رفتن به نوشته‌ها

آخرین وضعیت صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج

راه‌اندازی علمی و دقیق مراکز مشاوره ازدواج و آموزش‌های خانواده برنامه‌ جدی وزارت جوانان

وی با بیان اینکه از برنامه‌های جدی معاونت ساماندهی امور جوانان، راه‌اندازی علمی و دقیق مراکز مشاوره ازدواج و آموزش‌های خانواده است، تاکید کرد: باید کمک کنیم که جوانان به درستی همسر خود را انتخاب کنند.

گلزاری تصریح کرد: آموزش همسران مانند واکسیناسیون است، چرا که در سه چهار سال اول زندگی مشترک، آمار طلاق بالاست. بنابراین باید به آموزش زوجین پس از ازدواج توجه کنیم. در صورت حل نشدن اختلافات زوجین از طریق آموزش، آنان نیاز به مشاوره دارند.

20 درصد از عمر ازدواج‌ها در کمتر از چهارسال به طلاق می‌انجامد

معاون وزیر جوانان با اشاره به آمار طلاق گفت: در شهرهای بزرگ، 30 درصد و در میانگین کشوری 20 درصد از ازدواج‌ها در کمتر از چهارسال زندگی مشترک به طلاق می‌انجامد. بنابراین در ایران صدها هزار زن و مرد مطلقه داریم، این در حالی است که بخشی از آنها پس از شرکت در یک دوره آموزشی خوب و مناسب می‌توانند با همسر خود زندگی مشترکی را دوباره آغاز کنند و بعضی دیگر هم به ازدواج مجدد فکر کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا زنان و مردان پس از طلاق دچار بدبینی، افسردگی، ازدواج شتاب زده و انگ‌ خوردن نشوند.

جوانان پیش از ازدواج تا پس از طلاق به آموزش و مشاوره نیاز دارند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان پیش از ازدواج تا پس از طلاق به آموزش و مشاوره نیاز دارند، تاکید کرد: در این شرایط لازم است به آموزش و مشاوره خانوادگی به صورت منظم،‌ منطقی و علمی توجه شود. از نظر قانونی اعطای مجوز به روانشناسان و مشاوران دارای صلاحیت علمی بر عهده نظام روانشناسی و مشاوره است؛ البته آنان باید با رویکرد اسلامی و فرهنگ ایرانی در حوزه ازدواج و خانواده آموزش ببینند و سپس به مشاوره بپردازند.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حال حاضر به افراد مجرد نیز مجوز می‌دهد

گلزاری افزود: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حال حاضر به افراد مجرد نیز مجوز می‌دهد. آیا یک فرد جوان دارای مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند در زمینه مشاوره طلاق و ازدواج به خوبی عمل کند؟ در این شرایط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید با ضوابط دیگری این افراد را انتخاب کند و آنان آموزش‌های ویژه ببینند تا به مشاور ازدواج تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث در زمینه انتخاب مسوول برای آموزش مشاوران ازدواج است، گفت: از دیرباز سازمان بهزیستی، مراکز مشاوره ازدواج داشته است که این مرکز به خوبی عمل می‌کرده است، البته سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معتقد است که صلاحیت علمی مشاوران این مرکز باید از طریق این سازمان تائید شود و به نظر می‌رسد سازمان بهزیستی در این زمینه مشکلی ندارد.

سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان هر کدام خود را متولی ارایه مشاوره ازدواج می دانند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سازمان ملی جوانان، اظهار کرد: این سازمان پیش از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به حدود 200 فرد و مرکز مجوز ارائه مشاوره ازدواج را داده است. این در حالی است که علاوه بر نیاز به مراکز مشاوره ازدواج به روانشناسان ماهر در این زمینه نیز نیاز داریم. در این میان سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان هر کدام خود را متولی ارایه مشاوره ازدواج می دانند. اما سازمان نظام روانشناسی معتقد است که این کار آنها قانونی نیست.

در وزارت جوانان ضوابط دقیق راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج تدوین نشده است

گلزاری افزود: من به عنوان یکی از پایه‌گذاران مراکز مشاوره سازمان ملی جوانان، عضو سازمان نظام روانشناسی و کسی که با سازمان بهزیستی همکاری کردم، معتقدم که در وزارت ورزش و جوانان ضوابط دقیق راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج تدوین نشده است و با انجام مصاحبه گزینش عمومی و بررسی صلاحیت علمی نمی‌توان به افراد مجوز تاسیس مراکز مشاوره ازدواج را داد؛ بلکه باید به برنامه این مراکز نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه ما به راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج نیاز داریم، گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان مرکزی برای تائید صلاحیت علمی افراد نباید نادیده گرفته شود و این سازمان یک فیلتر اولیه محسوب می‌شود علاوه بر آن تعیین ضوابط دقیق برای افراد مشاور و در نظر گرفتن برنامه روشن و منظم برای این افراد لازم است. این روانشناسان باید در کارگاه‌های آموزشی، دوره ببینند و به آنها نظارت شود. در این شرایط مشکلی با سازمان نظام روانشناسی نخواهیم داشت.

گلزاری در پایان اظهار کرد: اگر مشاوران بهزیستی این دوره‌ها را گذرانده باشند و از صلاحیت علمی اولیه مورد تائید سازمان نظام روانشناسی برخوردار باشند، می‌توانند در زمینه مشاوره ازدواج کار کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات انجام شده درباره ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج گفت: با مراکز مشاوره بهزیستی مذاکراتی داشته‌ایم و قرار است هفته آینده با مسوولان سازمان نظام روانشناسی نیز در زمینه راهکارهای همکاری متقابل، جلسه‌ای داشته باشیم. چرا که با تعاملی صحیح، همه نیروهای موجود در حوزه ارائه مشاوره ازدواج می‌توانند فعالیت کنند.hamidreza

دکتر محمود گلزاری در گفت‌وگو با  ایسنا افزود: لازم است قواعدی را در حوزه مشاوره ازدواج جوانان مشخص کنیم. بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان صلاحیت و آمادگی تدوین برنامه‌ و محتوای مراکز مشاوره را دارد تا پس از طی این مرحله به تصویب مراکز قانونی برسد….

منتشر شده در آمار و گزارشاخبارسایرمشاوره خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *