رفتن به نوشته‌ها

اصلاح قوانین فرزند خواندگی و بهبودی روند !

پس از بازنگری در قانون فرزندخواندگی در سال 1392، شاهد تغییراتی مثبت در امکان به فرزندخواندگی گرفتن بودیم؛ به طوری‌که این وضعیت طی سه سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.

به گزارش مهرخانه، آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود 1400 کودک از سوی سازمان بهزیستی کشور به خانواده‌ها به عنوان فرزندخوانده سپرده می‌شوند. به گفته مسؤولان، این رقم در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است که دلیل آن به تسهیل قانون فرزندخواندگی بازمی‌گردد. براساس این قانون که در سال 92 مورد بازنگری قرار گرفت، دختران مجرد بالای 30 سال و خانواده‌های دارای فرزند نیز می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند.

رشد فرزندخواندگی در تهران بالاتر از میانگین کشوری است
پیش از این حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود که در سال ۹۴ و ۹۵ آمار فرزندخواندگی ۳۰ درصد افزایش یافته است. برای اطلاع از آخرین وضعیت فرزندخواندگی به سراغ محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور رفتیم. او در گفت‌و‌گو با مهرخانه بیان کرد: طی سه سال گذشته، از سال 92 بیش از 50 درصد آمار فرزندخواندگی در کل کشور بالا رفته اما در بعضی از استان‌ها مانند تهران این رقم بالاتر از متوسط کشور است.

شرایط سرپرستی کودکان بدسرپرست
نفریه درباره چرایی افزایش 50 درصدی فرزندخواندگی طی سه سال گذشته تصریح کرد: این افزایش، نتیجه قانون مصوب سال 1392 بود. هرچه از ابلاغ این قانون می‌گذرد، اجرایی‌تر می‌شود. مثلاً در حال حاضر می‌توان کودکان بدسرپرست را نیز به شکل امین موقت به فرزندخواندگی سپرد. البته در قانون جدید اگر از خانواده‌های کودکان بدسرپرست سلب صلاحیت شود، آن‌ها را به فرزندخواندگی هم می‌دهیم. همچنین خانواده‌های دارای فرزند نیز می‌توانند کودکان را به فرزندخواندگی بگیرند.

قانون جدید فرزندخواندگی را تسهیل کرده است
او ادامه داد: از دیگر مزایای قانون مصوب سال 1392 این است که سن فرزندخواندگی افزایش پیدا کرد و شرایط روشن‌تر شد. قانون قبلی در سال 1353 تصویب شده بود و برای آن زمان خوب بود اما طی سال‌های اجرای آن، ضعف‌های مختلفی در آن دیده شد. سال 1383 پیش‌نویسش قانون جدید توسط بهزیستی و قوه قضاییه تهیه و به مجلس ارایه شد و در سال 1392 تصویب و ابلاغ شد. قانون جدید، 37 بند و 17 تبصره دارد؛ از قوانین پیش‌رو است و واگذاری کودکان را به خانواده‌ها آسان کرده است.

برای هر کودک، هفت خانواده متقاضی داریم
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد متقاضیان سرپرستی گفت: برای هر کودک، هفت خانواده متقاضی داریم. اکثر خانواده‌ها کودکی با سن پایین می‌خواهند. به همین دلیل در حال حاضر برای تغییر نگرش در پذیرش فرزند تلاش می‌کنیم خانواده‌ها کودکان با سنین بالاتر و کودکانی که مشکلات و بیماری‌های خفیفی دارند را به فرزندخواندگی بپذیرند.

لزوم فرهنگ‌سازی برای پذیرش کودکان بالای 2 سال و کودکان دارای معلولیت
پیش از این نیز انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود که ایجاد امکانی برای به سرپرستی گرفتن کودکان از سوی خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند، منجر به افزایش شانس کودکان بی‌سرپرست برای حضور در میان خانواده‌ها شده است.

به گفته او خانواده‌هایی هستند که حاضرند پذیرش یک کودک دارای نقص عضو و معلولیت را بپذیرند و باید در این رابطه فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد. کودکان دارای معلولیت حق زندگی در میان خانواده‌ها را دارند و تمام تلاش بهزیستی این بوده که شرایطی را برای واگذاری سرپرستی آن‌ها فراهم سازد.

براساس گفته‌های بندپی اگر کودکی تا 2 سالگی شانس حضور در یک خانواده را پیدا کند، از مراکز سازمان بهزیستی خارج می‌شود، اما اگر این اتفاق محقق نشود، کمتر خانواده‌ای از پذیرش او استقبال می‌کند و این موضوع به چالشی برای کودکان بی‌سرپرست تبدیل شده است.

۱۰ هزار کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند
در حال حاضر ۵۹۰ مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ هزار کودک در این مراکز نگهداری می‌شوند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک نیز در خانواده‌های جایگزین زندگی می‌کنند.

منتشر شده در اخبار خانوادهاخبار کودکان و جوانان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *