رفتن به نوشته‌ها

قوانین وارونه موجب بی عدالتی بین زوجین

موسسه امین

از آنجا که موضوع طلاق و اختلافات همسران به بحرانی ترین دوره خود در تاریخ کشور رسیده و هر روزه شاهد افزایش تعداد پرونده های خانوادگی در جامعه خود هستیم ضمن نشستی با ریاست کمیته حفظ و صیانت از خانواده استان تهران دلیل عمده این امر و هجوم بی سابقه افراد به دادگاههای خانواده را جویا شدیم .

حجة الاسلام والمسلمین  دکتر اردبیلی مدیر موسسه امین و رییس کمیته صیانت از خانواده در یک گفتگو با روابط عمومی موسسه امین ، دلایل عمده این امر را چند موضوع به هم متصل دانسته و گفتند : طبق نظر سنجی ها و برآوردی که از سطح جامعه به ویژه تهران میتوان نمود 1- فرو ریزش اخلاق و کاستی در شعور اجتماعی 2-خلاء قوانین نظام مند و روز آمد خانواده از سوی قانون گذار 3- ورود مشاورین عرفی و خانواده های غیر حرفه ای و غیر متخصص 4 – مشکلات مالی و توجه بیش از حد به ظواهر مادی و نیازهای غیر ضرور در زندگی مشترک. بزرگترین و اصلی ترین عامل در این میان آماده نبودن خانواده ها برای تحول از  جامعه سنتی به جامعه مدرن میباشد که در ابزارها و درخواستها این تحول درخواست ولی در عمل مقاومتی شدید بین جامعه مشاهده میگردد و تن ندادن به توابع و آثار جامعه مدرن بخش عمده این نابهنجاری را ایجاد کرده از وسی دیگر قانون گذار نیز آماده تطبیق قوانین با نیاز و توان و اهداف جامعه را نداشته و از آنجا که جامعه ایرانی یک طیف از پسا مدرن تا پیشا سنتی را در خود جای داده قانون گذار در یک گیجی و خلاء مدیریتی نیمتواند برای همه جامعه موازینی را قرار دهد که همه از آن بهره مند شوند به طور مثال با قرو ریزش اخلاق و ناکار آمدی قانون و ورود افراد آینده نگر با مهارت کافی و حمله مسائل و مشکلات مادی زنان با توهم دریافت حقوق حقه خود با ابزارهای نابخردانه و نه گفتگوی سالم و کارآمد شکایتهایی را از جمله درخواست مهریه و نفقه و اجرت المثل و غیره نموده و مرد را به چالش مالی فرا میخوانند که در این بین مصلحان اجتماعی و خوانواده های  طرفین به جای فرو نشاندن این شعله مرگ آسا بدان دامن زده و با حمایتهای بی دریغ و جاهلانه زمینه فرو ریزش خانواده را فراهم میاورند . اینجا است که باید نقش مشاورین متعهد و حرفه ای و وجود قوانین کارآمد به اضافه روند اقتصادی سالم موجبات سالم سازی روابط بین همسران را فراهم آورد .

علاوه آنکه قانون گذار به صورت وارونه و منفعل نسبت به موضوع وارد شده و زمینه بزه را بیشتر فراهم میکند .البته نباید نقش برخی وکلای بزه کار و سیاه نما و فرصت طلب خانواده را نادیده گرفت . که به جای تولید روند مصلحانه بیشتر برای آتش زدن و فرو ریزش خانواده تلاش مینمایند تا به حق الوکالة خویش و حتی ما زاد از آن برسند .

کاهش طلاق بدون سه عنصر فوق ممکن نخواهد بود .

بنابراین توصیه میشود به تمام خانواده ها که با گفتگو و مصالحه و دیده گذشت و تدبیر فقط با متخصصین و مشاورین حرفه ای خانواده وار شور شده و از حمایتهای احمقانه دوستان و یا اطرافیان جدا خود داری نمایند .

از سوی دیگر دولت نیز با تبلیغ و ترویج موضوع مشاوره حرفه ای و تخصصی خانواده( و نه هر مشاوری ) زمینه حضور و نیاز به این چنین مشاورانی را برای جامعه پدید اورد.

مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج خانواده یک ضرورت امروزین است که با بی توجهی به آن هر روزه شاهد افزایش جایی ها خواهیم بود .

روابط عمومی موسسه امین

منتشر شده در اخبار طلاقاخبار موسسه

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *