رفتن به نوشته‌ها

میزان رضایتمندی از زندگی کجای ایران بیشتراست ؟

معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در چندسال گذشته تحقیقاتی در این خصوص انجام داده و شاخص‌های رضایتمندی زنان از خود و وضعیت زندگی و محیط تحصیل و اطرافشان را بدست‌ آورده است.

رضایت از زندگی با خانواده همچنان درصد بالایی در میان ایرانیان دارد و به عبارتی دیگر اکثر جوانان ایرانی و اعضای یک خانواده همچنان ترجیح می‌دهند که تا پیش از ازدواج در کنار خانواده خود زندگی کرده و پس از آن هم درمیان اعضای خانواده جدید خود باشند. بر اساس پژوهش هایی که از سوی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در این زمینه انجام شده، شاخص «رضایت از زندگی با خانواده» در همه استانها در سطح بالایی قرار دارد.

نتایج پژوهش‌ها میان زنان و دختران ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد که ساکنان استان قزوین با ۹۵/۹۹ درصد بالاترین رضایت از زندگی درکنار خانواده را دارند و در مقابل زنان همدانی در همین بازه سنی نیز با ۸۵/۲۴ درصد در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته‌اند؛ رتبه‌ای که البته شاخص آن همچنان بالاست و از علاقه مندی و رضایت زنان ایرانی به زندگی در کنار خانواده حکایت می‌کند.

«رضایت از زندگی با دوستان» نیز شاخص دیگری است که در محاسبه میزان رضایت و وضعیت زندگی زنان در آمارهای منتشر شده توسط معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است. در این آمار، زنان هرمزگانی ۱۵ تا ۲۴ ساله با ۰۱/ ۸۸ درصد بیش تر از سایر هموطنانشان از زندگی با دوستانشان رضایت دارند و زنان جوان اصفهانی ۱۵ تا ۲۴ نیز با ۷۰/۰۳ درصد در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته اند.

زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله خراسان جنوبی نیز با ۰۸/ ۹۵ درصد رتبه اول در رضایت از محل تحصیل را به خود اختصاص داده اند. این در حالیست که پایین ترین میزان رضایت از محل تحصیل در کشور نیز با ۶۵/۶۱ درصد به زنان چهارمحال بختیاری تعلق دارد.
در شاخص مربوط به رضایت از محیط زندگی، زنان قزوینی با ۳۶ /۷۹ درصد سرآمد هستند و زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله ساکن خراسان جنوبی کمترین میزان رضایت از محیط زندگیشان را با ۶۵/۵۸ درصد، دارند.

در شاخص های مربوط به رضایت شغلی نیز زنان ساکن خراسان جنوبی پایین ترین جایگاه را با ۰۴/ ۶۵ درصد به خود اختصاص داده اند. این درحالیست که در شاخص مربوط به رضایت از درآمد، زنان ساکن استان مرکزی با ۵۵/ ۸۰ درصد در بالاترین سطح از رضایت قرار دارند و زنان زنجانی با ۳۷/ ۳۹ درصد از درآمدشان کمترین رضایت را دارند.

شاخص‌های رضایت از زندگی در میان زنان غیر شاغل، فاقد درآمد و غیر محصل نشان دهنده نتایج متفاوتی است. زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله غیر محصل آذربایجان غربی با ۷۱/۲۳ درصد بالاترین میزان رضایت از زندگی را در میان این دسته از زنان دارند. زنان سمنانی نیز در همین شاخص با ۴۹ / ۳۱ درصد در پایین ترین رده جدول قرار گرفته اند.

در میان زنان غیر شاغل نیز زنان اردبیلی با ۷۴/۴۹ درصد پایین ترین میزان رضایت از زندگی را در میان هم میهنانشان دارند.

زنان فاقد درآمد لرستانی نیز با ۸۴/ ۹۶ درصد، بیشترین رضایت از زندگی را به خود اختصاص داده‌اند. زنان خراسان شمالی با ۶۹ / ۸۰ درصد نیز دارای پایین ترین رتبه در این شاخص هستند.

«رضایت از خود» نیز شاخصی است که زنان خراسان جنوبی با ۹۳/۳۲ درصد نخستین جایگاه را به در کشور به خود اختصاص داده اند. همچنین زنان اردبیلی با ۸۰/۰۳ درصد کمترین میزان رضایت از خود را دارند.

ایسنا

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *