رفتن به نوشته‌ها

آداب تدفین زنان در اواخر دوره ساسانی

فرزاد فروزانفر انسان شناس  سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی  و گردشگری  در این باره به خبرنگاران گفت : در گورستان پهلوج نوع جدیدی  از آداب  تدفین اواخر دوره ساسانی کشف شده  که نمونه آن پیشتر دیده نشده است .

 

 در این نوع تدفین میخهایی سر و ته در زمین گذاشته شده  و با توجه  به اینکه سر تیز آنها رو به بالا بوده ، احتمالا  از آن برای نگه داشتن  صفحهای  چوبی  استفاده  می شده است .

پیش از این کشف گورستانی منحصر به فرد متعلق به اواخر  دوره ساسانی  و اوایل دوره اسلامی در پشت سد البرز مازندران ، باستان شناسان را متعجب کرده بود .

 

 در آیین تدفین این گورستان ، میخهایی در اطراف اسکلتها  کشف شده است که متعلق به هیچ تابوتی نیست .

 

 فروزانفر با تاکید بر این موضوع که در این گورها از تابوت  استفاده  نشده گقت : تدفین ها  به صورت  تابوتی نبوده  و زیر اسکلتها  نیز اثری از چوب دیده نشده است . اما میخهایی برای نگهداری از صفحه ای چوبی  روی نوک تیز برخی میخها دیده شده است .

 

 وی افزود : این میخها تنها در گور زنان و دختران  کشف شده  و گور مردان  و کودکان فاقد میخ است .

 

این موضوع نشان می دهد : زنان در این دوران با آیین و آداب  خاصی تدفین  می شدند .

گورها به صورت چاله ای کنده شده و از آنجا که فضای گور بسیار تنگ است ، جسد بدون تابوت در گور گذاشته شده است .
 

 وی همچنین درباره کشف توده های میخ  در بالای سر و زیر پای اسکلتها گفت : وجود این توده ها خیلی عجیب است  و در حال حاضر  پاسخی برای آن نداریم  اما احتمالا به آیینی در تدفین زنان مربوط می شود که از آن بی اطلاعیم.

شواهد بدست آمده از تدفین زنان در این گورستان نشان می دهد ، احتمالا در اواخر دوره ساسانی  زنان از منزلت و جایگاه ویژه ای برخوردار  بوده اند .

کشف میخ هایی در اطراف اسکلتهای به دست آمده از گورستان پهلوج  در پشت سد البرز در مازندران ، معمای تازه باستان شناسان در این گورستان  اواخر دوره ساسانی شد .

به گزارش ایونا ، بررسی  جنسیت اسکلتها و میخهای کشف شده نشان  می دهد احتمالا از این میخها برای نگه داشتن  صفحه های  چوبی ، برای گور زنان استفاده می شده است .

پژوهشهای علمی و بررسی  انسان شناسی  روی اسکلتهای  گورستان  پهلوج  که در آنها  از (میخ) برای آداب تدفین استفاده می شده است و از  آنجایی که سر تیز  میخها رو به بالا  بوده ، احتمال داده می شود جهت نگهداری  صفحه های چوبی مورد استفاده بوده است .

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *