رفتن به نوشته‌ها

آموزش راز جنسیت پیش از الفبا؟

آناتومی و رشد بدن، و بلوغ و کشش جنسی در زن ومرد به نوجوانان، که در طول زمان به اثبات رسیده و پژوهش های متعدد علمی هم بر آن صحه گذاشته، بر دو اصل استوار است. اول، ادامه حکمرانی شرم و حیای بی جا بر طرح ریزی دروس امور جنسی، و دوم، نادانی و شرم و حیای قابل درک والدین برای تشریح نقش آلات تناسلی در روابط جنسی و پاسخگویی به پرسش های باز و بی پرده فرزندانشان درباره انواع تماسهای جنسی و راههای جلوگیری از بارداری.

با این حال، شمار مراجعه والدین به انجمن های راهنمایی روابط خانوادگی جای تردید باقی نمی گذارد که بیشتر آنها مخالف آگاه شدن فرزندانشان نیستند، فقط از گفتگوی بی پرده با آنها وحشت دارند. انجمنی که از طریق تلفن و اینترنت با والدین دلواپس در تماس است، نتیجه بخش ترین توصیه خود به پدر و مادرها را همان گفتگوی باز و صریح در درون خانواده یافته و با اشاره به پژوهشی که انجام داده، می گوید دختران نوجوان در این خانواده ها، دیرتر از سایرین وارد روابط جنسی کامل می شوند، از دیگر هم سن های خود بیشتر از راه های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، و در نتیجه، شمار بارداری های ناخواسته و موارد سقط جنین در این گروه نادر است.

ولی، گروه های مذهبی و اخلاقی مخالف، با پشتیبانی رسانه های محافظه کار، مسئله را در همین باز کردن هر چه بیشتر امورجنسی و تشریح بی پرده روابط بین دو نفر برای نوجوانان می بینند. به عقیده آنها، مدارس بهتر است بجای یاد دادن شیوه های جلوگیری از بارداری، از فواید امساک بگویند.

سال ها است که موضع مقامات آموزشی، راضی نگاهداشتن دو جناح موافق و مخالف بوده است. از یک طرف، پذیرفتن اهمیت و ضرورت آگاه کردن نوجوانان، و از طرف دیگر، پرهیز از اجباری کردن دروس امور جنسی، از ترس امتناع مدارس مذهبی از تن دادن به آن.

نتیجه آن شده است که ماهیت بیشتر دروس امورجنسی، در پشت پرده ای از ابهام و طفره رفتن های ناشی از محافظه کاری باقی مانده است. برای دانش آموزان سی سال سال پیش هم، کتاب های درس امور جنسی با عکس هایی از جفت گیری حشرات برای تشریح چگونگی تولید مثل، اسباب تفریح و خنده بود؛ چه برسد به دانش آموزان امروزی که اگر از جزئیات علمی امر و راههای جلوگیری از بارداری بی خبر باشند، ولی خوب می دانند که بچه چطور درست می شود و چگونه به دنیا میاید. اگرچه که در این دیار، زایمان طبیعی هروز نادرتر، و عمل سزارین معمول تر شده است.

هشدار جدید طرفداران اجباری کردن آموزش امور جنسی در دبستان ها این است که دوران ملاحظه کاری به سر آمده است و با انتشار آمارهای نگران کننده از اثرات وعواقب نادانی نوجوانان بر زندگی خود و سلامت جامعه، می گویند بریتانیا باید بین ادامه ملاحظه کاری های اخلاقی و مذهبی و وخیم تر شدن مشکلاتی مثل افزایش موارد بارداری و سقط جنین در میان دختران زیر سن قانونی، و شیوع بیماریهای مقاربتی و خطر گسترش ویروس اچ-آی-وی، راه خود را انتخاب کند.

در میان این مباحث بود که دو سازمان حمایت از سلامت خانواده، اجباری کردن دروس مربوط به سکس در دبستان ها را هم پاسخگوی مشکلات ندیده و گفتند راز جنسیت را باید پیش از آشنایی با الفبا شناخت.

سایمون بلاک، مدیر عامل سازمان بروک، گفت همه می دانیم که سن ظهور کنجکاوی درباره سکس و اولین تماس های جنسی در بین نوجوانان، خواه ناخواه کمتر شده است و مسئولیت طراحان امور آموزشی، آگاه و آشنا کردن نوجوانان با واقعیات زندگی است؛ پس اگر ما آموزش امور جنسی را پیش از رسیدن کودکان به سن بلوغ آغاز کنیم، به این احتمال قوت بخشیده ایم که، در هنگام بلوغ و بعد از آن، بدانند که چه می کنند و با عواقب آن اشنا باشند.

در شرایطی که والدین دانش آموزان در این دیار هنوز حق معاف کردن فرزندان خود از حضور درکلاس درس امور جنسی را دارند، شما واکنش مخالفان اجباری کردن این دروس درکودکستانها را در ذهن تصویر کنید.

""
در آغاز سال تحصیلی دیگری در بریتانیا، یک موضوع درسی همچنان داغ و لاینحل مانده: آیا آموزش امور جنسی در مدارس را باید اجباری کرد یا نه؛ و اگر لازم و ضروری است، از چه سنی؟ در جدید ترین و بحث انگیز ترین پیشنهاد، این امر از اولین سال کودکستان و پیش از یادگیری الفبا توصیه شده است!

موضوعی را که موافق و مخالف آموزش امور جنسی در مدارس یکسان درباره اش نگران هستند، پائین تر رفتن سن شروع اولین تماسهای جنسی بین نوجوانان است. تماسهایی که به دلیل نادانی قابل انتظار آنها، بریتانیا را رکورد دار موارد بارداری و سقط جنین در میان دختران دانش آموز در سراسر اروپا کرده است.

نگرانی دیگر، افزایش سریع موارد ابتلا به بیماری های مقاربتی در میان نو جوانان، و بی اعتنایی ظاهری آنها به خطر ابتلا به ویروس اچ-آی-وی است. با این وجود، انجمن های امور اجتماعی و رسانه های محافظه کار، همچنان مخالف اجباری کردن آموزش جنسی در مدارس هستند؛ بعلاوه، بسیاری از پدر و مادرها هم از تصور نشستن فرزند دبستانی شان در کلاس آموزش واقعیات مربوط به روابط جنسی، وحشت زده هستند. غافل از اینکه به تازگی، دو نهاد پرسابقه و معتبر حمایت خانواده در این کشور خواستار اجباری کردن آموزش جنسی در کودکستان ها شده اند!

استدلال طرفداران کمتر انقلابی اجباری کردن آموزش

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *