رفتن به نوشته‌ها

افزایش آمار طلاق، حتی درمیان قشر مذهبی

در همین حال كارشناسان علوم اجتماعی و خانواده معتقدند در حالیكه مذهبی بودن زوجین در كمتر شدن احتمال وقوع طلاق بی تأثیر نیست اما گاهی مشكلات اقتصادی، خانوادگی، اختلاف نظر و برخی مسائل دیگر موجب می شود كه حتی مسأله مقید یا مذهبی بودن، مانع طلاق و جدایی زوج از یكدیگر نشود.پدیده طلاق در سال‌های نخست ازدواج را می توان از منظرهای متفاوت مورد بررسی قرار داد. نخست آنكه زوج‌های جوان به سطحی از آگاهی و بینش رسیده‌اند و قبل از بچه دار شدن و گرفتاری‌های ویژه آن به جدایی رضایت می‌دهند كه این مورد مثبتی است ولی این پدیده در عین حال نشان دهنده نبود سازگاری و خلأ تصمیم گیری و مسئولیت پذیری زوج‌های جوان است كه ضرورت استفاده از مشاوره‌های خانوادگی و روانی را بیش از پیش آشكار می‌كند.

به گفته كارشناسان علوم اجتماعی، یكی از دلایل عمده بروز طلاق در سال‌های نخست زندگی مشترك وجود تضادهای فكری و فرهنگی بین زن و مرد و مداخله‌های مستقیم و غیرمستقیم نزدیكان در زندگی آنهاست. به گفته این كارشناسان، مداخله نزدیكان در خانواده های مختلف، ربطی به مذهبی و غیرمذهبی بود افراد ندارد بلكه ممكن است در خانواده های مذهبی هم بیشتر باشد و این امر تأثیر بسیار منفی بر بنیان خانواده دارد. آنها تغییر در نوع نگرش جامعه نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی را یكی از دلایل سست شدن پایه‌های زندگی مشترك به ویژه در سال‌های نخست می‌دانند و معتقدند كه ترویج تفكر مادی گرایانه و افزایش چشم و همچشمی بین خانواده‌ها از جمله در تعیین مهریه‌های سنگین و جهیزیه‌های پرتجمل فشار مالی و روانی زیادی را به خانواده‌ها وارد می‌كند و سبب افزایش تنش و اختلاف از همان روزهای آغازین زندگی زوج‌های جوان و والدین آنها می‌شود.

از همین رو می توان نتیجه گرفت علت افزایش آمار طلاق در میان قشر مذهبی، عدم پایبندی به اصول دین و مذهب و نیز عدم رعایت دقیق چارچوب حقوق زوجین كه در قرآن كریم و احایث شریف و روایات تعیین شده، است. در این حالت است كه مسائلی چون مشكلات اقتصادی، اجتماعی و غیره، در همواره شدن مسیر جدایی و طلاق، مؤثر خواهد بود.

در پایان لازم به یادآوری است كه حدیث شریف می‌فرماید: “أبغض الحلال عند الله الطلاق” یعنی بدترین حلال نزد خداوند متعال طلاق است.

سازمان ثبت احوال كشور در آمار سال گذشته خود، بیشترین طلاق‌های سال 1387 در تهران را مربوط به ازدواج‌های كمتر از یك سال دانست. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افزایش پدیده طلاق در میان قشر مذهبی نیز به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته است.

به گزارش شیعه آنلاین، باور این كه چرا برخی زوج‌های جوان در سال‌های نخست زندگی تن به جدایی می‌دهند، كمی سخت است، اما به طور حتم نمی‌توان از كنار آن به سادگی گذشت. برخی آمارهای موجود نشان می دهد در مقابل هر ازدواج در سال 1387، یك طلاق در استان تهران به ثبت رسیده كه این آمار خوشایندی نیست. در مجموع ثبت 29 هزار و 429 واقعه طلاق در تهران طی سال 1387، بیشترین طلاق ثبت شده طی این مدت مربوط به ازدواج‌های كمتر از یكسال است.

علمای دینی و كارشناسان مذهبی معتقدند پایبندی به اصول دین و مذهب و نیز رعایت دقیق چارچوب حقوق زوجین كه در قرآن كریم و احایث شریف و روایات تعیین شده، موجب بهبود وضعیت خانواده و هموار شدن مسیر زندگی می شود.

منتشر شده در اخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *