رفتن به نوشته‌ها

نرخ طلاق در متاهلان زیر سن رشد بسیار بالاست …

● یکی از استدلال های مدافعان ازدواج دختران کم سن، پایین بودن نرخ طلاق در ازدواج های قبل از سن رشد است. برای راستی آزمایی این ادعا، به تحلیل آماری میزان طلاق ویژه سنی (نسبت طلاقها به ازای هر ۱۰۰۰ زن متاهل در هر گروه سنی) مراجعه می کنیم که در جدول زیر آمده است. (منبع: سالنامه آمارهای جمعیتی 1396، بخش اول: طلاق در ایران. نوشته محمدباقر عباسی و همکاران. تهران: سازمان ثبت احوال کشور، دفتر امار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت. بهار 97، ص 89)
● اعداد جدول نرخ طلاق در گروه های سنی، نشان می دهد که میزان طلاق در متاهلان گروه سنی زیر 20 سال بالاترین میزان طلاق در بین گروه های سنی زنان متاهل است. نرخ طلاق در زنان متاهل ده تا چهارده ساله، حدود 29 در هزار است که بیش از دو برابر نرخ طلاق در زنان متاهل بیست و پنج تا بیست و نه ساله (12.5 در هزار) است. (در تعدادی از استان های کشور، نرخ طلاق زنان متاهل زیر پانزده سال، بالاتر هم هست، مثلا در کرمانشاه، کردستان و مرکزی بیش از 50 در هزار است) نرخ طلاق گروه سنی پانزده تا نوزده سال نیز بالاست و به حدود 30 در هزار می رسد.
● البته می توان استدلال کرد به دلیل وقوع کمتر ازدواج در گروه سنی زیر 15 سال، باید نرخ طلاق این گروه سنی را با احتیاط تفسیر کرد. اتفاقا نرخ طلاق این گروه سنی که در انتخاب همسر و ازدواج و بعدتر طلاق خود عاملیتی ندارند و ازدواج آنها اجباری و ترتیب یافته است، بیشتر مایه نگرانی و قابل تامل است.
● زنان متاهل زیر 18 سال (سن رشد) نمی توانند درخواست طلاق کنند. وقوع طلاق در بین این زنان، مربوط به مواردی است که شوهر طلاق داده یا پدر (ولی قانونی) درخواست طلاق را ارائه داده و پیگیری کرده است. زنان متاهلی که قبل از سن رشد ازدواج کرده اند، بعد از رسیدن به هجده سالگی می توانند طلاق بگیرند و می گیرند و بخشی از نرخ طلاق در گروه های سنی بالاتر را به خود اختصاص می دهند. جدول آماری نرخ طلاق برحسب سن زوجه حین ازدواج، دقیقا چنین اطلاعاتی را بیان می کند که متاسفانه از سوی ثبت احوال منتشر نشده، داده هایی که نشان می داد نرخ طلاق در بین زنان ازدواج کرده قبل سن رشد، بسیار بالاتر از اعداد جدول زیر است.
● نرخ بالای طلاق در بین متاهلین گروه سنی زیر 20 سال، با نتایج تحقیقات علم روانشناسی نیز هماهنگ است که ازدواج قبل 20 سالگی را توصیه نمی کند. آیا حقایق آماری بالا بودن نرخ طلاق در بین دختران زیر سن رشد، به تجدیدنظر مدافعان کودک همسری و ازدواج دختران در سن پایین منجر می شود؟
منتشر شده در اخبار طلاقطلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *