رفتن به نوشته‌ها

مواد مخدر سامانه خانواده را هدف گرفته!

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده است، گفت: امروزه آسیب‌های اجتماعی در منزل خیلی از افراد را زده و بی‌سواد و باسواد، فقیر و غنی، پیر و جوان را درگیر کرده اما هنوز برخی افراد خودشان را به خواب زده‌اند.

به گزارش ایسنا، سیدحسن موسوی‌چلک در اولین همایش تخصصی و علمی نقش مشارکت‌های اجتماعی در کنترل و کاهش مواد مخدر و روانگردان‌ها که با حضور مسئولین، مدیران، اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، شهرستان ساری برگزار شد، با بیان اینکه مردم دغدغه مواد مخدر ندارند، گفت: مواد مخدر در خانه‌ها را زده اما باز هم برخی افراد خودشان را به خواب زده‌اند.

وی اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد پرچمدار مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر هستند و 90 درصد خدمات پیشگیری از اعتیاد توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود.

این مقام مسئول در ستاد با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در منزل خیلی از افراد را زده و بی‌سواد و باسواد، فقیر و غنی، پیر و جوان و … را درگیر کرده است، افزود: جزیره‌ای کردن حوزه اعتیاد، اشتباه فاحشی است که در این زمینه صورت گرفته است، نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده است.

موسوی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی و رفاهی نباید تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: سیاست‌زدگی و جانب‌داری سیاسی در حوزه اجتماعی، ظلمی است که قابل بخشش نیست.

وی با بیان اینکه از 157 کشور بررسی شده شاخص نشاط کشور ما در ردیف 115 قرار داشت، ادامه‌ داد: شاخص‌ اختلالات روحی و روانی در ایران در حال افزایش است. نیاز به خلق شادی‌های گروهی و جمعی داریم و شادی هم فقط به مفهوم خندیدن نیست و امید و احساس پویایی هم شادی‌آور است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران یادآور شد: اگر مصرف مواد مخدر از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی تغییر کرده، مصرف مشروبات الکلی افزایش یافته. تحلیل‌ها نشان می‌دهد مردم به دنبال شادی هستند.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها در حوزه اجتماعی باید تغییر یابد، ادامه‌ داد: در کشور، دغدغه امور اجتماعی نداریم و وقتی این مسائل به خیابان کشیده می‌شود تازه دستور می‌دهیم که جمع‌آوری شود.

موسوی با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی متولی ندارد و طبیعی است که کسی در این حوزه مطالبه‌گری نخواهد کرد، گفت: آن‌قدر در حوزه اجتماعی مداخله کردیم که مردم توقع دارند دولت در حوزه درمان فرزند معتاد هم ورود پیدا کند.

موسوی با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی باید بر مبنای سیاست‌گذاری تدوین شود،افزود: ما قیم مردم و سازمان‌های غیردولتی در حوزه اجتماعی نیستیم.

موسوی با اشاره به فعالیت 2 هزار و 89 سازمان مردم‌نهاد در حوزه مواد مخدر در سح کشور، اظهار داشت: مشارکت را به منزله تعداد سمن‌ها قرار ندهیم. مشارکت لازمه مدیریت هوشمند اجتماعی است، با این شرط که مشارکت‌ها را مورد بهره‌برداری سیاسی قرار ندهیم.

در ادامه این همایش علیرضا مرادی دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان مازندران اظهار داشت: دولت به دنبال اجتماعی کردن برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است. سابقه نشان می‌دهد با این همه اقدامات دولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، امروز در چه جایگاهی قرار داریم، بنابر این لازم است دست نیاز به سوی مردم دراز کنیم.

مرادی افزود: با توجه به اینکه 98 درصد از مردم ما پاک هستند، باید از ظرفیت این افراد برای کمک به آسیب‌دیدگان ‏استفاده شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری مجدانه تیم دولت در مازندران، جلسات شورای هماهنگی مواد مخدر را به شهرستان‌ها بردیم، ‏متذکرشد: در پایان آذرماه، یازدهمین جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر استان را برگزار کردیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ادامه این نشست سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران اظهارداشت: مواد مخدر به عنوان شوک هزاره سوم، همه ‏کشورها را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان ملل بالغ بر 250 میلیون مصرف کننده مواد مخدر و وران‌گردان در دنیا وجود دارد، ‏افزود: گردش مالی قاچاق مواد مخدر باعث شده در کنار تجارت اسلحه، نفت و توریسم به عنوان صنعت غیرقانونی جایگاه ‏ویژه داشته باشد.

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *