رفتن به نوشته‌ها

عوارض قرصهاي ضد بارداري

انستيتو آمريكايي به نام « والدينيبرنامه ريزي شده» فهرستي را درباره شايع‌ترين عوارض جانبي مصرف قرص‌هاي ضدبارداري منتشر كرده است كه بر اساس آن اين عوارض عبارتند از: خونريزي بيندوره‌هاي عادت ماهانه، بروز زخم‌هاي روي سينه، تهوع و استفراع و تغيير درميل جنسي، پژوهشگران اين انستيتو تاكيد مي‌كنند كه در صورت بروز اين عوارضو ادامه آن به مدت بيش از سه ماه حتما بايد با پزشك متخصص موضوع را درميان گذاشت.

بر اساس اين گزارش، وجود هورموناستروژن در قرص سبب افزايش مختصر فشار خون مي‌شود كه البته در سنين پايينخطر عمده‌اي نيست اما به همين خاطر تجويز دارو از سن 35 سالگي به بعد بايدبا احتياط انجام شود. هم چنين اين قرص تاثير برخي از داروها مانند داروهايضد افسردگي و آرام بخش‌ها را تشديد مي‌كند .

برخي علائم مانند تهوع،‌استفراغ و سردرد دو تا سه ماه پس از مصرف قرص به تدريج كم مي‌شود اماادامه آن خطرناك است. مصرف اين قرص در زنان مبتلا به بيماري قند مي‌تواندموجب تشديد بيماري شود.

بعلاوه محققان مي‌گويند؛ قرص‌هايتركيبي حجم شير مادر را كم مي‌كند و بنابراين زنان شيرده در 6 ماهه اول پساز زايمان نبايد از اين داروها استفاده كنند. از سوي ديگر تازه ترينبررسي‌ها نشان مي‌دهد زناني كه از قرص‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌كنند 5/1برابر بيشتر از ساير زنان به بيماري روده مبتلا مي‌شوند.

در مقاله‌اي كه به تازگي در مجله آمريكايي گاسترو انترولوژي منتشر شده آمده است كه اين قرص در بروز عفونتهاي روده‌اي نقش دارند.

بر اساس اين گزارش، خطر نسبي ابتلابه بروز عفونت روده با افزايش طول دوره مصرف قرص، تشديد مي‌شود. به طوريكه اگر قرص ضد بارداري بيش از سه سال پي در پي مصرف شود احتمال بروزعفونت‌هاي روده‌اي تا 5/3 برابر افزايش پيدا مي‌كند.

گفتني است، گروهي از پژوهشگران در تلاش هستند كه با بهره گيري از نوعي «نقص ژنتيكي» قرص ضد باروري سازي براي مردان توليد كنند.

محققان دانشگاه يووا در آمريكا نوعي «نقص ژنتيكي» را شناسايي كرده‌اند كه مردان مبتلا به آن بچه دار نمي‌شوند. محققان در تلاش هستند از اين يافته براي محدود كردن قدرت بارور سازي درمردان استفاده كنند 

قرص‌هاي ضد بارداري حاوي هورمونهايي هستند كه مانع آزاد شدن تخمك‌ها از تخمدانها مي‌شود .

به گزارش ایونا، پروسه آزاد شدن تخمكها «فرايند تخمكگذاري» ناميده مي‌شود .

مطالعات نشان مي‌دهد كه در بسياري از زنان مصرف اينقرص‌ها عوارض جانبي را در پي دارد كه اغلب اين عوارض ظرف دو تا سه ماه پساز مصرف دارو كاهش يافته و از بين مي‌روند.

""

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *