رفتن به نوشته‌ها

تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان کم وزن

به نوشته ال پاییس، دانشمندان اسپانیایی، مطالعات خود را در این زمینه روی ارتباط میان تولد نوزادان کم وزن با غلظت ذرات معلق در هوا با سطح پایینتر از 10 میکرون و 5/2 میکرون آلودگی ناشی‌ از ترافیک، صنعت و تاسیسات تولید انرژی در زادگاه‌های آنها متمرکز کرده اند.
یکی از نتایج نگران کننده این مطالعات آن است که خطر کم وزنی حتی در مناطقی که میزان ذرات موجود در هوا متناسب با استانداردهای تعیین شده از سو‌ی‌ دولت‌ها و سازمانهای جهانی است، نیز وجود دارد.
سازمان جهانی‌ بهداشت می گوید میزان آلودگی بالاتر از 10 میکروگرم در متر مکعب ذرات 5/2 میکرونی، عواقب زیان آوری برای سلامت انسان دارد و اتحادیه اروپا نیز حداکثر سطحی را که اجازه می‌‌دهد 25 میکروگرم در هر متر مکعب هوا است.
ˈمارک نیوونهوییجسنˈ که همراه با ˈپیام ادوندˈ از مسئولان اصلی‌ این مطالعه بوده و عضو مرکز مطالعات همه گیر شناسی‌ جوی بارسلونا هستند، به ال پاییس گفت: ˈمشکل اصلی اینجاست که ما مناطقی را مورد مطالعه قرار دادیم که سطح آلودگی آنها عادی است.ˈ
وی افزود: شما تصور کنید اگر این بررسی ها در شهرهای بزرگی نظیر پکن پایتخت چین (یا تهران) انجام شود که آلودگی هوا در آنها به 700 میکروگرم در متر مکعب می رسد، چه اتفاقی خواهد افتاد.
بر اساس نتایج این مطالعه ، بین 15 تا 20 درصد احتمال بیشتری وجود دارد یک نوزاد در هلند که میزان غلظت ذرات 5/2 میکرونی 3/20 میکروگرم در متر مکعب است با وزن کم متولد شود در مقایسه با یک نوزاد در ونکوور کانادا که میزان آلودگی هوا در آنجا به سختی به 98/3 میکروگرم در متر مکعب می‌‌رسد .
بدترین نتایج بدست آمده در این تحقیق متعلق به مناطقی است که بیشترین میزان آلودگی هوا را دارند و نشان می دهد هر بار که غلظت ذرات 10 میکرونی به 10 میکروگرم در هر متر مکعب افزایش می‌‌یابد، وزن جنین بطور وسط 9 گرم کاهش می یابد.
به گفته محققان اسپانیایی، حساس‌ترین زمان بارداری نسبت به آلودگی هوا، آخرین سه ماهه است، هنگامی که نوزاد افزایش وزن دارد و خود را برای تولد آماده می‌‌کند.
این گروه از محققان معتقدند با تحقیقات خود رابطه مستقیم بین آلودگی هوا و نوزادانی که در زمان تولد کمتر از 5/2 کیلوگرم وزن دارند را اثبات کرده اند، حال آنکه این نظریه تاکنون با ادبیات علمی‌ متناقضی مواجه بود.
پژوهشگران یادشده بر همین اساس تاکید دارند که باید سیاستمداران را متقاعد کرد تا استانداردهای کیفیت هوا را مورد بازنگری قرار دهند؛ بویژه در سال جاری میلادی که از سوی کمیسیون اروپا به نام ˈسال هواˈ نامگذاری شده است.
مطالعات گروهی از محققان در بارسلونای اسپانیا نشان می دهد آلودگی هوا نه تنها روی افراد عادی بلکه حتی بر سلامتی و وزن کودکانی که هنوز متولد نشده اند، تاثیر منفی دارد و موجب می شود آنها هنگام تولد وزن کمتری داشته باشند.
به نوشته روزنامه ال پاییس چاپ اسپانیا روز پنجشنبه در این زمینه نوشت: اگرچه این فرضیه در تحقیقات علمی‌ دیگر نیز مطرح بود اما اکنون معلوم شده است ارتباط مستقیمی بین قرار داشتن مادر در فضای دارای آلودگی هوا و کم وزن بودن نوزادان متولد شده از آنها وجود دارد، به طوری که هر چقدر آلودگی هوا بیشتر باشد، خطر کم وزنی نیز افزایش می‌‌یابد .
این روزنامه افزود: وقتی نوزاد با وزنی کمتر از 5/2 کیلوگرم متولد شود، پیامد‌های شناخته شده‌ای دارد: افزایش مرگ و میر پیش از تولد و مستعد بودن نوزادان برای ابتلا به بیماریهای مزمن در سنین بلوغ از جمله قلب و عروق، چاقی و مشکلات روانی.
منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *