رفتن به نوشته‌ها

امور اجرایی در حوزه ازدواج در اختیار بخش‌های مردمی باید باشد

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما آماده دادن مجوز به جوانان علاقمند به فعالیت در حوزه ازدواج سالم و تحکیم خانواده هستیم البته اقدامات ما شامل مراکز مشاوره ازدواج نمی‌شود.

به نقل از ایسنا، رضا حجتی با اعلام این خبر اظهار کرد: مراکز مشاوره ازدواج نیازمند مجوز تخصصی هستند که باید از سوی اداره کل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان صادر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی جوانان در زمینه ازدواج بد عمل کرده‌ایم، گفت: ما مسیر را اشتباه رفته‌ایم و وجود ۱۱میلیون جوانی که سن ازدواج آنها گذشته است و نتوانسته‌اند ازدواج کنند یا تمایلی به این کار نداشته‌اند نشان‌دهنده عملکرد بد تمام دستگاه‌های حاکمیتی چه در بخش نظارت، چه سیاست‌گذاری و چه پشتیبانی در زمینه ازدواج است و قوای سه‌گانه در این زمینه مقصر هستند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه سمن‌های ازدواج اظهار کرد: سیاست ما تشویق، ترغیب و توانمندسازی سمن‌های جوانان از جمله سمن‌های ازدواج است و شعارمان ازدواج آگاهانه، عاقلانه و زندگی عاشقانه است.

وی درباره آمار تعداد سمن‌های ازدواج جوانان در کشور گفت: دست‌کم در هر استان یک سمن جوانان در حوزه ازدواج فعالیت می‌کند البته تعداد آنها در کلان‌شهرهایی مانند تهران بیشتر است.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه وظیفه دولت در زمینه توانمندسازی جوانان برای ازدواج در حوزه سیاست‌گذاری، پشتیبانی و نظارت تعریف می‌شود، اظهار کرد: امور اجرایی در حوزه ازدواج در اختیار بخش‌های مردمی است و در این زمینه سمن‌های جوانان می‌توانند فعال باشند. در واقع تمام کارهای اجرایی در حوزه ازدواج و خانواده باید از سوی خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌های مردمی انجام شود.

وی تاکید کرد: دولت هیچ وظیفه تصدی‌گرایانه‌ای در حوزه ازدواج نمی‌تواند داشته باشد و نباید این کار را انجام دهد چراکه مفید نیست. در زمینه همسان‌گزینی نیز بخش‌های اجتماعی مانند سمن‌ها باید فعالیت کنند و به جوانان در زمینه انتخاب درست همسر، مشاوره قبل از ازدواج و مراحل پس از ازدواج کمک کنند. دولت می‌تواند در قالب اعطای وام‌های کم‌بهره از طریق بانک‌ها به زوجین جوان برای ازدواج کمک کند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: دولت همچنین باید وظیفه نظارتی خود را نیز در حوزه ازدواج انجام دهد و بر فعالیت مراکز مرتبط با ازدواج نظارت کند. به عنوان نمونه به گونه‌ای عمل کند که برخی مراکز مشاوره ازدواج از موقعیت خود سوءاستفاده نکنند علاوه بر آن در زمینه توانمندسازی جوانان بکوشد.

حجتی در پایان اظهار کرد: خانواده‌ها در زمینه‌هایی مانند همسان‌گزینی، مشاوره قبل از ازدواج و پشتیبانی برای فراهم کردن امکانات لازم برای شروع زندگی نیازمند حمایت هستند. سمن‌ها یا شرکت‌های خصوصی می‌توانند در این حوزه موثر عمل کنند. هر چقدر خدمات سهل‌الوصول‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد آسان‌تر می‌توانیم بر مشکل ازدواج جوانان فائق شویم.

منتشر شده در اخبار ازدواجاخبار موسسه

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *