رفتن به نوشته‌ها

هزينه ازدواج گران‌تر شد

خسرو ابراهیمی تالارهای پذیرایی را به انواع درجه یک، دو و سه تقسیم کرده و ادامه داد: «این تقسیم بندی بر اساس ظرفیت و فضای تالار، کیفیت سفره عقد، تنوع و کیفیت غذا، انبارداری و … صورت گرفته است.»

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی، سفره عقد و ظروف کرایه با اشاره به اینکه خدمات تالارهای پذیرایی نرخ ثابتی ندارد، اظهار داشت: «نرخ خدمات این مراکز تابع دستورات، سفارشات و تعداد مهمان‌ها، کیفیت و تنوع غذا و… دارد.»

داوود رحیمی مدیر یک تالار پذیرایی در این باره گفت: «هزینه‌های مربوط به ازدواج طی یک سال اخیر تا 50 درصد افزایش یافته است.»

وی ادامه داد: «هزینه تهیه غذا تا 20 درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت منوی 3000 تومانی به
3500 تومان رسیده است. همچنین هزینه خدماتی چون گل آرایی، آتش بازی، بادکنک آرایی و … در کمترین قیمت از 70 هزار به 100 هزار تومان رسیده است.»

از سوی دیگر در حالی که رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی نرخ ورودی تالارهای پذیرایی را بین 100 تا 500 هزار تومان عنوان می‌کند، فعالان این صنف این میزان را بین 100 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان بیان می‌کنند. محمد امامی مدیر یک تالار پذیرایی در شمال تهران در این رابطه گفت: «این قیمت‌ها با توجه به درجه بندی و کیفیت خدمات ارائه شده توسط تالار یا باغ تعیین شده و از نوسان بالایی برخوردار است.»

وی افزود: «نرخ ورودی تالارها معمولاً بین 100 تا 800 هزار تومان و باغ‌ها و ویلاها بین 300 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان است.» وی تصریح کرد: «قیمت غذای این مراکز نیز با توجه به تعداد و تنوع غذا، کیفیت آن، تعداد دسر و … برای هر نفر از 3500 تومان شروع شده و به 150 هزار تومان می‌رسد. ارائه و طبخ غذاهایی از جمله بره بریان، بوقلمون یا غذاهای مخصوص کشورهای اروپایی و آسیای شرقی از جمله عواملی است که باعث افزایش قیمت غذا می‌شود.»

وی هزینه‌های مربوط به عکاسی، فیلمبرداری و آتلیه عروسی را بین 150 هزار تا پنج میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: «این مبلغ بستگی زیادی به نوع فیلمبرداری دارد. هرچه تعداد دوربین‌هایی که از مراسم فیلمبرداری می‌کنند بیشتر باشد قیمت‌ها نیز بالاتر می‌رود. همچنین نوع فیلمبرداری یکی از عوامل تعیین کننده قیمت است. به عنوان مثال هزینه فیلمبرداری از مراسم ازدواج توسط هلی کوپتر در هر ساعت مبلغی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است.»

امامی در رابطه با هزینه‌های استفاده از گروه موسیقی نیز گفت: «هزینه استفاده از گروه موسیقی و ارکستر در مراسم ازدواج با توجه به شهرت، تجربه و مهارت گروه از 150 هزار تومان شروع شده و به سه میلیون تومان برای یک شب می‌رسد حتی گفته می‌شود که برخی افراد برای اجرای موسیقی مبالغی تا سقف 20 میلیون تومان هم دریافت می‌کنند.»

سفره عقد
«در حال حاضر هزینه کرایه سفره عقد در ساده ترین مدل و شکل آن حدود 50 هزار تومان است.» مدیر یکی از تالارهای پذیرایی ضمن بیان این مطلب گفت: «این مبلغ برای کرایه سفره‌های معروف به سفره‌های آبشاری به حدود 500 هزار تومان افزایش می‌یابد.»
محمدرضا پلنگی با بیان اینکه «این قیمت‌ها با توجه به سفارش و درخواست سفره‌های خاص ممکن است به یک میلیون تومان هم برسد»، افزود: «ارائه خدماتی چون گل آرایی، سفره آرایی، میوه آرایی، شمع آرایی، بادکنک آرایی و نورافشانی از جدیدترین خدماتی است که طی چند سال اخیر با تقاضای بالایی مواجه شده و مشتریان خاص خود را پیدا کرده است.» وی در رابطه با هزینه‌های استفاده از این خدمات اظهار کرد: «این هزینه رابطه مستقیمی با تعداد، تنوع و قیمت گل، میوه و… دارد، به عنوان مثال هزینه گل آرایی برای هر 200 نفر حدود 100 هزار تومان است.»
وی تصریح کرد: «هزینه کرایه یک پکیج کامل شامل میز، صندلی کاوردار، ظروف و… برای هر نفر بین 1500 تا 3500 تومان است.»
لباس عروس و داماد
سمیه لطفی‌زاده یکی از فعالان بازار لباس عروس و سفره عقد نیز در این رابطه گفت: «قیمت خرید لباس عروس در مناطق مرکزی و جنوبی شهر بین 150 هزار تا یک میلیون تومان است درحالی که این مبلغ در مراکز شمالی شهر بین 500 هزار تا 10 میلیون تومان است. همچنین قیمت کرایه انواع مختلف لباس عروس در مناطق شمالی شهر از 300هزار تومان شروع شده و به دو میلیون تومان می‌رسد درحالی که در مناطق جنوبی و مرکزی شهر با پرداخت مبلغی بین 50 تا 250 هزار تومان می‌توان یک لباس عروس را کرایه کرد.»
وی همچنین در رابطه با قیمت کت و شلوار داماد گفت: «قیمت یک دست کت و شلوار نیز از 70 هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت است.»
وی هزینه کرایه سفره عقد را نیز بین 50 هزار تا دو میلیون تومان ذکر کرد و افزود: «قیمت سفره‌هایی که مدل یونانی، هندی و… دارند در مقایسه با سفره‌های عادی بالاتر است. همچنین چیدن سفره عقد روی آب هزینه بالاتری برای عروس و داماد دربردارد.»
هزینه کرایه اسب سفید داماد
«کرایه اتومبیل برای برگزاری مراسم ازدواج از تفاوت چشمگیری برخوردار است.» رضا حسین زاده یکی از فعالان بازار کرایه اتومبیل ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: «قیمت کرایه اتومبیل‌هایی چون پراید، پژو 206 و پرشیا در هر ساعت بین پنج تا هفت هزار تومان است در حالی که این مبلغ برای کرایه اتومبیل‌های قدیمی یا خودروهایی چون بنز به 250 تا 500 هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت کرایه درشکه بین 300 تا 400 هزار تومان است.»
وی تصریح کرد: «هزینه گل آرایی ماشین عروس بدون احتساب قیمت گل نیز بین 10 تا 500 هزار تومان است. قیمت دسته گل عروس نیز از 25 هزار تومان شروع شده و به 250 هزار تومان می‌رسد.»
حلقه
یکی از اولین مراکزی که عروس و داماد برای تهیه مقدمات برگزاری مراسم ازدواج به آنجا مراجعه می‌کنند، بازار طلافروشان است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه گفت: «قیمت هر جفت حلقه در ساده ترین شکل آن حدود 50 هزار تومان است. این مبلغ برای تهیه حلقه‌های گران قیمت و سفارشی به 20 میلیون تومان می‌رسد.» محمد کشتی آرای در رابطه با هزینه‌های تهیه سرویس طلا نیز گفت: «کمترین هزینه برای تهیه یک سرویس طلا شامل دستبند، گردنبند و گوشواره در ساده ترین شکل حدود 500 هزار تومان است و نمی توان سقف قیمت برای یک سرویس طلا تعیین کرد چرا که قیمت‌ها در این بخش ارتباط مستقیمی با تعداد و وزن جواهراتی دارد که در ساخت سرویس مورد استفاده قرار گرفته است.»
هزینه زیبایی یک شب
«در حال حاضر حداقل هزینه مربوط به آرایش عروس در تهران حدود 70 هزار تومان است.» مرضیه مقدم صاحب یک آرایشگاه زنانه ضمن بیان این مطلب گفت: «این مبلغ در برخی از آرایشگاه‌های تهران تا سقف سه میلیون تومان افزایش می‌یابد.»
فرامرز محسنی صاحب آرایشگاهی است که در آن خدمات مربوط به آرایش داماد ارائه می‌شود. وی در رابطه با هزینه‌های اصلاح و آرایش داماد گفت: «این امر بین 10 تا 300 هزار تومان خرج روی دست داماد می‌گذارد.»
قیمت کارت‌های دعوت عروسی از 500 تومان شروع شده و به 5000 تومان می‌رسد. همچنین قیمت آینه و شمعدان در ساده‌ترین شکل آن حدود 30 هزار تومان است. این مبلغ برای آینه و شمعدان‌های طلا و نقره به چندین میلیون تومان می‌رسد.

 در شرایطی که رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی، سفره عقد و ظروف کرایه بر ثبات قیمت و هزینه‌های این مراکز طی دو سال اخیر تأکید دارد، برخی از فعالان این صنف از افزایش تا 50 درصدی نرخ خدمات تالارهای پذیرایی خبر می‌دهند.

به نوشته «سرمایه»، «نرخ خدمات ارائه شده توسط اعضای اتحادیه تالارهای پذیرایی، سفره عقد و ظروف کرایه از سال 86 تاکنون افزایش نیافته است.» رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی، سفره عقد و ظروف کرایه ضمن بیان این مطلب به سرمایه گفت: «هم اکنون در تهران تعداد مراکزی که مشغول ارائه خدمات مربوط به برگزاری مجالس عروسی هستند و فعالیت آنها رسمی و مجاز تلقی می‌شود، حدود 300 مرکز است و حدود 50 واحد نیز در حال طی کردن مراحل تکمیل پرونده و دریافت مجوز هستند.»
""
منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *