رفتن به نوشته‌ها

فرزندآوري يكي از مشكلات طرح خانواده نيمه‌مستقل است

 خانواده نيمه مستقل با دوران عقد اشتباه گرفته نشود

وي در رابطه با برداشت‌هاي غلطي كه از طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل در جامعه ايجاد شده است ، اظهار داشت : خانواده نيمه‌مستقل نبايد با دوران نامزدي و عقد اشتباه شود . دوران نامزدي به اين معني است كه دختر و پسر به اين نتيجه برسند كه مي‌توانند با يكديگر زندگي كنند در اين صورت خانواده‌ها نشانه‌اي را ردوبدل مي‌كنند تا وقتي كه زمان ازدواج فرا برسد . اما در مدل ديگري از دوران نامزدي خانواده‌ها به اين نتيجه مي‌رسند كه بين جوانان بايد علاوه بر ردوبدل شدن نشان ، صيغه محرميت نيز خوانده شود تا زمان تعيين شده ازدواج فرا برسد .  در واقع به اين ترتيب مي‌توانند با يكديگر رفت‌وآمد كنند و امكانات ازدواج را به راحتي فراهم كنند . نوع ديگري از نامزدي آن است كه از همان ابتدا خانواده‌ها به اين نتيجه مي‌رسند كه فرزندانشان بايد با يكديگر عقد شوند تا بر طبق برنامه‌ريزي شرايط ازدواج را فراهم كنند .

نيلچي‌زاده افزود : طرح خانواده نيمه‌مستقل با نوع سوم نامزدي شبيه است اما در ماهيت متفاوت است . جوانان به دليل اينكه در دوران عقد تحت فشار خانواده‌ها هستند سعي مي‌‌كنند تا هرچه زودتر شرايط زندگي را در طي اين دوران فراهم كنند .

وي با اشاره به اينكه مشكل تهيه جهزيه و مسكن از عمده مشكلات اصلي جوانان محسوب مي‌شود تصريح كرد : اما موارد ديگري مانند تمايل به ادامه تحصيل در شهر غير از محل سكونت و يا اشتغال دختر و پسر در شهر ديگر از جمله عواملي است كه باعث مي‌شود تا ازدواج جوانان به تأخير بيفتد .

 آمار طلا‌ق‌هايي كه در دوران عقد رخ داده است نياز به بررسي دارد

رئيس گروه پژوهشي دختران و زنان جوان در سازمان ملي جوانان با اشاره به فرآيند زماني دوران عقد و اينكه عده‌اي آن را از 9 ماه به 6 ماه رسانده‌اند ، گفت : طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل چون شبيه دوره عقد است دچار همان مشكلات دوران عقد مي‌شوند .

به گفته نيلچي‌زاده آمار طلاق‌هاي انجام شده در دوران عقد ، نياز به بررسي دقيق پژوهشي دارد .

 زندگي مجردي از عوامل كاهش تمايل به ازدواج در دختران است

وي با اشاره به اينكه سن ازدواج جوانان به تأخير افتاده است گفت : سن ازدواج در دختران به علت تمايل به ادامه تحصيل و يا اشتغال همچنين داشتن زندگي مجردي به تأخير افتاده است در ميان پسران جوان نيز وجود مشكلات اقتصادي مانند نداشتن مسكن و شغل مناسب ازدواج با تأخير انجام مي‌شود .

نيلچي‌زاده با تأييد بر وجود اين مشكلات در ميان جوانان ، گفت : اما در اين ميان بخش قابل توجه‌اي از واقعيت‌ها و مطالعات نشان مي‌دهد كه جواناني نيز هستند كه شرايط و امكانات براي آنها فراهم است اما انگيزه ازدواج را ندارند . اين مشكل در زمره مسائل فرهنگي محسوب مي‌شود و بسيار جدي است .

 طرح تشكيل خانواده نيمه مستقل براي همه جوانان مناسب نيست

وي تأكيد كرد : مدل خانواده نيمه‌مستقل براي همه جوانان ارائه نشده است و تنها براي گروهي است كه در سن ازدواج قرار دارند اما شرايط تشكيل خانواده مستقل را ندارند .

رئيس گروه پژوهشي دختران و زنان جوان سازمان ملي جوانان ، با اشاره به افزاش فاصله بلوغ جنسي و زمان ازدواج جوانان ، اظهار داشت : اگر اين فاصله افزايش يابد جوانان در كشور دچار آسيب و مشكلاتي خواهند شد . دختران و پسراني كه امكان ازدواج در سن مناسب را ندارند با وجود مطرح شدن طرح خانواده نيمه مستقل لازم است تا با يك خيزش فرهنگي نگرش خانواده‌ها و جوانان از طريق رسانه‌ها تغيير يابد .
 
وي افزود : اگر اين امكان فراهم شود كه جوانان بتوانند فرد مناسب ازدواج خود را مطابق با معيارها و ملاك‌هاي صحيح انتخاب كنند ولي شرايط ازدواج برايشان فراهم نباشد مي‌توانند از طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل استفاده كنند و خانواده‌ها نيز آنها را حمايت كنند .

 

وي در رابطه با روابط دختر و پسر قبل از ازدواج گفت : خانواده‌ها نبايد در برابر اين مسئله سكوت كنند اكثر قريب به اتفاق اين نوع روابط منجر به ازدواج نمي‌شود . به همين خاطر لازم است تا طرح تشكيل خانواده نيمه مستقل مورد بررسي قرار گيرد .

نيلچي‌زاده افزود : در جامعه اينگونه تلقي مي‌شود كه دوران نامزدي و عقد دوران آزمايشي است و هنوز دختر و پسر نسبت به معيارها و يكديگر مطمئن نيستند همين مسئله باعث وقوع طلاق در دوران عقد مي‌شود . خيلي از دختر و پسرها دوران عقد را در دو طيف سياه و سفيد مي‌بينند و نظر خاكستري نسبت به اين دوران ندارند . اين امر ناشي از همان فشارهاي محسوس و نامحسوس خانواده و جامعه نسبت به اين امر است .

رئيس گروه پژوهشي دختران و زنان جوان در سازمان ملي جوانان ، گفت : بنابراين لازم است تا قبل از تشكيل خانواده نيمه‌مستقل آموزش‌هاي لازم و مهارت‌هاي زندگي از طريق رسانه‌ها به جوانان داده شود .

طرح تشكيل خانواده نيمه مستقل تا 4 سال هم مي‌تواند ادامه يابد

وي تأكيد كرد : خانواده‌ها جوانان را در دوران عقد نبايد تحت فشار قرار دهند و آنها را به عنوان يك زوج رسمي بشناسند و تعلق عاطفي آنها را نسبت به يكديگر قبول كنند براي اين امر نياز است تا زيرساخت‌‌هاي اجتماعي ايجاد شود .

وي در خصوص مدت طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل ، گفت : اين امر متناسب با ظرفيت‌ها و شرايط افراد مي‌تواند حتي تا 4 سال نيز ادامه پيدا كند .

وي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات طرح خانواده نيمه‌مستقل موضوع فرزند‌آوري است تصريح كرد ‌: در استان خراسان شمالي و جنوبي دختر و پسر پس از عقد تا 3 سال در خانه پدري خود باقي مي‌مانند و حتي مي‌تواند فرزنددار شوند و عرف اين مسئله را پذيرفته است . ضمن اين‌كه خانواده‌ها نيز از اين نوع ازدواج‌ها حمايت مي‌كنند ؛ به اين ترتيب يك زوج جوان در آرامش روحي و عاطفي بسر مي‌برند تا در آينده بتوانند مستقل شوند .

مصطفي اقليمي يكي ديگر از كارشناسان شركت كننده در اين نشست تصريح كرد : طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل و دوران عقد فرقي با يكديگر ندارند اما تنها مسئله‌اي كه در هر دو صورت موضوع مطرح مي‌شود اين است كه چه ميزان افراد نسبت به تعهدات خود پايبند هستند؟

وي ادامه داد : خانم‌ها از نظر عاطفي بسيار حساس و پايبند هستند ، اما آقايان خيلي سريع موضوعات را فراموش مي‌كنند ، لازم است تا آسيب‌هايي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود با دقت مورد بررسي قرار گيرد .

اقليمي با اشاره به اينكه عده‌اي از مردان مجرد تمايل به ازدواج به دختران متمول را دارند گفت : اكثر خانواده‌ها به همين علت دچار طلاق عاطفي مي‌شوند چرا كه هيچ علاقه‌اي نسبت به هم ندارند و تنها به خاطر انگيزه‌هاي مالي با يكديگر ازدواج مي‌كنند .

در اين ميان نيلچي‌زاده به طور خيلي صريح پاسخ داد : در اين رابطه نياز به آمار داريم و هنوز هيچ‌گونه آماري در رابطه با طلاق عاطفي به دست نيامده است .

رئيس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران با اشاره به اينكه مشكلات در شهرهاي بزرگ پيچيده‌تر است گفت : در شهرهاي بزرگ نوع نگرش افراد و مشكلات تغيير مي‌كند و مانند شهرهاي كوچك نيست .

 حقوق‌ها به نرخ دلار محاسبه شود

اقليمي با اشاره به تحولات اقتصادي كشور و هماهنگي با استانداردهاي خارجي اظهار داشت : بهتر است حقوق و پرداختي‌هاي كارمندان با دلار محاسبه شود در اين صورت قدرت اقتصادي جوانان افزايش مي‌يابد زماني كه هزينه‌هاي زندگي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و حتي كرايه‌ تاكسي‌ها افزايش مي‌يابد اما در مقابل درآمدها ثابت هستند به طور قطع جوانان رغبت به ازدواج نخواهند داشت .

وي در ادامه آموزش جوانان در زمينه ازدواج را مطرح كرد و گفت : ازدواج معلول علت‌ها است . گروه زيادي از جوانان مدرك‌گرا شده‌اند به همين دليل به سادگي تن به هر شغلي نمي‌دهند كه اين امر باعث تشديد مشكلات مي شود .

 14 ميليون جوان مجرد 20 سال به بالا وجود دارد

محمد مهدي قاسمي مشاور رئيس سازمان صدا و سيما در امور جوانان با بيان ‌اين‌كه 14 ميليون جوان 20 ساله منتظر ازدواج هستند گفت : گروه زيادي از جوانان سن ازدواج را 30 سال مي‌دانند و به همين علت دير ازدواج مي‌كنند در مقابل عده‌اي هم به خاطر سخت‌گيري خانواده‌ها نمي‌توانند ازدواج كنند .

قاسمي گفت : بايد ازدواج‌ها پايداري بيشتري داشته باشند اگر حتي دوران عقد كاهش يابد ولي معيارها به خوبي شناسايي نشده باشند باز هم بايد منتظر وقوع طلاق‌هاي بيشتري باشيم .

وي تصريح كرد : تعداد جواناني كه حتي شرايط مالي و شغلي مناسبي دارند اما تمايلي به ازدواج ندارند زياد است و به همين دليل به نظر مي‌رسد كه بخش عمده‌اي از علت‌ها در زمينه فرهنگي و انتخاب معيارها قرار دارد .

رئيس گروه پژوهشي دختران و زنان جوان در سازمان ملي جوانان گفت : يكي از مشكلات طرح تشكيل خانواده نيمه مستقل موضوع فرزند‌آوري است كه نياز به آموزش دارد .

به گزارش ایونا، فروغ نيلچي‌زاده ؛ رئيس گروه پژوهشي دختران و زنان جوان سازمان ملي جوانان در ميزگرد بررسي طرح تشكيل خانواده نيمه مستقل درباره علت تشكيل اين ميزگرد گفت : يكي از علت‌ها بررسي زواياي مختلف طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل است ، چرا كه اين طرح داراي نقاط ضعف و قوت است كه لازم است دقيقاً مورد ارزيابي قرار گيرد .

وي در ادامه گفت : يكي از موارد مطرح شده اين است كه طرح تشكيل خانواده نيمه‌مستقل طرح نو و جديدي نيست و احياي سنت ايران اسلامي است ضمن اينكه قابليت مدرن شدن را نيز دارد . نكته بعدي كه در رابطه با اين طرح مطرح مي‌شود آن است كه اين طرح براي همه جوانان نيست و به عنوان يك طرح علمي مطرح شده و طرح حاكميتي و سياسي نيست .

منتشر شده در اخبار حقوقی خانوادهاخبار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *