رفتن به نوشته‌ها

بحران طلاق هر روز نگران کننده‌تر می‌شود …

یک استاد حوزه و دانشگاه در نشت تجرد قطعی دختران و راه‌های برون رفت از آن با بیان اینکه زندگی مجردی به یک افتخار اجتماعی تبدیل شده است، گفت: این دستاورد فرهنگ غرب است و نفوذ فرهنگ غربی و معرفی رفتارهای ضد اخلاقی از علت‌های دیگر تجرد دختران است.
به گزارش مهرخانه، به نقل از فارس، نوزدهمین نشست مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با موضوع تجرد قطعی دختران و راه‌های برون رفت از آن با حضور بانکی پور (عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان)، کرمی (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) و نیلچی زاده (استاد حوزه و دانشگاه) برگزار شد.
بانکی پور در این نشست دلیل بالا رفتن آمار خانم‌های مجرد بالای 30 سال را از لحاظ جمعیت شناختی مورد بررسی قرار داد و گفت: اگر به جمعیت سال 55 تا 60 نگاه کنیم دختران آماده به ازدواج این دهه تعدادشان به مراتب بیشتر از پسران است، تمایل دختران به ازدواج با پسران بزرگتر از خود، تمایل پسران به ازدواج با دختران کوچک‌تر، نابرابری تعداد پسران و دختران باعث کاهش ازدواج نسل دهه شصت و به وجود آمدن بحران شده است. در دو دهه اخیر تعادل جمعیتی برگشته و تعداد دختران زیر 25 سال با پسرانی که 5سال بزرگ تر هستند برابر است.
وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر نگرانی مربوط به نسل دهه شصت، فراهم کردن امکان ازدواج و حل مسائل اقتصادی، عاطفی، زیستی این افراد است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: عدم امکان ازدواج فقط دلیل ازدواج نکردن دختران نیست، غلبه رویکرد تحصیلی، خو کردن به تنها زیستی، زندگی با پدر یا مادر تصمیم برخی دختران برای ازدواج نکردن است.
بانکی پور به غیر نرمال بودن منحنی فاصله سنی ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین طلاق‌ها برای هم‌سال‌هاست و بهترین شاخص برای مقایسه سن و ازدواج مقایسه نسبت ازدواج با طلاق است آمارها در سال‌های اخیر بالا رفتن طلاق‌ها را نشان می‌دهد به طوری که می‌توان پیش بینی کرد به زودی هر ازدواج منجر به طلاق شود یعنی یک به یک شدن نسبت، و این مسئله بحران است.
وی یکی از راهکارها را پایین آوردن سن ازدواج دانسته و افزود: در آمار سال 94 علی رغم کم بودن ورود به ازدواج سن ازدواج پایین آمده است.
در ادامه این نشست کرمی با اشاره به تحلیل وضعیت موجود گفت: تجرد قطعی یک مفهوم آماری است. حدس ما نشان می‌دهد به دلیل افزایش طول عمر، مفهوم جوان، بالا بردن سن میانسالی و پیری، سن تجرد قطعی افزایش پیدا می‌کند. فعلاً ما در شرایطی هستیم که مشکلی به لحاظ جمعیتی نداریم ولی برای دهه 1400 تا 1410 انفجار جمعیتی(baby bomb) پیش بینی می‌شود. همان طور که در دهه 1340 این انفجار جمعیتی را داشتیم. الان متولدین دهه 60 به مرحله تولید مثل رسیده‌اند و فرزندان این افراد قرار است 20 سال دیگر ازدواج کنند که باز دوره مضیقه ازدواج است.
اوی تصریح کرد: فضایی که الان به دلیل بحث جنگ تحمیلی، مهاجرت پسران، عدم تمایل به ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق و عدم امکان ازدواج دوم به وجود آمده با شیب ملایم‌تری در دوره‌های دیگر تکرار خواهد شد. هرم سن جمعیت در ایران بر خلاف شکل منطقی آن که باید از قاعده به بالا شیب ملایم داشته باشد به دلیل انفجار جمعیت کم و زیاد می‌شود و بایستی این انفجار جمعیت در 60 ،50 سال با مدیریت کنترل شود.
کرمی در ادامه بحث تکثر فرهنگی جامعه را مطرح کرد و گفت: قبل از راهکار دادن بایستی این تکثر فرهنگی و مسائل اجتماعی فهمیده شود تا بتوان راه حل پیدا کرد.
نیلچی زاده در ادامه این نشست در مورد علت‌های تجرد دختران گفت: تغییرات فرهنگی کشور در نوع نگاه و سبک زندگی تغییرات اساسی ایجاد کرده است. تنها زیستی (single life) امروزه یک افتخار و ارزش است و این دستاورد فرهنگ غرب است. تحسین‌های اجتماعی، فرهنگی برای تأخیر سن ازدواج، تحقیر تقلیل سن ازدواج، نفوذ فرهنگ غربی، معرفی رفتارهای ضد اخلاقی، آموزش و ترویج روابط نامشروع بین دختر و پسر از علت‌های دیگر تجرد دختران است.
وی در ادامه به مهاجرت دختران از محیط‌های کوچک به محیط‌های بزرگ به جهت تحصیل و یافتن شغل اشاره کرد و ادامه داد: استقلال و موفقیت دختران یک امتیاز قلمداد می‌شود در حالی که رشد فزاینده دختران در دانشگاه‌ها و در پی آن تجرد دختران تبدیل شدن موفقیت به بحران است و این مستقل بودن زنان امروز تکبر اجتماعی همراه با تحقیر اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
نیلچی‌زاده عامل فرهنگی را مهم ترین عامل وضعیت موجود دانست و تغییر فضای فرهنگی را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و ادامه داد: بررسی راهکارها توجه به بحث پایش و پویش را ضروری می‌کند پایش مثل دیده‌بان تیزی است که کوچک ترین تغییر را بررسی و پویش فرهنگ‌های مثبت را تقویت می‌کند. پس باید در بعد روانشناسی رفتارسازی اساسی صورت گیرد.
وی کم رنگ شدن احکام دین، کم رنگ شدن نقش خانواده در همسر گزینی را موانع مهمی برشمرد و افزود: توجه به تمام عوامل ازدواج، معرفی امن و سالم، نظارت و بازرسی الگوها و رفتارهای مجموعه‌های فرهنگی که در حوزه همسریابی فعالیت دارند امور مهمی هستند.
همچنین نیلچی زاده ارزیابی سه شناسه عقلی، نشاط و سن تقویمی را برای تخمین فاصله سنی ازدواج دختر و پسر لازم دانست.
منتشر شده در اخبار طلاقاخبار گزارش و آمار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *