رفتن به نوشته‌ها

یک میلیون دختر از بخت ازدواج محروم می شوند

 

فاصله کنونی میانگین چهار ساله اختلاف سنی زوج ها شانس ازدواج را از 985 هزار دختر می گیرد. وی با ارائه آماری درباره میانگین اختلاف زوج ها در کشور افزود: «در حال حاضر میانگین اختلاف سنی زوج ها 7/3 سال است در حالی که 20 سال پیش میانگین این اختلاف شش سال بوده و براساس آمار میانگین، سن ازدواج پسران در 20 سال گذشته 25 سال بوده که اکنون به 9/25 رسیده و در دخترها از 18 سال به 9/21 رسیده است.» معاون فرهنگی – اجتماعی سازمان ملی جوانان یادآورشد: «اگر جوان های ما با فاصله پنج سال از هم ازدواج کنند یک میلیون و 650 هزار دختر شانس ازدواج را از دست خواهند داد. اگر این فاصله چهار سال باشد که در حال حاضر نیز تقریباً همین میانگین وجود دارد 985 هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت. اگر این میانگین به سه سال کاهش یابد 302 هزار دختر و اگر میانگین اختلاف سنی زوج ها دو سال شود 361 هزار پسر شانس ازدواج نخواهند داشت.»وی در ادامه رشد ازدواج در سال 86 نسبت به سال 85 را هشت درصد و چهار ماهه امسال را نسبت به مدت مشابه قبل را 9 درصد اعلام کرد اما در عوض از رشد پنج درصدی آمار طلاق نسبت به سال گذشته خبر داد. عصارنیا همچنین در مورد بیشترین علل ثبت شده و اعلام شده طلاق از سوی زوج ها اظهار کرد: «سه عامل اعتیاد، مسائل اقتصادی (ترک نفقه) و سازگاری و تفاهم نداشتن بیشترین عامل ثبتی و اعلامی آمار طلاق از سوی زوجین است.» وی با اشاره به اینکه «5/1 میلیون ازدواج در سال نیاز است تا حدود 90 درصد جوانان تا 10 سال آینده ازدواج کرده باشند» سه راهبرد مدل سازی نهادسازی و الگوسازی و ارائه آن را با توجه به مقتضیات زمانی فعلی برای رسیدن به این منظور توصیه کرد.

معاون فرهنگی – اجتماعی سازمان ملی جوانان نیاز به حساس سازی عمومی را یکی از محورهای راهبردی و عملیاتی ازدواج معرفی و عنوان کرد: «طبق آمار بر خلاف گذشته، موضوع ازدواج اولویت چهارم یا پنجم جوانان است در حالی که اوقات فراغت در حال حاضر برای جوانان اولویت مهم تری دارد، اولویت بخشی به ازدواج توسط رسانه ها به ویژه رسانه ملی و گروه های مرجع می تواند به صورت موفقیت آمیزی پیگیری و اجرا شود.»

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان گفت: «برای عبور از بحران ازدواج، یک فرصت طلایی سه تا چهار ساله در اختیار داریم.»

به نوشته سرمایه، علیرضا عصارنیا در اولین نشست سراسری هم اندیشی اندیشوران ازدواج که با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مشهد برگزار شد با اعلام اینکه بین 12 تا 15 میلیون جوان مجرد در کشور در آستانه سن ازدواج قرار دارند، گفت: «میانگین سنی جوانان در آستانه ازدواج 23 سال و یک شاخص مهم در برنامه ریزی هاست که یک هشدار جدی را برای جامعه به دنبال دارد. براساس اینکه طبق عرف به ویژه برای دختران بعد از 26 و 27 سالگی شانس ازدواج کمتری خواهد بود پس ما هنوز سه تا چهار سال فرصت طلایی برای ایجاد موج ازدواج و عبور از بحران در اختیار داریم.»

 معاون فرهنگی – اجتماعی سازمان ملی جوانان یادآورشد: «اگر جوان های ما با فاصله پنج سال از هم ازدواج کنند یک میلیون و 650 هزار دختر شانس ازدواج را از دست خواهند داد. اگر این فاصله چهار سال باشد که در حال حاضر نیز تقریباً همین میانگین وجود دارد 985 هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت.

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار ازدواجاخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *