رفتن به نوشته‌ها

2 شرط به عقدنامه اضافه شد

دو شرط به شرایط 12 گانه چاپی عقدنامه ، در اجرای مفاد دستورالعمل شماره 1،34،53958 هفتم بهمن 1385 مبنی بر قید عندالاستطاعه بودن زوج در نحوه پرداخت مهریه و توافق و امضای زوجین در موقع اجرای عقد اضافه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، موسی احمدی با اشاره به موافقت حسینعلی امیری معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با چاپ این دو بند به عنوان بندهای 13 و 14 در دفترچه های نکاحیه گفت: گرچه در بخشنامه ای سران دفاتر ازدواج مکلف به تبیین و تشریح و تفهیم موضوع شده اند اما گاهی مشاهده شده است که بعضی از سران دفاتر به این تکلیف عمل نکرده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.

به گفته معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور براین اساس در چاپ جدید دفترچه های نکاحیه، دو شرط 13 و 14 به ترتیب با عناوین “مهریه به صورت عندالمطالبه می باشد” و “مهریه به صورت عندالاستطاعه می باشد” جهت امضای یکی از این موارد به انتخاب زوجین درج خواهد شد.

استطاعت به معنی آن است که اگر زوج توان پرداخت مهریه را داشت آن را بپردازد، یعنی دریافت مهریه از جانب زوجه متوقف بر استطاعت زوج باشد تا اگر زوج توان پرداخت نداشت به زندان نیفتد.

این مسئله دارای مبانی فقهی و حقوقی است و برخی از مراجع معظم تقلید نیز پس از ابلاغ این بخشنامه از این اقدام قدردانی کرده اند.

منتشر شده در اخباراخبار ازدواجاخبار حقوقی خانوادهاخبار مهریه

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *