانشگاه‌ها آنها را مجبور کرده با پسرانی که تحصیلات کمتری از آنها دارند، ازدواج کنند و این باعث بحران در خانواده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم یزدان‌پناه در همایش ملی راهبردهای تحکیم نهاد خانواده در ایران گفته است: در گذشته مسئولین مدارس برای کنترل دانش‌آموزان که مبادا با خود چیزی را حمل کنند که برای اخلاق و تربیت آنها خطرناک باشد، جیب و کیف مدرسه آنها را می‌گشتند اما در حال حاضر در جیب اکثر دانش‌آموزان ما یک موبایل وجود دارد که از آن می‌توانند هم به عنوان ضبط صوت هم به عنوان آلبوم تصاویر استفاده کنند و هر زمان که خواستند با هر کسی در بیرون از خانه تماس می گییرند یا به او پیام می‌فرستند بنابراین دیگر محیط خانه هم برای نوجوانان و دانش‌آموزان فضای امنی نیست.

منتشر شده در اخبار زنانسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *