رفتن به نوشته‌ها

مصاحبه مجله فناوري پيوست با مدير و بنيان گذار موسسه امين

 

دیوار دفتر ایشان در یکی از اتاق های موسسه پر از قاب های ریز و درشت است که بعد متوجه می شویم مجوز ثبت NGO و اجازه نامه مراجع تقلید برای استفاده موسسه از وجوه خمس است. هرچند که ساوالان پور می گوید تا به حال لازم نشده از خمس استفاده کنند و موسسه خرج خودش را درآورده است.

ساوالان پور پشت میز و تقریبا همزمان با لپ تاپ و یک PC کار می کند. سوال های خوانندگان سایت را بررسی می کند و فرم هایی که اینترنتی پر شده اند. او تمام فعالیت های اینترنتی موسسه شان را زیر نظر دارد.

ساوالان پوراردبیلی متولد 1344 است و پس از تحصیل در خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و گرفتن فوق لیسانس دررشته الهیات، به تدریس در دانشگاههای صنعتی امیر کبیر ،علوم پزشکی تهران ،علامه طباطبائی و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شده است. در واقع جرقه موسسه همسریابی هم از همین دانشگاه ها زده شده است.

در زمانی که عکاس مشغول عکس گرفتن از او و دفترش است، می گوید:« زمانی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدریس می کردم، دفتری با عنوان مرکز مشاوره پیوند دانشجویی راه اندازی کردم. چون دانشجویان پزشکی مدت طولانی درس می خوانند و معمولا دیر ازدواج می کردند، می خواستم کمک کنم تا زودتر بتوانند همسر مناسبشان را پیدا کنند. همان کار سنتی اما با روش نوین و خاص. خیلی از دانشجویان فکر می کردند کار ما همان ازدواج های دانشجویی مرسوم است اما ما واقعا می خواستیم برایشان همسریابی کنیم. »

فعالیت این دفتر سال 79 و با راه انداختن سایت شخصی ساوالان پور که ببیشتر برای معرفی او و فعالیت هایش بود ، گسترده تر شد. سایتی که اکنون فیلتر است!

او درباره این فیلتر شدن می گوید:« به دلیل اینکه به سایت عنوان همسریابی داده اند، آن را فیلتر کرده اند. اما سایت من یک سایت شخصی است و تنها فرم ثبت درخواست ازدواج را در آن قرار داده ایم. این فرم در سایت اصلی موسسه هم موجود است و این سایت فیلتر نیست. با اینکه تمام فعالیت های موسسه به عنوان NGO همسریابی، در سایت مشخص است.»

فرم ثبت درخواست ازدواج تقریبا شبیه همان فرم های سایت های همسریابی است. البته مختصر تر و متقاضی باید مشخصاتی مانند اطلاعات شخصی، رشته تحصیلی و شغل، میزان درآمد، مشخصات ظاهری مانند قد،وزن و رنگ چشم و مو، شرایط مالی خانواده و مشخصات همسر ایده آلش را ثبت کند.

براساس مقررات موسسه ، پر کردن تمام موارد فرم ثبت نام با اطلاعات صحیح الزامی است و اگر متقاضی اطلاعاتش را نادرست در فرم وارد کند، درخواست او پیگیری نمی شود. در واقع تفاوت فرم اینترنتی آنها با فرم های دیگری که در سایت های همسریابی می بینیم، این است که فرد باید نشانی و شماره تماس منزل و محل کار و ایمیل حقیقی خودش را در اختیار سایت و موسسه بگذارد.

اما تکمیل مراحل ثبت نام دیگر اینترنتی انجام نمی شود.ساوالان پور می گوید:«کسی که در سایت ثبت نام می کند باید به موسسه بیاید و مدارک لازم را ارائه کند. در واقع ما برای اطلاعات شخصی که متقاضی در فرم ثبت کرده مدرک می خواهیم تا مطمئن شویم اطلاعات صحیح را وارد کرده است. »

به گفته ساوالان پور 30 تا 50 درصد ثبت نام های آنها اینترنتی انجام می شود. آماری که چند سال قبل بیشتر بوده و حالا به دلیل آگهی های موسسه در نشریات، کمی کمتر شده است. هرچند که او می گوید با احتساب کسانی که سایت موسسه را می بینند، اطلاعات لازم را می گیرند و بعد به موسسه برای ثبت نام مراجعه می کنند، این آمار بالای 50 درصد است.

البته عضویت در موسسه و پر کردن فرم ثبت نام، رایگان نیست. برای این کار متقاضی باید 95 هزار تومان به حساب موسسه بریزد و شماره فیش بانکی را در فرم ثبت نام وارد کند. این مبلغ برای 2 ماه عضویت در موسسه است و اطلاعاتی که از افراد متناسب با متقاضی در اختیارش گذاشته می شود.

اما اگر کار به انتخاب و جلسات مشاوره برسد، هر جلسه و هر امکانی که از طرف موسسه در اختیار متقاضی ها قرار می گرد، هزینه خاص خودش را دارد. به نظر ساوالان پور این هزینه دربرابر سایر هزینه های معمول ازدواج، رقم زیادی نیست و می گوید:«کسی که در موسسه عضو می شود برای جلسات مشاوره هزینه بسیار کمتری پرداخت می کند. در مجموع و اگر کسی تا آخرین مرحله پیش برود و ازدواج کند، حدود 250 هزار تومان هزینه می کند. تا سال 83 هم بحث مالی مطرح نبود اما وقتی موسسه راه افتاد و دیدیم که نیاز به دفتر و پرسنل و تامین هزینه های دیگر داریم، مبلغی برای عضویت در نظر گرفتیم.»

البته دانشجویان و طلبه های حوزه علمیه تخفیف ویژه می گیرند و افراد بی بضاعت هم اگر معرفی نامه داشته باشند، رایگان عضو می شوند.

فرم ثبت درخواست ازدواج تنها امکانات سایت موسسه نیست. در این سایت مقالات مختلفی درباره ازدواج می توانید بخوانید. اخبار مربوط به ازدواج در ایران و جهان هم در سایت قرار گرفته. از اخبار جدی درباره آمار ازدواج تا اخبار ازدواج های عجیب و غریب جهان.

ضمن اینکه کاربران می توانند سوال هایشان را هم در سایت مطرح کنند و پاسخ بگیرند. ساوالان پور که از 5 صبح کارش را در دفترش آغاز می کند، یکی دو ساعتی را برای پاسخ دادن به این ایمیل ها و سوال ها صرف می کند.

او معتقد است برخلاف آنچه که گفته می شود امنیت اینترنت و ایمیل بیشتر است و می گوید:« تلفن ایمن نیست. من نمی دانم پشت تلفن چه کسی حرف می زند. اما رمز عبور ایمیل هرکسی را فقط خودش دارد مگر اینکه هک شده باشد که این کار هم از هرکسی ساخته نیست. اگر متقاضی اطلاعات خاصی را بخواهد از طریق ایمیل برای او ارسال می کنیم.»

 

1 طلاق در 11 سال

هدف موسسه خانواده امین، بالا بردن آمار ازدواج درست و مناسب و کاهش آمار طلاق است. ساوالان پور می گوید:«ما معرفی کننده صرف نیستیم. افراد مناسب را به متقاضیان ازدواج معرفی می کنیم و آنها را راهنمایی می کنیم تا انتخاب درستی داشته باشند. در واقع از ارتباطاتی جلوگیری می کنیم که به طلاق منجر می شوند.»

بهتر است رویه کار موسسه را از زبان ساوالان پور بخوانید:« وقتی کسی در موسسه اطلاعاتش را ثبت می کند و فرم تعهدنامه را امضا می کند، باید یک عکس پرسنلی و یک عکس تمام قد از خودش در اختیار ما بگذارد. براساس مشخصات اولیه متقاضی، افرادی که با او تناسب بیشتری دارند، معرفی می شوند. در واقع همان فرم اولیه ای که در سایت هم می بینید، در اختیار فرد متقاضی قرار داده می شود. او می تواند 5 نفر را انتخاب کند چون تعدد گزینه ها می تواند انتخاب را سخت تر کند. بعد از انتخاب، فرم دوم که شامل اطلاعات دقیق تر و شخصی تر است، در اخیارش قرار داده می شود.»

افرادی که ابتدا به فرد متقاضی معرفی می شوند، متناسب با سن و تحصیلات او هستند. دو ویژگی که براساس تحقیقات او بر چندین پرونده ازدواج و طلاق، بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.

تحقیقاتی که در چند جلد در کتابخانه کوچک دفتر ساوالان پور قرار گرفته اند و شده اند منبع تهیه فرم ثبت نام و انجام مشاوره ها.

وقتی فرد گزینه های مناسب را انتخاب کرد، به افرادی که انتخاب شده اند هم اطلاع داده می شوند و بعد قرار های دو نفره در موسسه گذاشته می شود. در اتاق کوچکی که به گفته ساوالان پور نامش اتاق عشق است و دو نفر می توانند یک ساعتی درباره خودشان گفت و گو کنند و بعد نتیجه را به مشاورهای پزشکی، روانشناسی موسسه و به من اطلاع دهند.

اردبیلی می گوید:« در ملاقات اول تست ظاهری می گیریم. یعنی از دو طرف می خواهیم نظرشان را درباره ظاهر همدیگر بگویند و اینکه در ملاقات اول از هم خوششان آمده یا نه و چه برداشتی داشته اند. بعضی از انتخاب ها همین جا به پایان می رسد و می رویم سراغ گزینه بعدی. اما در ملاقات دوم که باز هم در موسسه انجام می شود، دو طرف گفت و گوی عمیق تری دارند و درباره مسائل بیشتری صحبت می کنند و بعد از جلسه  باز هم مشاورها نظرات دو نفر را درباره یکدیگر بررسی می کنند. در واقع ما باید این انتخاب را تایید کنیم.ممکن است نظر دو طرف نسبت به هم خوب و مثبت باشد. اما ما براساس تست هایی که می گیریم و براساس مشخصات و حرف های هر دو، به این نتیجه برسیم که آنها مناسب هم نیستند و این مسئله را به آنها اطلاع می دهیم. اما اگر مناسب بودند ملاقات سوم در بیرون از موسسه و برای چند ساعت انجام می شود. با هم بیرون می روند و شام یا ناهار می خورند و بیشتر با هم آشنا می شوند. بازهم باید هر دو به صورت جداگانه گزارشی درباره این ملاقات بنویسند که از طرف ما بررسی می شود. اگر از نظر ما انتخاب درست بود و دو نفر مناسب یکدیگر بودند، به خانواده ها و در واقع به مادر هر دو طرف اطلاع می دهیم تا به موسسه بیایند و رودر رو صحبت کنند.»

بررسی شرایط دو نفر و اینکه با هم مناسب هستند یا نه، از طریق تست های مختلفی انجام می شود که مهمترین شان تست 240 سوالی NEO است. اگر از نظر مشاوران موسسه دو نفر با یکدیگر تناسب نداشته باشند، این ارتباط از نظر موسسه تمام شده است. اما اگر دو طرف بدون توجه به این نظر و بیرون از موسسه با هم ارتباط داشته باشند، دیگر موسسه مسئولیتی برعهده نمی گیرد.

به گفته ایشان پس از گفت و گوی مادرها در موسسه و در صورتی که آنها هم درباره این ازدواج نظر مثبتی داشتند و موسسه هم تشخیص داد که خانواده ها با یکدیگر متناسب هستند، مادر پسر برای خواستگاری از دختر و از طریق خانواده اش اقدام می کند. در واقع مادرها هم آموزش هایی درباره پیش بردن خواستگاری می بینند و توجیه می شوند. بعد از مراسم خواستگاری هم باید دو طرف گزارش کاملی به مشاورهای موسسه بدهند. در صورتی که مراسم خواستگاری هم به خوبی پیش رفت و دو طرف و خانواده هایشان به توافق رسیدند، روال عادی و معمول ازدواج طی می شود؛ آزمایش و بعد هم عقد.

جالب است بدانید که اگر زوجین مایل باشند می توانند مراسم عقدشان را در موسسه برگزار کنند. در واقع موسسه دفتر ازدواج هم هست و مجوز هم دارند. مدیر موسسه امین می گوید:« وقتی عقد داریم شکل موسسه کامل تغییر می کند. صندلی ها جمع می شوند و اتاق عقد درست می کنیم. چون خیلی ها دوست ندارند خانواده هایشان بدانند آنها از طریق موسسه همسریابی ازدواج کرده اند، تابلوی موسسه را هم برمی داریم و تابلوی دفتر ازدواج نصب می کنیم.»

به گفته او هر هفته یک عقد از میان متقاضیان موسسه همسریابی آنها، انجام می شود. هرچند که آمار ایده آلشان 2 عقد در هر هفته است اما افتخار اصلی آنها، ناچیز بودن آمار طلاق دربرابر آمار ازدواج هایی است که از طریق موسسه خانواده امین انجام شده است.

به گفته ایشان از میان 2073 ازدواجی که در 11 سال گذشته و از طریق موسسه آنها انجام شده است، سرنوشت تنها یک مورد طلاق بوده است.

البته آنهایی که ازدواج می کنند، ارتباطشان با موسسه قطع نمی شود و می توانند در صورت بروز هر مشکل و سوالی با مشاورها در ارتباط باشند.

موسسه آمار جالبی درباره ازدواج ها و ثبت نام هایش دارد. آنها افراد 18 تا 80 ساله را ثبت نام می کنند. کم سن ترین متقاضی ازدواج 18 ساله بوده و مسن ترین آنها 83 ساله. اما آمار 28 تا 48 ساله ها بالاتر است.

گویا اینترنت و سایت موسسه خانواده امین باعث شده خارجی ها هم به این موسسه علاقه پیدا کنند و به این ترتیب تا به حال دو خارجی هم از طریق این موسسه با هم ازدواج کرده اند.

دکتر اردبیلی معتقد است با پیشینه و سوابق کاری موسسه آنها، دلیلی برای فیلتر شدن سایت شخصی او وجود ندارد. اما او برای رفع فیلتر هم اقدامی نکرده است چون سایت موسسه می تواند کارشان را راه بیندازد و مشکلی در این زمینه ندارند.

 

 

 

 

مدیریت یک روحانی بر مشهورترین موسسه همسرگزینی

 

همه سایت های همسریابی هم بی نام و نشان نیستند. یکی از مشهور ترین سایت هایی که به نام همسریابی ثبت شده است، متعلق به حجت الاسلام والمسلمین جعفر اردبیلی است. هرچند که او می گوید موسسه آنها سایت همسریابی ندارد و پایگاه اینترنتی آنها تنها یکی از راه های ثبت درخواست ازدواج در موسسه است.

موسسه فرهنگی خانواده امین که براساس آنچه در سایت شان نوشته شده، نخستین NGO  همسر گزینی و ساماندهی ازدواج در ایران و جهان است که از سال 79 کارش را آغاز کرده و در وزارت کشور هم با عنوان NGO ثبت شده و مجوز گرفته است. 

اردبیلی و موسسه اش با گزارشی که 5 سال پیش CNN از آنها منتشر کرد، بیشتر مشهور شدند.دفتر موسسه در خیابان جمهوری قرار گرفته وی ساعت 8 صبح به ما وقت گفت و گو می دهد که البته 10 دقیقه ای دیرتر می رسیم و او این را می گذارد به حساب عادت دیرینه ایرانی ها در دیر رسیدن و خوش قول نبودن!

منتشر شده در مشاوره خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *