رفتن به نوشته‌ها

تعيين تكليف دستگاه‌ها براي تسهيل ازدواج جوانان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس به يك فوريت طرح تسهيل ازدواج جوانان رأي مثبت دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، طرح تسهيل ازدواج جوانان در 16 ماده و چند تبصره جهت تسهيل ازدواج جوانان و كاهش سن ازدواج، با كار كارشناسي مركز پژوهش‌ها و اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده است. تهيه اين طرح در راستاي اجراي اصل دهم قانون اساسي مبني بر اين كه «همه قوانين و مقررات بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده بر پايه حقوق اسلامي باشد» صورت گرفته است.
دولت در اين طرح مكلف شده است به فرد و زوجين نيازمند به اجاره مسكن، حسب تشخيص كميته سامان ازدواج و احراز شرايط متقاضي وام وديعه مسكن پرداخت كند. طبق ماده 11 اين طرح نيز دولت مكلف است در زمينه توانمندسازي جوانان و زوج‌هاي جوان براي تشكيل خانواده، صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ايجاد كند و اساسنامه آن را به تصويب مجلس برساند.
در ماده 4 طرح تسهيل ازدواج جوانان با تاكيد بر روش‌هاي انبوه‌سازي، كوچك‌سازي و ارزان‌سازي دولت مكلف شده است از طريق نهادهاي عمومي مانند شهرداري و اوقاف و امور خيريه با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي، با استفاده از زمين‌هاي دولتي يا بدون مالك محدوده شهرها و حومه شهرها واحدهاي ساختماني را تهيه و با اجاره مناسب در اختيار زوج‌هاي جوان قرار دهد.
طبق اين ماده همه دستگاه‌هاي اجرايي داراي تسهيلات رفاهي، نظير باشگاه و اردوگاه، نهادهاي عمومي و شهرداري موظفند با هماهنگي كميته سامان ازدواج، فضاهاي رفاهي و باشگاهي خود را با همان قيمت كه از كاركنان خود اخذ مي‌كنند در اختيار زوج‌هاي جوان قرار دهند. البته اولويت استفاده از اين فضاها با زوج‌هايي است كه مهريه آنها در حد عادي و متعارف معين شده باشد.
همچنين طبق ماده هشت اين طرح، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مكلف است در ساماندهي خدمت نظام وظيفه محل خدمت سربازان متاهل را نزديكترين پادگان به محل زندگي سرباز تعيين كند. اين وزارتخانه همچنين موظف مي‌شود براي تشويق دانشجويان به امر ازدواج به منظور رفع مانع مدت نظام وظيفه به عنوان عامل افزايش سن ازدواج، طرح انجام خدمت سربازي حين تحصيل را براي دانشجويان متاهل يا طرح كاهش خدمت نظام وظيفه را براي آنان تهيه و به تصويب فرماندهي كل قوا برساند. علاوه بر اين طبق ماده 10 اين طرح دولت مكلف است متأهلان را در اولويت دسترسي به فرصت‌هاي شغلي، وام اشتغال و بهره‌مندي از مسكن‌هاي حمايتي قرار دهد.
ماده 11 و 12 اين طرح وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاه‌ها را موظف به جابجايي دانشجويان متقاضي متاهل به دانشگاه‌هاي و مراكز ضمن زندگي همسرشان و دسترسي به خوابگاه‌هاي دانشجويي مي‌كند. مطابق ماده 13 اين طرح نيز دولت كليه تسيهلات و هديه ازدواج موضوع اين قانون را در اختيار زوج‌هاي جوان قرار مي‌دهد. و در صورت بروز طلاق در هفت سال اول زندگي (به جز در موارد بيماري) زوج و زوجه بايد تسهيلات را بازپرداخت كنند. در ماده 14 اين طرح، دولت موظف است از سال 1384 حق عائله‌مندي، حق اولاد، نظام هماهنگ پرداخت كاركنان شاغل، بازنشسته و مستمري‌بگير را به منظور تشويق و تقويت حال متأهلان ارتقا داده و لايحه اصلاح مواد قانوني را به مجلس ارائه نمايد.
جواد آرين منش نماينده مردم مشهد در مجلس اولين موافق و يكي از طراحان اين طرح در دفاع از اين طرح گفت: اين طرح پس از بررسي مسائل جوانان و اولويت‌بندي‌ها و با مطالعات كارشناسي در مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با كمك اعضاي كميسيون فرهنگي تهيه شده است.
نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس به مزيت‌هاي اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: ايجاد صندوق اندوخته ازدواج براي جوانان و اعطاي وام ازدواج به جوانان از جمله فوايد اين طرح براي جوانان است. وي با اشاره به افزايش سن ازدواج جوانان اظهار داشت: آمار نشان مي‌دهد كه فاصله سن بلوغ و تا سن ازدواج افزايش يافته است و اين مشكل‌ساز است.
حسن سليماني در مخالفت با اين طرح با بيان اين كه اين طرح نياز به بررسي بيشتر دارد، گفت: بايد روي آن كار كارشناسي كرد تا به تصويب شوراي نگهبان هم برسد. نماينده كنگاور و صحنه در مجلس شوراي اسلامي افزود: دليلي براي فوريت اين طرح نيست اشكالاتي در اين طرح است كه بايد رفع شود. حسن ‌زماني‌فر در موافقت فوريت با اين طرح گفت: اگر اين طرح به صورت عادي بخواهد بررسي شود زمان زيادي مي‌برد و به دولت فعلي نمي‌رسد.
نماينده ملاير در مجلس شوراي اسلامي افزود: با يك حركت انقلابي نشان دهيم كه به جوانان توجه داريم و براي جوانان در آينده هم برنامه‌هاي مثبتي داريم.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس به يك فوريت طرح تسهيل ازدواج جوانان رأي مثبت دادند.

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *